לחיות עם פרשת השבוע – למה עשו הולך?
בכל שנה, ובמיוחד בימים אלה, אי אפשר לעבור על הפרשה בלי לעסוק בדרך שבה הסתיים המאבק בין יעקב לעשו.
כך נאמר בספר הכוזרי (ב', י"ד):
ועל הארץ ההיא נפלה הקנאה בין יעקב ובין עשו בדבר הבכורה והברכה, ולסוף נדחה עשו על אף גבורתו מפני יעקב עם כל חולשתו.
המאבק בין יעקב ועשו היה על ארץ ישראל. עשו נדחה מן הארץ, למרות גבורתו.
יש לעיין בתורה ולראות היכן כתובים בתורה דברי הכוזרי. עלינו ללמוד כיצד הוכרע המאבק ומה יש לנו לקחת ממנו אלינו.
זוהי פרשה מופלאה. נאמר בתורה (בראשית ל"ו, א'-ג'):
וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו מִבְּנוֹת כְּנָעַן אֶת עָדָה בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי. וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת.
לעשו נולדים גם ילדים (שם, ד'-ה'):
וַתֵּלֶד עָדָה לְעֵשָׂו אֶת אֱלִיפָז וּבָשְׂמַת יָלְדָה אֶת רְעוּאֵל. וְאָהֳלִיבָמָה יָלְדָה אֶת יְעוּשׁ וְאֶת יַעְלָם וְאֶת קֹרַח אֵלֶּה בְּנֵי עֵשָׂו אֲשֶׁר יֻלְּדוּ לוֹ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן.
נשיו של עשו הם מכנען, וגם ילדיו נולדו לו בכנען.
והנה, מגיע פסוק שכדאי לקרוא אותו לאט עם הטעמים (שם, ו'):
וַיִּקַּח עֵשָׂו אֶת נָשָׁיו
וְאֶת בָּנָיו
וְאֶת בְּנֹתָיו
וְאֶת כָּל נַפְשׁוֹת בֵּיתוֹ
וְאֶת מִקְנֵהוּ
וְאֶת כָּל בְּהֶמְתּוֹ
וְאֵת כָּל קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן
התורה מפרטת באריכות מה עשו לוקח איתו, ומדגישה שוב, שגם קניינו של עשו – מארץ כנען. לשם מה לוקח עשו את כל משפחתו ורכושו? הפסוק ממשיך:
וַיֵּלֶךְ אֶל אֶרֶץ מִפְּנֵי יַעֲקֹב אָחִיו.
רש"י מסביר: "וילך אל ארץ – לגור באשר ימצא". עשו מחפש מקום על המפה. זה לא מובן, הרי נשיו מכנען, ילדיו מכנען וכל רכושו מכנען. למה הוא הולך? מה קרה?
התורה מסבירה (שם, ז'):
כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב מִשֶּׁבֶת יַחְדָּו וְלֹא יָכְלָה אֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם לָשֵׂאת אֹתָם מִפְּנֵי מִקְנֵיהֶם.
עכשיו זה בכלל לא מובן. עשו יושב בארץ כנען. נשותיו, ילדיו ורכושו – מארץ כנען. מולו מגיע יעקב, שנשותיו – מחרן, בניו ובנותיו – מחרן, רכושו – מחרן. אין מספיק מקום לשניהם בארץ כנען. מי אמור להישאר בארץ ומי אמור ללכת למקום אחר?
עשו צריך לומר ליעקב: בשביל מה הגעת? אין כאן מקום לשנינו, אז אתה צריך ללכת מכאן. אבל עשו הולך. התורה מדגישה שאין לו יעד שהוא רוצה ללכת אליו, אלא הוא מחפש מקום.
איך זה קורה?
הסוד הוא: "מפני יעקב אחיו".
אמנם יעקב היה חלש, אבל הוא היה חזק בדעתו. יעקב היה נחוש בדעתו שארץ ישראל היא שלו. הקב"ה אמר לו ללכת אל הארץ, וזהו מקומו. כאשר יעקב מגיע ומופיע בעוצמתו הרוחנית – עשו מחפש לעצמו מקום אחר. יש לאויבינו מקומות ללכת אליהם, באירופה ובארה"ב.
ההכרעה של המאבק על הארץ תלויה אך ורק בנו. הצורה שבה אנחנו מתייחסים לארץ ישראל – היא קובעת כיצד אויבינו מתנהגים.
אם אנחנו מאמינים שזו הארץ שהקב"ה נתן לנו, וכאן עם ישראל מופיע בעוצמה הגדולה ביותר, והתורה מופיעה בעוצמה הגדולה ביותר – אויבינו ילכו למקום אחר.
המציאות הזו כבר התחילה. יש הגירה של האיסלאם מהמזרח התיכון ומארץ ישראל לאירופה, וזה תלוי בנו כמה ואיך זה ימשיך.
אנחנו צריכים להבין את העוצמה והחשיבות של האמונה שלנו, של הדעות, המחשבות וההתנהגות שלנו. אם נעשה כך – אויבינו ילכו מעצמם למקום אחר.
המאבק הראשון על ארץ ישראל הוכרע ללא קרב. בתחילת הפרשה יעקב מפחד ממלחמה עם עשו. הפתרון הוא לחלק את משפחתו לשני מחנות שלפחות אחד ינצל.
במלחמה – אין ליעקב סיכוי. יותר מזה – אם עשו היה דורש להישאר בארץ – הוא היה צודק. יש לו גם כח לאכוף את הצדק הזה. בכל זאת הוא הולך, כי יעקב נחוש שזו ארצו וזה מקומו, ועשו מבין לבד שאין לו מה לעשות כאן.
בעל הלשם מביא את דבריו של רבי אליעזר, שאף על פי שהגאולה תלויה בתשובה – אם יחזרו בתשובה "חדא כנישתא" – בזכותם יגאל כל עם ישראל.
זה תלוי בציבור אחד שיהיה נחוש וחזק ומאמין, והוא יכול להוביל את כל העם אחריו.
התורה אומרת שהסיבה לכך שעשו הלך היא "כי היה רכושם רב". אלה הם התירוצים שעשו אמר. אם אנחנו נחושים בדעתנו שזו ארצנו – האויבים ימצאו את התירוץ למה לא כדאי להם להיות כאן. אך האמת היא "מפני יעקב אחיו". זה תלוי ביעקב, וכל שאר הדברים אלו תירוצים.
יעקב היה חלש לעומת עשו. אנחנו היום גם עם עוצמה צבאית גדולה מול אויבינו. מה שאנו צריכים זה רוח ואמונה, קשר עמוק לארץ, קישור לתורה, לדבר ה' ולהבטחת ה' על הארץ. בצורה כזו – אין מי שיעמוד בפנינו.
אנחנו צריכים להחליט שאנחנו כאן, ובע"ה נזכה לראות בעינינו את העוצמה של "וילך אל ארץ" במהרה בימינו.
ניתן לקבל את השיחה במייל בכל שבוע, בלי נדר, על ידי משלוח בקשה ל: metavhaaretz@gmail.com.
ניתן לקבל את השיחה בוואטסאפ, על ידי משלוח בקשה למספר: 052-7906438, ושמירת המספר באנשי הקשר.