חיי שרה – לרחוץ את רגלי עבדי אבות
ועוד יותר טוב
רוב הפרשה מוקדש לסיפור הליכת העבד לחרן לקחת אשה ליצחק.
בקריאת הסיפור בולטת לעין אריכותו הרבה. הסיפור עצמו מסופר בתורה לפרטי פרטים, ולאחר מכן העבד חוזר שוב על כל הסיפור. התורה לא מסתפקת באמירה כללית כגון: "ויספר העבד את כל הדברים האלה", אלא חוזרת שוב על הסיפור מפיו של העבד.
חז"ל במדרש עומדים על כך (בראשית רבה פרשה ס', ח'):
אמר ר' אחא: יפה שיחתן של עבדי בתי אבות מתורתן של בנים, פרשתו של אליעזר שנים ושלושה דפים הוא אומרה ושונה, ושרץ מגופי תורה ואין דמו מטמא כבשרו אלא מריבוי המקרא.
הפטפוטים של עבדי אבות יפים יותר מהתורה של הבנים. הייתכן?
בדרשה נוספת עומדים חז"ל על הפסוק (בראשית כ"ד, ל"ב):
וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ.
לשם מה צריכה התורה לספר לנו שהביאו לעבד מים לרחוץ את רגליו? חז"ל דורשים על כך דרשה דומה:
אמר ר' אחא: יפה רחיצת רגלי עבדי בתי אבות מתורתן של בנים, שאפילו רחיצת רגלים צריך לכתוב, והשרץ מגופי תורה ואין דמו מטמא כבשרו אלא מריבוי המקרא.
העבד הוא דבר שולי ביחס לאברהם אבינו. הרגלים שלו עוד יותר בשוליים, והאבק שעל רגליו – בכלל לא חשוב. והתורה מספרת שהביאו מים כדי לרחוץ את האבק שעל רגליו של העבד של אברהם. לשם מה התורה מאריכה בכך?
במקומות אחרים אנו רואים שמייתור של אות אחת למדו דינים חשובים, וכאן מאריכים בפרטים שנראים לא חשובים.
כלומדי תורה, אנו צריכים להבין מה המסר שרבי אחא רוצה לומר לנו? האם עלינו להפסיק ללמוד וללכת לרחוץ את רגלי העבדים?
זכינו, והרב קוק מתייחס לדרשות אלו בדבריו. באורות התחיה (י"ד), פותח הרב בכותרת לענין:
שריד קטן מדבר גדול הוא יקר ומעולה מדבר קטן שלם.
האבק שעל רגלי העבדים – הוא משהו קטן, אבל הוא חלק מהבית של אברהם אבינו. הוא שריד מדבר גדול. ויש לזה ערך גדול יותר מדבר קטן, אף שהוא שלם. תורתם של הבנים היא דבר שלם, אבל הוא קטן ביחס לאבות ולגדולתם.
משפט הסיום של הפסקה:
אלה הם אשר יכירו אור התורה העליונה הנובעת משיחתם של עבדי אבות, שהיא גאולתם של בנים.
שיחתם של עבדי אבות היא המפתח לגאולתם של הבנים.
מגיע דור של גאולה, ועם ישראל חוזר לארצו. שיבת ישראל לארץ דורשת התעסקות בדברים קטנים ואפילו מלוכלכים. בגלות הקדושה היתה בבית המדרש. מה שהיה מחוץ לבית המדרש לא היה שייך לקדושה. אבל בארץ ישראל הקדושה מתפשטת לכל מרחבי החיים. ממשלה ומערכת משפט, צבא וכלכלה. הקדושה נפגשת עם אנשים קטנים ועם דברים מלוכלכים, ויש הרבה טינופת שצריך לרחוץ אותה. רחיצת רגלי עבדי אבות היא חלק מהמציאות של אברהם אבינו. וגם בגאולתם של בנים – אין גאולה בלי אבק על הרגליים, בלי טינופת שצריך לרחוץ אותה.
שם ה' נקרא עלינו, וכל מה שעם ישראל עושה שייך לשם ה'. אבל בצורה הגלויה, אנו נתקלים בקשיים רבים.
הרב קוק זעק ליושבי הגלות: בואו לארץ. כאן תוכלו להשפיע על התפתחות הישוב בארץ, שיהיה בצורה נכונה וקדושה. אך יראי ה' לא הקשיבו לרב, ומי שעלה לארץ היו אלו שלא הקשיבו לרבנים. ארץ ישראל נבנתה על ידי אנשים רחוקים מתורה ומצוות. הכפירה עומדת בבסיס בנין הארץ והמדינה.
בנין הארץ נעשה עם הרבה טינופת, הרבה אבק דבק ברגליים של בוני המדינה. אנשים רבים לא רואים את הגאולה, בגלל שהלכלוך מסתיר מהם את אור הגאולה. יש במדינה מערכות שפועלות בצורה לא ישרה, בצורה מקולקלת, ועדיין הטינופת דבקה ברגליים. אנו צריכים לעמול קשה כדי לרחוץ את רגלי האנשים.
המדרש מלמד שרחיצת הרגלים יפה מתורתם של בנים. בנין הארץ והמדינה בצורה ישרה ונקיה הוא גם הופעה של תורה. זו הופעה עליונה יותר, של חיים. "וחיי עולם נטע בתוכנו – זו תורה שבעל פה". החיים של עם ישראל בארצו הם תורה.
בנין החיים המתוקנים של עם ישראל בארצו – זו הופעה של תורה. אנו צריכים לכאוב כשדברים נעשים בצורה לא ישרה, כשנעשה עוול לאנשים ומתייחסים בצורה אכזרית לאנשים טובים וישרים.
המשימה שלנו היא לנקות את האבק – להיות אנשים טובים, להוסיף טוב, להיטיב לכל אדם, לראות טוב בכל אדם, עד כמה שאפשר בלי נגיעה אישית, אלא לשם שמים בצורה נקיה. אנו צריכים להשפיע תורה, ולהעצים את הציבור, להופיע את הגודל הפנימי, הרוחני, המוסרי של הציבור. העוצמה הגדולה של הציבור שתופיע מתוך תורה – היא תביא לנקיון של המציאות מהלכלוך שדבק בה.
כמובן, לימוד התורה הוא חלק מרכזי בנקיון המציאות, יחד עם פעולות נוספות שניתן לעשות כדי לנקות את המדינה ומוסדותיה מהאבק שדבק בהם. בע"ה ה' יראה את ההשתוקקות האדירה שלנו לטוב, להופעת עם ישראל בארצו בצורה מתוקנת וישרה – וזה יביא אותנו לשלב הבא. מתוך כל הקשיים והסיבוכים שבפרשה – יצא עם ישראל.
ניתן לקבל את השיחה במייל בכל שבוע, בלי נדר, על ידי משלוח בקשה ל: metavhaaretz@gmail.com.
ניתן לקבל את השיחה בוואטסאפ, על ידי משלוח בקשה למספר: 052-7906438, ושמירת המספר באנשי הקשר.