משפטים – ראשון – מהות בתי הדין – לעשות דין ברשעים!

הרב יהושע ויצמן
כ״ה בשבט ה׳תשפ״ד
 
04/02/2024

אקטואליה

שמות (פרשת משפטים) פרק כא פסוק א
וְאֵ֙לֶּה֙ הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תָּשִׂ֖ים לִפְנֵיהֶֽם:

ודרשו חז"ל (ומובא ברש"י):

רש"י שמות (פרשת משפטים) פרק כא פסוק א
(א) ואלה המשפטים – כל מקום שנאמר אלה פסל את הראשונים, ואלה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. ולמה נסמכה פרשת דינין לפרשת מזבח, לומר לך שתשים סנהדרין אצל המקדש [המזבח]:

רש"י מסביר את הקשר והיחס בין המזבח לבין הסנהדרין, המזבח מאבני גזית והסנהדרין בלשכת הסנהדרין. שני הדברים הללו מגדירים את מידת הדין, האבנים המסותתות המדויקות והמוגדרות וכן הסנהדרין המוציאים את הדין למעשה.
המזבח עצמו עניינו השלום, הוא נועד לקרב בין ישראל לאביהם שבשמים, את המזבח לא בונים מאבני גזית, לא מניפים עליו חרב.
אצל האומות המזבח והעבודה בנויים דווקא על החרב – בין אם זה פעולות הטרור של האיסלם או מסעות הצלב בנצרות.
ואילו בתי הדין בנויים על הנהגת חסד מדומה.
לא כן בעם ישראל, המזבח ועבודת ה' באים לקרב, והדין בא להגדיר ולתקן את הרשעים.
שנזכה לדעת את מקומם הנכון של החסד והדין, ונזכה לראות במזבח ובסנהדרין עומדים על מתוכנתם – "חדש ימינו כקדם", במהרה בימינו. אמן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן