כל הזכויות שמורות לכותב ולאתר. הקובץ מופיע באתר לימוד י"ג מידות
י"ג המידות ומקורות פנימיים        לדוגמאות נוספות לקשר שבין המידה ללימוד

מכות י"א (ע"א) - לימוד מקל וחומר


מכות י"א (ע"א):

נשא אחיתופל ק"ו בעצמו אמר ומה לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה התורה שמי שנכתב בקדושה ימחה על המים לכל העולם כולו לא כל שכן א"ל שרי כתב שם אחספא שדי אתהומא נחת וקם אדוכתיה.

נראה בביאור העניין ששם ה' הוא בחי' תורה שהיא כולה שמותיו של הקב"ה.
השלום הוא הופעה של אמת יותר עליונה. דומה הדבר למה שאמרו חכמים משנין מן האמת מפני השלום ונתבארו הדברים בספרים הקדושים, שהשלום הוא אמת יותר עליונה ועל כן משנין מן האמת הפשוטה מפני השלום שהוא אמת עליונה.
אף כאן אמר הקב"ה שמי שנכתב בקדושה שהוא בחי' של תורה שבכתב ימחה על מנת לעשות שלום, שהוא שם יותר עליון של קוב"ה והופעה עליונה יותר של תורה.
נראה שעומק הדברים הוא על פי מה שכתב הרב קוק בכמה מקומות על פי מדרש שמו"ר "לשעבר תורה נתתי לכם, לעתיד חיים אני נותן לכם" והיינו שהחיים עצמם הם גילוי אלוקות יותר מאותיותיה של תורה. עצם החיים יהיו מקושרים עם רשב"ע באופן היותר עליון.
על כן שלום בין איש לאשתו חשוב כל כך שכן הוא מהווה מקור החיים וגילוי עצמותם.
מכאן נשא אחיתופל ק"ו בעצמו, שאם שלום בית הוא גילוי חיים שבעבורו שם הנכתב יימחה, ק"ו שחיי כל העולם כולו הם גילוי גדול יותר משם השם ועל כן ראוי שימחה בעבורו יתברך.





-------------------------------------------------------------------------------------------
נשמח לתגובות, לדוגמאות נוספות וכן לשאלות על הקשר שבין המידה לדין הנלמד.