בא – שני – החשך יכסה רשעים ולבני ישראל אור במושבותם
בחלק היומי של הפרשה מדובר על מכת החושך:
שמות (פרשת בא) פרק י פסוק כג
לֹֽא־רָא֞וּ אִ֣ישׁ אֶת־אָחִ֗יו וְלֹא־קָ֛מוּ אִ֥ישׁ מִתַּחְתָּ֖יו שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֑ים וּֽלְכָל־בְּנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל הָ֥יָה א֖וֹר בְּמוֹשְׁבֹתָֽם:
שמות רבה (וילנא) (פרשת בא) פרשה יד סימן ג
היה הקדוש ברוך הוא שולח ענן וחשך ומחשיך למצרים ומאיר לישראל כשם שעשה להם במצרים וע"ז נאמר (תהלים כז) ה' אורי וישעי וגו', וכן לעתיד לבא יביא הקדוש ברוך הוא חשך שנאמר (ישעיה ס) כי הנה החשך יכסה ארץ וגו'.
חז"ל מבינים שהאור מתווסף לעם ישראל ואינו רק העדר החושך אלא קומה נוספת של אור.
וכן דרשו חז"ל במקור אחר לגבי האור:
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד ב
דרש רבי שמלאי: מאי דכתיב הוי המתאוים את יום ה' למה – זה לכם יום ה' הוא חשך ולא אור משל לתרנגול ועטלף שהיו מצפין לאור, אמר ליה תרנגול לעטלף: אני מצפה לאורה – שאורה שלי היא, ואתה למה לך אורה? והיינו דאמר ליה ההוא מינא לרבי אבהו: אימתי אתי משיח? – אמר ליה: לכי חפי להו חשוכא להנהו אינשי. – אמר ליה: מילט קא לייטת לי? – אמר ליה: קרא כתיב, כי הנה החשך יכסה – ארץ וערפל לאמים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה.
ישראל משולים לתרנגול, מחכים לאור ששייך להם שכבר יגיע אליהם. על עם ישראל לקום – קומי אורי, כאשר האור יזרח אצלנו יכסה החושך את רשעי האומות ולנו יהיה האור. הדבר תלוי בנו, עלינו להגביר את אור התורה ונזכה "ועליך יזרח ה' וכבודו עלייך יראה", לגאולה שלמה. אמן!