מסלול ההסדר

ישיבת מעלות הינה ישיבת הסדר, הדוגלת בשילוב לימוד התורה והשירות הצבאי, מתוך אמונה באיחוד התורה בכל תחומי החיים, לרבות השירות הצבאי, ומתוך אחריות לכלל ישראל. מסלול הלימודים בן חמש השנים מורכב משלושה חלקים: פרק זמן ראשון בן כשנה וחצי של לימודים בישיבה, אחריו גיוס לשירות צבאי פעיל בן שנה וחמישה חודשים, ואחרי כן, חזרה לישיבה לתקופה של שנתיים נוספות.

בשנתם הראשונה בישיבה, שירותם הצבאי של תלמידי הישיבה דחוי, ובתחילת השנה השנייה מתגייסים התלמידים לשירות צבאי במסגרת ההסדר (של"ת – שירות ללא תשלום). בשלב זה התלמידים ממשיכים ללמוד בישיבה כחצי שנה נוספת. בחודש אדר של שנתם השנייה בישיבה, מתגייסים תלמידי שיעור ב' יחדיו לשירות פעיל בצבא, במיצוי גבוה של בעלי כושר לחימה – כמעט כל מי שבעל פרופיל קרבי מתגייס ליחידות הקרביות, על פי השיבוץ של איגוד ישיבות ההסדר. כעבור כשנה וחצי של שירות פעיל, בתחילת שיעור ד', התלמידים חוזרים להמשך לימודיהם בישיבה, כשהם עדיין נחשבים כחיילים בשל"ת. כעבור מספר חודשים מצטרפים אליהם גם אלה שיצאו למסלולי פיקוד. כעבור כשנתיים, בתום השנה החמישית במסלול, משתחררים משירות צבאי.

 

כמובן, למעוניינים להמשיך את לימודיהם בישיבה גם אחרי סיום שנתם החמישית, קיימת האפשרות לכך. בישיבה פועל גם מכון הוראה המאפשר לימודים לתואר בהוראה במקביל ללימודים בישיבה, לתלמידים המעוניינים בכך.

סדר היום

עיקר לימוד התורה בישיבה מושתת על אחריות אישית ולימוד עצמי ובחברותא, תוך הדרכה של רבני הישיבה, יחד עם שיעורים רבים של ראש הישיבה והר"מים, המועברים במשך השבוע. גם בשיעורים המועברים בישיבה מושם דגש על רכישת כלים ומיומנויות ללימוד.

סדר הבוקר מתמקד בלימוד גמרא בעיון, ונחתם בדרך כלל בשיעור עיון של הר"מים. בסדר צהריים תלמידי הישיבה לומדים נושאים שונים כרצונם – גמרא, מוסר, תנ"ך, הלכה, מחשבה, אמונה ועוד. לאורך הסדר מתקיימים שיעורים בנושאים מגוונים, בהם שיעורים של ראש הישיבה העוסקים בלימוד מדרש, פרשת שבוע ואקטואליה, שיחת מוסר, ועוד. כמו כן מועברים שיעורים על ידי הר"מים בתנ"ך, הלכה, כוזרי, מהר"ל, כתבי הרב קוק, מורה נבוכים, חסידות ועוד. פעמים רבות שיעורים המועברים בישיבה נפתחים לאור בקשה של קבוצת תלמידים.

חלק מן השיעורים עולים למאגר התורני באתר הישיבה.

סדר ערב נסוב סביב לימוד גמרא בבקיאות, בחברותות המורכבות מתלמידים צעירים ובוגרים. חיבור זה מעשיר את שני הצדדים הן בפן הלימודי והן בפן האישי, ויוצר קשרים חברתיים חזקים בין התלמידים בכל השיעורים. בחלק מימות השבוע מתקיימים אחרי סדר ערב שיעורים בבתי הרבנים והאברכים.

 

ליווי אישי

מעבר ללימוד וההדרכה בסדרים ובשיעורים, כל אחד מתלמידי הישיבה מקיים, על בסיס שבועי, פגישת ליווי אישית עם אחד הר"מים לבחירתו. הקשר האישי ותשומת הלב הניתנת לכל תלמיד, מעניקים תמיכה לתלמיד במהלך שהותו בישיבה, וגם מעבר לכך.

האקלים הטוב לגידול נוצר מהקשבה. תלמיד שיחוש שמקשיבים לו, ידע גם להקשיב לחיים הסובבים אותו ולקלוט אותם אליו. כך נבנה אמון הדדי בין הרב והתלמיד, ואמון של התלמיד בעצמו.

הקשר הקרוב מסייע לתלמיד להתקדם ולגדול, ותורם לו כלים בבנייתו את אישיותו ובפיתוחה. הרב המלווה עומד לעזרת התלמיד, ויכול לסייע לו להכיר את כוחותיו, תכונותיו, כשרונותיו ומידותיו, ומתוך כך גם לייעץ לתלמיד כיצד לשכלל את אישיותו ולהתקדם בחייו, במעשיו ובידיעותיו.

הקשר האישי מאפשר שיתוף חוויות, בשעת משבר ובעתות שמחה, וגם בשגרת היומיום, בבחינת "דאגה בלב איש – ישיחנה לאחרים".

 

הכנה לחיים

הישיבה שמה דגש על עבודת המידות, בניית האישיות, תפיסת עולם והשקפה עמוקה, ויצירת קשר עוצמתי לתורה שיימשך לכל החיים, גם אחרי תקופת הלימודים בישיבה. אנו נוהגים לומר שאיננו מחפשים שתהיה דווקא "ישיבה טובה", אלא ישיבה שיהיו בה אנשים טובים.

רצון זה בא לידי ביטוי באופי השיעורים ובתכנם, בהשקעה בהקניית כלים ללימוד, ואף באווירה השוררת בבית המדרש. כחלק מתפיסה זו, ראש הישיבה מקיים עם תלמידי הישיבה בשיעורים ד'-ה' שיחות הנוגעות לענייני השקפה והדרכות לחיים.

מתוך תפיסה ש"אין אדם למד אלא במקום שלבו חפץ", והבנה שמאחר ו"אין כפייה ברוחניות", לימוד עמוק וחיבור פנימי יכולים להתקיים רק מתוך רצון אמתי וכחלק מבקשת האמת, הרוח השוררת בישיבה מזמינה לימוד על פי בחירה אישית, ומעודדת שאלת שאלות – בלימוד בסדרים, במהלך השיעורים, בליוויים, בעונגי שבת ובשיחות על נושאים באמונה.

דילוג לתוכן