כי תשא רביעי – וראו כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך | ✡ החיזוק היומי על פי פרשת היום | הרב יהושע ויצמן

הרב יהושע ויצמן
י״ט באדר א׳ ה׳תשפ״ד
 
28/02/2024

אקטואליה

בחלק היומי של הפרשה אנחנו קוראים על בקשתו של משה:

שמות (פרשת כי תשא) פרק לג פסוק יח – כג
וַיֹּאמַ֑ר הַרְאֵ֥נִי נָ֖א אֶת־כְּבֹדֶֽךָ: וַיֹּ֗אמֶר אֲנִ֨י אַעֲבִ֤יר כָּל־טוּבִי֙ עַל־פָּנֶ֔יךָ וְקָרָ֧אתִֽי בְשֵׁ֛ם יְקֹוָ֖ק לְפָנֶ֑יךָ וְחַנֹּתִי֙ אֶת־אֲשֶׁ֣ר אָחֹ֔ן וְרִחַמְתִּ֖י אֶת־אֲשֶׁ֥ר אֲרַחֵֽם: וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א תוּכַ֖ל לִרְאֹ֣ת אֶת־פָּנָ֑י כִּ֛י לֹֽא־יִרְאַ֥נִי הָאָדָ֖ם וָחָֽי: וַיֹּ֣אמֶר יְקֹוָ֔ק הִנֵּ֥ה מָק֖וֹם אִתִּ֑י וְנִצַּבְתָּ֖ עַל־הַצּֽוּר: וְהָיָה֙ בַּעֲבֹ֣ר כְּבֹדִ֔י וְשַׂמְתִּ֖יךָ בְּנִקְרַ֣ת הַצּ֑וּר וְשַׂכֹּתִ֥י כַפִּ֛י עָלֶ֖יךָ עַד־עָבְרִֽי: וַהֲסִרֹתִי֙ אֶת־כַּפִּ֔י וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ:

חז"ל מסבירים את תשובת הקב"ה למשה:

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ז עמוד א
והסרתי את כפי וראית את אחרי – אמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא: מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין.

וצריך להבין עניין נסתר זה ומה רוצה הגמרא ללמד אותנו בדבריה.
נראה שניתן להבין זאת לפי המתבאר בסמוך, הגמרא שואלת מה כתוב באותם תפילין של הקב"ה:

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ו עמוד א
אמר ליה רב נחמן בר יצחק לרב חייא בר אבין: הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו? אמר ליה: ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ.

את עצם התפילין אין משה רבינו רואה, אך משה יכול לראות איך ההנהגה מתגלה במציאות, מה יוצא מאותן התפילין.
יש להבין כי כל מצווה ועניין בעולם יש לו שורשים למעלה ומצוות התפילין שורשה בתפילין של מעלה.


תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ו עמוד א
ומנין שהתפילין עוז הם לישראל – דכתיב: וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך, ותניא, רבי אליעזר הגדול אומר: אלו תפילין שבראש.

גם בתפילין שלנו מופיעה הנהגה פלאית של העולם, שהתפילין שלנו מעוררות יראה ופחד אצל הגויים. הגויים מרגישים את עוצמת התפילין של עם ישראל. בספרים הקדושים מדויק שאנו אומרים תפילין שבראש ולא תפילין של ראש, דהיינו דווקא התוכן הפנימי מה שנמצא בתוך הראש הוא שיוצר את ההרתעה.
שנזכה להראות את שם ה' הנקרא עלינו ומתוכו נזכה לגאולה שלמה בעזרת ה'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן