כל הזכויות שמורות לכותב ולאתר. הקובץ מופיע באתר לימוד י"ג מידות
י"ג המידות ומקורות פנימיים        לדוגמאות נוספות לקשר שבין המידה ללימוד

הוריות ה' (ע"א) - לימוד מגזירה שוה


הוריות דף ה' (ע"א):

רבי מאיר אומר ז' שבטים שחטאו ב"ד מביאין על ידיהם פר והן פטורין נאמר קהל למטה ונאמר קהל למעלה מה קהל האמור למעלה ב"ד ולא צבור אף קהל האמור למטה ב"ד ולא צבור

וקודם לכן דרש רבי שמעון:

ר"ש אומר ז' שבטים שחטאו מביאין ז' פרים ובית דין מביאין על ידיהן פר שנאמר למטה קהל ונאמר למעלה קהל מה קהל האמור למעלה ב"ד עם הקהל אף קהל האמור למטה ב"ד עם הקהל.

מחלוקת ר"ג ור"ש היא על הביטוי "מעיני הקהל" לרבי שמעון עיני זה ב"ד והקהל זה הציבור ואם כן ב"ד מביאין עם הקהל ולרבי מאיר "עיני הקהל" שם כולל לב"ד והיינו ב"ד ולא ציבור. ומזה למדין על הקהל שנאמר על השבטים.
המילה "קהל" מבטאת חיבור בין אנשים ומשמעותה היא ציבור. על כן ראויה היא להיות נלמדת בגזירה שוה שאף היא מידה מחברת. מדתה היא ת"ת שהיא חיבור בין הצדדים.





-------------------------------------------------------------------------------------------
נשמח לתגובות, לדוגמאות נוספות וכן לשאלות על הקשר שבין המידה לדין הנלמד.