תצוה רביעי – מי צריך שילבישו אותו?
פרשתנו עוסקת בבגדי הכהונה וכניסת הכהנים לבית המקדש. הרמב"ם כותב שיש מצווה להלביש את הכהנים:
מניין המצוות הקצר לרמב"ם מצווה לג
להלביש הכהנים לעבודה בגדי כהונה שנאמר "ועשית בגדי קדש".
אך אע"פ שהדבר נראה תמוה שאנחנו מצווים להלביש את הכהנים, הרי שזה מפורש להדיא בתורה:
שמות (פרשת תצוה) פרק כט
ה וְלָקַחְתָּ֣ אֶת־הַבְּגָדִ֗ים וְהִלְבַּשְׁתָּ֤ אֶֽת־אַהֲרֹן֙ אֶת־הַכֻּתֹּ֔נֶת וְאֵת֙ מְעִ֣יל הָאֵפֹ֔ד וְאֶת־הָאֵפֹ֖ד וְאֶת־ הַחֹ֑שֶׁן וְאָפַדְתָּ֣ ל֔וֹ בְּחֵ֖שֶׁב הָאֵפֹֽד:
ח וְאֶת־בָּנָ֖יו תַּקְרִ֑יב וְהִלְבַּשְׁתָּ֖ם כֻּתֳּנֹֽת:
וכן הדבר מפורש במשנה ובפירוש הרמב"ם למשנה:
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת שקלים פרק ה משנה א
…אלעזר על הפרוכות, עושה הפרוכות שהמקדש צריך להן
ופנחס המלביש, מלביש לכהנים בגדיהם ומתעסק בהחסנתם ועשייתם.
ומדוקדק שרק פנחס הוא המלביש בניגוד לדוגמה לאלעזר על הפרוכות.
וכן פסק הרמב"ם בהלכה:
רמב"ם הלכות כלי המקדש פרק ז הלכה כ
זה הממונה על מעשה בגדי כהונה עוסק בהכנת בגדי כהנים הדיוטים ובגדי כ"ג ובאריגתן ומתחת ידו נעשה הכל ולשכה היתה לו במקדש. +/השגת הראב"ד/ ומתחת ידו נעשה. א"א אומר אני שהוא פינחס המלביש.+
והעיר עליו הכסף משנה:
כסף משנה הלכות כלי המקדש פרק ז הלכה כ
[כ] זה הממונה על מעשה בגדי כהונה וכו'. כתב הראב"ד אומר אני שהוא פינחס המלביש עכ"ל. ופשוט הוא ואיני יודע מה מלמדנו. ומ"ש רבינו ולשכה היתה לו במקדש. בפ"ק דמדות (משנה ד'):
וגם כאן יש לשאול מדוע יש חשיבות דווקא להלביש את הכהנים?
עולה מכאן נקודה חשובה, כוחם של הכהנים נובע מתוך כלל ישראל, הם ששולחים את הכהנים, מלבישים אותם ומכשירים אותם לעבודה.
ממש כפי שכותב הירושלמי על כך שדווקא ישראל צריך לקרוא לכהנים בתפילה לפני ברכת כהנים:
תלמוד ירושלמי מסכת גיטין פרק ה הלכה ט
אמר רב חסדא וצריך שיהא החזן ישראל.
בגדי כהנים של היום זה המדים של הצבא, זה מה שיש בידינו, עם ישראל מלביש את החיילים. עם תרומות ונתינה עצומה של עם ישראל. עם ישראל עושה את החיילים, מדוע? כי החיילים הם שלוחי כלל ישראל. וזה מה שנותן לנו את הביטחון – כי כמו שכלל ישראל לא יאבד כך גם חייב שביטחון ישראל יעמוד ויתכונן.
וכמו שהלבישה הרוח, רוח הגבורה את השופטים הקודמים, כן אנו נלביש את הלוחמים בתמיכה שלנו, עד לניצחון בעזרת ה'.