לימוד המצוות מיוחד בהיקפו ובכלליותו. בלימוד המצוות אנו פוגשים מקצועות שונים שבתורה כרוכים זה בזה – עיון והלכה, לימוד מקרא ומדרשי חז"ל. אף הנושאים רבים ומגוונים, מצוות שביום יום יחד עם מצוות המקדש, מצוות של נזיקין עם מצוות הקשורות לאבן העזר, איסור והיתר עם אמונה ואהבת ה'.

נהגו ישראל ללמוד ספר המצוות בליל שבועות ובליל הושענא רבה, שכן המצוות הן תמצית התורה כולה.

כך עולה מדברי רס"ג. על הפסוק (דברים כ"ז, ב'-ג'):

וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד. וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ.

כתב ראב"ע:

ויאמר הגאון ז"ל, כי כתוב עליהן מספר המצוות כמו הכתובות בהלכות גדולות בענין אזהרות ויפה אמר.

וכן על הנאמר בספר יהושע (ח', ל'-ל"ב):

אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר עֵיבָל. כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה מִזְבַּח אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת אֲשֶׁר לֹא הֵנִיף עֲלֵיהֶן בַּרְזֶל וַיַּעֲלוּ עָלָיו עֹלוֹת לַה' וַיִּזְבְּחוּ שְׁלָמִים. וַיִּכְתָּב שָׁם עַל הָאֲבָנִים אֵת מִשְׁנֵה תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר כָּתַב לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

כתב רד"ק:

וכתב רבינו סעדיה ז"ל כי כתוב בהם מספר המצוות כמו שהן כתובות בהלכות ובאזהרות ויפה אמר, כי לא יתכן שכתבו בהן כל התורה.

בדרך זו כתב הרש"ש (סנהדרין כ"א ע"ב) על ספר תורה של מלך שהולך עמו לכל מקום, שמסתבר שאין זה ספר תורה שלם אלא מנין המצוות שהן עיקרה של תורה. ובספר מרגליות הים (סנהדרין כ"ב ע"א) הביא בשם רב נחשון גאון שהיה כתוב בו עשרת הדברים עד "וכל אשר לרעך" שהן תרי"ג אותיות כנגד תרי"ג מצוותיה של תורה.

אף הרב קוק זצ"ל נהג ללמוד וללמד את ספר המצוות בליל שבועות, וכך אמר בעת לימודו:

כל מצוה ומצוה תכונה מיוחדת לה, שכנסת ישראל מתענגת עליה. עלינו החובה להסתכל בפנימיות המצוה. בסעיפיה וסעיפי סעיפיה זורם זרם של מעיינות קודש. הסוד של אדון כל עולמים גנוז בכללותה של תורה ומבהיק בסעיפיה של כל מצוה" (מועדי הראי"ה, עמ' תצ"ח).

אתר זה מיועד כולו לדיון בנושא לימוד המצוות, ובמיוחד ספר המצוות להרמב"ם, אשר הוא ממנו יתד ללימוד נושא המצוות בכללו.

באתר מובאים כללים ללימוד ספר המצוות, ודוגמאות בהן מתיישמים הכללים. כמו כן מובאים מאמרים
ומקורות נוספים סביב ספר המצוות ולימודו.

דילוג לתוכן