מלכות יהויקים – התארוך
שמע, סיכם וערך: חגי לב – מעלות
סיכום לשיעורים: תחילת מלכות יהואחז, מלכות יהואחז, מלכות יהויקים – התארוך ומעשה יהויקים
" (ל) וַיַּרְכִּבֻהוּ עֲבָדָיו מֵת מִמְּגִדּוֹ וַיְבִאֻהוּ יְרוּשָׁלִַם וַיִּקְבְּרֻהוּ בִּקְבֻרָתוֹ וַיִּקַּח עַם הָאָרֶץ אֶת יְהוֹאָחָז בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ וַיִּמְשְׁחוּ אֹתוֹ וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ תַּחַת אָבִיו:
(לא) בֶּן עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה יְהוֹאָחָז בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ חֲמוֹטַל בַּת יִרְמְיָהוּ מִלִּבְנָה: (לב) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּכֹל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָיו: (לג) וַיַּאַסְרֵהוּ פַרְעֹה נְכֹה בְרִבְלָה בְּאֶרֶץ חֲמָת מִמְּלֹךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיִּתֶּן עֹנֶשׁ עַל הָאָרֶץ מֵאָה כִכַּר כֶּסֶף וְכִכַּר זָהָב: (לד) וַיַּמְלֵךְ פַּרְעֹה נְכֹה אֶת אֶלְיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים וְאֶת יְהוֹאָחָז לָקַח וַיָּבֹא מִצְרַיִם וַיָּמָת שָׁם: (לה) וְהַכֶּסֶף וְהַזָּהָב נָתַן יְהוֹיָקִים לְפַרְעֹה אַךְ הֶעֱרִיךְ אֶת הָאָרֶץ לָתֵת אֶת הַכֶּסֶף עַל פִּי פַרְעֹה אִישׁ כְּעֶרְכּוֹ נָגַשׂ אֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הַזָּהָב אֶת עַם הָאָרֶץ לָתֵת לְפַרְעֹה נְכֹה:
(לו) בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יְהוֹיָקִים בְּמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ זְבוּדָּה בַת פְּדָיָה מִן רוּמָה: (לז) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּכֹל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָיו:…
(ו) וַיִּשְׁכַּב יְהוֹיָקִים עִם אֲבֹתָיו וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו: (טו) וַיֶּגֶל אֶת יְהוֹיָכִין בָּבֶלָה וְאֶת אֵם הַמֶּלֶךְ וְאֶת נְשׁי הַמֶּלֶךְ וְאֶת סָרִיסָיו וְאֵת אֵילֵי הָאָרֶץ הוֹלִיךְ גּוֹלָה מִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה:… (יז) וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת מַתַּנְיָה דֹדוֹ תַּחְתָּיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ צִדְקִיָּהוּ: פ
(יח) בֶּן עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם" (מלכים ב' פרק כ'ג- כד')
"(א) וַיִּקְחוּ עַם הָאָרֶץ אֶת יְהוֹאָחָז בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּמְלִיכֻהוּ תַחַת אָבִיו בִּירוּשָׁלִָם: (ב) בֶּן שָׁלוֹשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה יוֹאָחָז בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם: (ג) וַיְסִירֵהוּ מֶלֶךְ מִצְרַיִם בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעֲנֹשׁ אֶת הָאָרֶץ מֵאָה כִכַּר כֶּסֶף וְכִכַּר זָהָב: (ד) וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֶת אֶלְיָקִים אָחִיו עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים וְאֶת יוֹאָחָז אָחִיו לָקַח נְכוֹ וַיְבִיאֵהוּ מִצְרָיְמָה: (ה) בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יְהוֹיָקִים בְּמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהָיו: (ו) עָלָיו עָלָה נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּאַסְרֵהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם לְהֹלִיכוֹ בָּבֶלָה: (ז) וּמִכְּלֵי בֵּית ה' הֵבִיא נְבוּכַדְנֶאצַּר לְבָבֶל וַיִּתְּנֵם בְּהֵיכָלוֹ בְּבָבֶל: (ח) וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְתֹעֲבֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה וְהַנִּמְצָא עָלָיו הִנָּם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו: (ט) בֶּן שְׁמוֹנֶה שָׁנִים יְהוֹיָכִין בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים וַעֲשֶׂרֶת יָמִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה': (י) וְלִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה שָׁלַח הַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר וַיְבִאֵהוּ בָבֶלָה עִם כְּלֵי חֶמְדַּת בֵּית ה' וַיַּמְלֵךְ אֶת צִדְקִיָּהוּ אָחִיו עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם: "
(דברי הימים ב' פרק לו')
הבדלים בין התיאורים של מלכי יהודה האחרונים בין ספר מלכים לספר דברי הימים:
1) תאור סופו של יהויקים:
בספר מלכים הוא נקבר עם אבותיו ובדברי הימים הוא נלקח לארמונו של מלך בבל.
2) בן כמה מלך יהויכין? בספר מלכים משמע שעמד למלכות בגיל בן שמונה עשרה שנים ומלך 3 חודשים. ובספר דברי הימים משמע שבן 8 שנים עמד למלכות ומלך 3 חודשים ועשרת ימים.
3) בספר מלכים כתוב שמלך בבל ממליך את מתניהו דודו של יהיכין. ובספר דברי הימים את צדקיהו אחיו של יהויכין. הכיצד?!
תלמוד בבלי הוריות
מתני'." ואיזהו המשיח? המשוח בשמן המשחה, לא המרובה בבגדים. "
גמ'. "…ואין מושחים מלך בן מלך; ואם תאמר: מפני מה משחו את שלמה? מפני מחלוקתו של אדוניה, ואת יואש – מפני עתליה, ואת יהואחז – מפני יהויקים, שהיה גדול ממנו שתי שנים;…
אמר מר: ואין מושחין מלך בן מלך…ואת יהואחז מפני יהויקים, שהיה גדול (יהויקים) ממנו שתי שנים.
ומי קשיש מיניה? והכתיב: (דברי הימים א' ג) 'ובני יאשיהו הבכור יוחנן{=יהואחז}השני יהויקים השלישי צדקיהו הרביעי שלום', וא"ר יוחנן: הוא שלום הוא צדקיהו, הוא יוחנן הוא יהואחז!
לעולם יהויקים קשיש, ומאי בכור? בכור למלכות.
ומי מלכי זוטרי מקמי קשישי? והא כתיב: (דברי הימים ב' כא) 'ואת הממלכה נתן ליהורם כי הוא הבכור!' יהורם ממלא מקום אבותיו הוה, יהויקים לאו ממלא מקום אבותיו הוה{=לא הולך בדרך אביו}.
אמר מר: הוא שלום הוא צדקיהו הוא יוחנן הוא יהואחז.
והא חד חד קא חשיב, דכתיב: (דברי הימים א' ג) השלישי… הרביעי! מאי שלישי? שלישי לבנים, ומאי רביעי? רביעי למלכות, דמעיקרא מלך יהואחז ולבסוף יהויקים ולבסוף יכניה ולבסוף צדקיהו.
(סיכום: הראשון לבטן הוא יהויקים השני לבטן והראשון למלכות הוא יהואחז, השלישי לבטן הוא צדקיהו)
ת"ר: הוא שלום הוא צדקיהו, ולמה נקרא שמו שלום? שהיה משולם במעשיו.
איכא דאמרי: שלום – ששלמה מלכות בית דוד בימיו, ומה שמו? מתניה שמו, שנאמר: (מלכים ב' כד) 'וימלך מלך בבל את מתניה דודו תחתיו ויסב את שמו צדקיהו', א"ל: יה יצדיק עליך את הדין אם תמרוד בי, (שנאמר: (מלכים ב' כד) ויבאהו בבלה), וכתיב: (דברי הימים ב' לו) 'וגם במלך נבוכדנצר מרד אשר השביעו באלהים'. (מסכת הוריות דף יא עמוד ב)
מן הפסוקים בספר מלכים ניתן לראות שאכן יהויקים גדל בשנתיים מיהואחז. הם מלכו זה אחר זה בהפרש של שלשה חודשים בלבד, ופער גיל המלכתם הוא שנתיים!
ואם כן מחמת המחלוקת עם אחיו המבוגר ממנו, היה זקוק יהואחז הצעיר למשיחה בשמן.
עלינו לחשוף את הסיפור המלא המסתתר כאן מאחורי המאבק הרמוז כאן על המלוכה.
הצעה ראשונה בביאור דברי ר' יוחנן
ר' יוחנן עונה על שתי קשיים:
א. מיהו יוחנן המוזכר בפסוק? והיכן יהואחז שמופיע בספר מלכים? תשובה: הוא יוחנן הוא יהואחז.
ב. מיהו שלום המוזכר כאן? תשובה: הוא שלום הוא צדקיהו הוא רביעי למלכות.
שואל המהרש"א ואולי שלום הינו ילד של יאשיהו שלא מלך כלל ועל כן לא מוזכר בספר מלכים? מנין לך ששלום הוא צדקיהו?!
ג. מיהו צדקיהו?
אפשרות אחת: צדקיהו הוא אחד מבניו של יאשיהו כפי שמשמע מהפסוק: "ובני יאשיהו הבכור יוחנן השני יהויקים השלישי צדקיהו הרביעי שלום"(דברי הימים א' ג)
וכפי שמשמע מהסיפור בספר מלכים שצדקיהו הוא דוד יהויכין, קרי: אחיו של יהואחז ובנו של יאשיהו!
אפשרות שניה: צדקיהו הוא נכדו של יאשיהו (בנו של יהויקים, נכדו של יאשיהו) כפי שמשמע מהסיפור בדברי הימים ב'.
עונה הרש"ש על תמיהת המהרש"א מפסוק מפורש:
"(יא) כִּי כֹה אָמַר ה' אֶל שַׁלֻּם בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הַמֹּלֵךְ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו אֲשֶׁר יָצָא מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה לֹא יָשׁוּב שָׁם עוֹד:(יב) כִּי בִּמְקוֹם אֲשֶׁר הִגְלוּ אֹתוֹ שָׁם יָמוּת וְאֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לֹא יִרְאֶה עוֹד:" (ירמיהו כב')
אם כן, כעת אנו מבינים את מה שלחץ את ר' יוחנן לזהות את שלום עם צדקיהו!
אומרים חז"ל: לא ניתן ספר דברי הימים אלא להידרש. הכוונה היא לרשימות היוחסין הרבות בספר. רשימות אלו והשמות שהן כוללות נדרשות פעמים רבות ע"י חז"ל באופנים שונים.
למה הפסוק צריך לציין שהבכור יוחנן. בכל מקום שמוזכר במפורש שפלוני הוא הבכור הדבר ניתן להידרש או להתבונן ולשום לב לשם מה צוין הדבר הכל כך ברור שהראשון ברשימה הוא לעולם הבכור.
על זה אומר כאן ר' יוחנן שיוחנן אינו בכור לבטן אלא בכור למלכות!
הצעה אחרת של הדברים – הרב וינר
יהואחז הוא זה שעומד למלוכה ראשון אע"פ שיהויקים היה צריך למלוך ראשון. ומצאנו רמז למתיחות ולמחלוקת שהרי משחו את יהואחז מחמת הערעור.
ומדוע כך? התבוננות בפסוקים תלמד אותנו שיהואחז ויהויקים הינם אחים אבל אחים רק למחצה, אחים שלא מאותה האם:
" (לא) בֶּן עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה יְהוֹאָחָז בְּמָלְכוֹ… וְשֵׁם אִמּוֹ חֲמוֹטַל בַּת יִרְמְיָהוּ מִלִּבְנָה:…
"(לו) בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יְהוֹיָקִים בְּמָלְכוֹ… וְשֵׁם אִמּוֹ זְבוּדָּה בַת פְּדָיָה מִן רוּמָה:" (מלכים ב')
אם כן, אפשר שכ"א הוא בכור לפחות לאימו. בכל אופן הרקע למתיחות בין האמהות ברור ומוכר לנו.
"(א) וַיִּקְחוּ עַם הָאָרֶץ אֶת יְהוֹאָחָז בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּמְלִיכֻהוּ תַחַת אָבִיו בִּירוּשָׁלִָם:" (דברי הימים)
עם הארץ הם אלו שמכתירים את יהואחז לאחר מותו הפתאומי של יאשיהו. ההכתרה כאן מבטאת משהו שעומד ברקע ומפריע.
פרעה נכו ממשיך צפונה ומנצח במערכה מול אשור (הערה: מספר שנים אחר זה בקרב נוסף מלך מצרים ינחל תבוסה מול בבל) , בחזרתו הוא לוקח קנס מיהודה. לוקח את המלך יהואחז שנחשב ממשיך מדיניות אנטי מצרית כאביו יאשיהו לבן ערובה למצרים עד שמת שם במצרים. ובמקומו המליך את ' היריב ' שלו, את יהויקים הנחשב פרו מצרי.
על יהויקים נאמר:
" (לג)… וַיִּתֶּן עֹנֶשׁ עַל הָאָרֶץ מֵאָה כִכַּר כֶּסֶף וְכִכַּר זָהָב: (לד) וַיַּמְלֵךְ פַּרְעֹה נְכֹה אֶת אֶלְיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים וְאֶת יְהוֹאָחָז לָקַח וַיָּבֹא מִצְרַיִם וַיָּמָת שָׁם: (לה) וְהַכֶּסֶף וְהַזָּהָב נָתַן יְהוֹיָקִים לְפַרְעֹה אַךְ הֶעֱרִיךְ אֶת הָאָרֶץ לָתֵת אֶת הַכֶּסֶף עַל פִּי פַרְעֹה אִישׁ כְּעֶרְכּוֹ נָגַשׂ אֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הַזָּהָב אֶת עַם הָאָרֶץ לָתֵת לְפַרְעֹה נְכֹה:" (מלכים ב' פרק כג')
הביטויים מצביעים על כך שיהויקים יותר ממשתף פעולה באונס של פרעה, הוא יוזם ופועל מעצמו עד כדי להיקרא 'נוגש'1 לאחיו. יהויקים נוטל את הכסף והזהב שמעביר לפרעה מעם הארץ2 שהעלו את יהויכין אחיו למלכות!
קרי: יהויקים מנצל את המס שהטיל פרעה נכו ומעמיס את כל המס על עם הארץ להענישם.
ונראה לשנות קצת מדברי ר' יוחנן.
אכן, הבן הראשון המופיע בפסוק הוא יוחנן והוא לא מלך. אכן, הייתה מחלוקת מול יוחנן ועל כן מושחים את המלך יהואחז. מדוע עם הארץ לא רצה את יוחנן? ואדרבא, לטענתנו, יוחנן היה צדיק ומתאים להמשך דרכו של יאשיהו.
ביאשיהו היו נתלו תקוות גדולות לאחר המהפכה הגדולה שהחל בה. הריגת יאשיהו הביאה שבר אמוני נורא מסביב. וכי זו תורה וזו שכרה?! ועל כן עם הארץ סירבו להעמיד את יוחנן ממשיכו הטבעי של יאשיהו.
ומדוע, אם כן, לקחו את יהואחז ולא את יהויקים?
נדייק ונאמר שלקחו את אחיו של יוחנן מאותה האם, הלא הוא יהואחז. וסירבו להמליך את הבכור לאם השניה, את יהויקים. וחוזרת השאלה מדוע?! (ועל כך בהמשך)
עפ"י מה שאמרנו, נמשיך ונטען ששלום המוזכר בפסוק בדברי הימים א' פרק ג' הוא יהואחז. והשאלה היא רק מדוע יהואחז מכונה שלום?
'ובני יאשיהו הבכור יוחנן, השני יהויקים השלישי צדקיהו הרביעי שלום { = יהואחז } '.
ירמיהו פרק כב'
הנבואה פותחת בקריאה של הנביא:
" (י) אַל תִּבְכּוּ לְמֵת וְאַל תָּנֻדוּ לוֹ
[אלא] בְּכוּ בָכוֹ לַהֹלֵךְ כִּי לֹא יָשׁוּב עוֹד וְרָאָה אֶת אֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ: "
המת הוא יאשיהו וכפי שראינו בסיפור בספר מלכים ובדברי הימים. והנביא אומר על תבכו על יאשיהו שמת כבר, אלא בכו על המלך הנוכחי יהואחז שנלקח זה עתה למצרים ואינכם יודעים מה היה איתו. דעו שיהואחז: ' לֹא יָשׁוּב עוֹד '!
וכפי שממשיך הנביא לתאר בפסוק הבא:
"(יא) כִּי כֹה אָמַר ה' אֶל שַׁלֻּם בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הַמֹּלֵךְ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו אֲשֶׁר יָצָא מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה לֹא יָשׁוּב שָׁם עוֹד: (יב) כִּי בִּמְקוֹם אֲשֶׁר הִגְלוּ אֹתוֹ שָׁם יָמוּת וְאֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לֹא יִרְאֶה עוֹד:"
יש שפירשו פסוקים אלו על צדקיהו שגם הוא נלקח לגלות בבל ומת שם3. אבל סדר הפסוקים מורה שהכוונה כאן ליהואחז המכונה כאן שלום4.
"(יג) הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן לוֹ: (יד) הָאֹמֵר אֶבְנֶה לִּי בֵּית מִדּוֹת וַעֲלִיּוֹת מְרֻוָּחִים וְקָרַע לוֹ חַלּוֹנָי וְסָפוּן בָּאָרֶז וּמָשׁוֹחַ בַּשָּׁשַׁר: (טו) הֲתִמְלֹךְ כִּי אַתָּה מְתַחֲרֶה בָאָרֶז אָבִיךָ הֲלוֹא אָכַל וְשָׁתָה וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה אָז טוֹב לוֹ: (טז) דָּן דִּין עָנִי וְאֶבְיוֹן אָז טוֹב הֲלוֹא הִיא הַדַּעַת אֹתִי נְאֻם ה':
(יז) כִּי אֵין עֵינֶיךָ וְלִבְּךָ כִּי אִם עַל בִּצְעֶךָ וְעַל דַּם הַנָּקִי לִשְׁפּוֹךְ וְעַל הָעֹשֶׁק וְעַל הַמְּרוּצָה לַעֲשׂוֹת: "
האב שעשה צדקה ומשפט הוא יאשיהו. (פסוקים טו- טז)
לעומת זאת יהויקים שעמד במקום יהואחז הוא המלך המתואר בפסוקים יג- יד, יז. הוא שבונה ביתו בלא צדק.
עליו נאמר בספר מלכים ששפך דם נקי:
"(ד) וְגַם דַּם הַנָּקִי אֲשֶׁר שָׁפָךְ וַיְמַלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם דָּם נָקִי וְלֹא אָבָה ה' לִסְלֹחַ: (ה) וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה: (מלכים ב' כד')
והפסקה האחרונה עוסקת ביהויקים כפי שמשתמע מההמשך.
"(יח) לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא יִסְפְּדוּ לוֹ הוֹי אָחִי וְהוֹי אָחוֹת לֹא יִסְפְּדוּ לוֹ הוֹי אָדוֹן וְהוֹי הֹדֹה: (יט) קְבוּרַת חֲמוֹר יִקָּבֵר סָחוֹב וְהַשְׁלֵךְ מֵהָלְאָה לְשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם: "
והנה הפסוקים מסודרים עפ"י סדר כרונולוגי ברור.
נשאר לנו להסביר (בנוסף לשאלות בתחילת היחידה) מדוע, אם כן, שלום הוא יהואחז מופיע בסוף הפסוק?
"'ובני יאשיהו הבכור יוחנן, השני יהויקים השלישי צדקיהו הרביעי שלום {= יהואחז} ".
(דבה"י א' פרק ג' פסוק טו)
יוחנן היה מתוכנן להיות המלך אחר יאשיהו. יוחנן היה צדיק כמו אביו וממשיך דרכו. אלא שאביו מת במגידו ולא הספיק להמליך את בכורו. עם הארץ המליכו את יהואחז.
בחירת עם הארץ את יהואחז במקום את יוחנן הבכור באה בעקבות השבר הרוחני הגדול מהציפיות שעלו שיאשיהו הוא המלך המשיח. בימיו נחלשה אשור ובבל עוד לא עלתה לגודל עצמתה במרחב. מותו בלא עת של יאשיהו טרף את הקלפים והביא למרמור ושבר אמוני בירושלים וביהודה.
דבר דומה מתרחש אצל חזקיהו5. בעקבות מותו של חזקיהו וגניזת הציפיות המשיחיות מחזקיהו וכפי שלמדנו בעבר. עומד למלכות מנשה שהוא הממשיך של סבו אחז6.
בספר דברי הימים בסקירת השושלת מדלגים על פירוט ילדי יוחנן בגלל שנדחה מן המלכות:
"(טו) וּבְנֵי יֹאשִׁיָּהוּ הַבְּכוֹר יוֹחָנָן הַשֵּׁנִי יְהוֹיָקִים הַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם: (טז) וּבְנֵי יְהוֹיָקִים יְכָנְיָה בְנוֹ צִדְקִיָּה בְנוֹ: " (דברי הימים א פרק ג)
השם 'שַׁלּוּם' מופיע במקום נוסף. אצל חולדה הנביאה
" (יד) וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלִַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ:" (מלכים ב' פרק כב')
בארנו בעבר שהאריכות בפסוק זה אומר דרשני. חולדה מנבאת שתמה מלכות בית דוד, נגזרה הגזירה ואבדה התקווה.
הדבר היחיד הטוב שחולדה מנבאת זהו שיאשיהו יבוא לקברותיו בשלום:
"(כ) לָכֵן הִנְנִי אֹסִפְךָ עַל אֲבֹתֶיךָ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל קִבְרֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם וְלֹא תִרְאֶינָה עֵינֶיךָ בְּכֹל הָרָעָה אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא עַל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיָּשִׁיבוּ אֶת הַמֶּלֶךְ דָּבָר:" (מלכים ב' פרק כב')
נראה להציע, ששינוי סדר הפסוק רומז לשלמות הגדולה מימי שלמה שמסתיימת בקול דממה דקה אצל שַׁלּוּם.
אמנם, השם המקורי הוא יהואחז. אלא שניתן לו שם נבואי 'שַׁלּוּם' לבטא שכאן הדבר נשלם.
"(לא) בֶּן עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה יְהוֹאָחָז בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם…
(לג) וַיַּאַסְרֵהוּ פַרְעֹה נְכֹה בְרִבְלָה בְּאֶרֶץ חֲמָת מִמְּלֹךְ בִּירוּשָׁלִָם… (לד) וַיַּמְלֵךְ פַּרְעֹה נְכֹה אֶת אֶלְיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים וְאֶת יְהוֹאָחָז לָקַח וַיָּבֹא מִצְרַיִם וַיָּמָת שָׁם: (לה) וְהַכֶּסֶף וְהַזָּהָב נָתַן יְהוֹיָקִים לְפַרְעֹה אַךְ הֶעֱרִיךְ אֶת הָאָרֶץ לָתֵת אֶת הַכֶּסֶף עַל פִּי פַרְעֹה אִישׁ כְּעֶרְכּוֹ נָגַשׂ אֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הַזָּהָב אֶת עַם הָאָרֶץ לָתֵת לְפַרְעֹה נְכֹה: " (מלכים ב' פרק כג')
בפסוקים קצרים אלו רמוז סופה של ממלכת יהודה! כאשר מלך יהודה נלקח למצרים. כאשר מלך מצרים מעמיד מלך מטעמו הנוגש עבורו כסף וזהב. אין לך ביטול והיפוך יציאת מצרים כמו זה7!
תחילת הנפילה כבר בלקיחת בת פרעה לאשה ע"י שלמה! וכאן במיתת יהואחז מלך יהודה במצרים, כאן ספור מלכות העצמאית של ישראל מסתיים. בפועל יהיו עוד פרפורי גסיסה של מלכות יהודה. אבל במבט הנבואי כאן הסתיימה המלכות. ועל כן הכונוי הנבואי של יהואחז הוא שַׁלּוּם. וכן ברשימת המלכים הוא מופיע כאחרון המלכים אע"פ שלא היה אחרון כרונולוגי8.
אמנם גם לפי ר' יוחנן שלמד שצדקיהו הוא שַׁלּוּם, עניין השם שלום בא לבטא את סוף סיפור מלכות בית דוד.
אפשר ששתי הדברים שאמרנו נכונים ומשתלבים זה בזה כשתי בחינות. מחד צדקיהו הוא סיום המלכות בפועל ומאידך יהואחז סיום המלכות בכוח.
בענין הסתירה שהזכרנו לעיל על זהותו של צדקיהו:
"(טו) וּבְנֵי יֹאשִׁיָּהוּ הַבְּכוֹר יוֹחָנָן הַשֵּׁנִי יְהוֹיָקִים הַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם: (טז) וּבְנֵי יְהוֹיָקִים יְכָנְיָה בְנוֹ צִדְקִיָּה בְנוֹ: " (דברי הימים א פרק ג)
התבוננות בפסוקים אלו מגלה ששתי דמויות כונו בשם צדקיהו. בפרשנות פסוק (טז) זה יש מקום להתלבט האם צדקיהו שמוזכר כאן הוא בנו של יכניה או שמא בנו השני של יהויקים.
במידה ואנו מכריעים כפירוש שהוא בנו השני של יהויקים, הרי לנו גם בן ליאשיהו ושמו צדקיהו וגם אח ליכניה ושמו צדקיהו.
עפ"י זה יובן השינוי שראינו בין ספר מלכים לספר דברי הימים בדבר זהותו של המלך צדקיהו:
" (טו) וַיֶּגֶל אֶת יְהוֹיָכִין בָּבֶלָה וְאֶת אֵם הַמֶּלֶךְ וְאֶת נְשׁי הַמֶּלֶךְ וְאֶת סָרִיסָיו וְאֵת אֵילֵי הָאָרֶץ הוֹלִיךְ גּוֹלָה מִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה:… (יז) וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת מַתַּנְיָה דֹדוֹ תַּחְתָּיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ צִדְקִיָּהוּ: " (מלכים ב')
" (ט) בֶּן שְׁמוֹנֶה שָׁנִים יְהוֹיָכִין בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים וַעֲשֶׂרֶת יָמִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה': (י) וְלִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה שָׁלַח הַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר וַיְבִאֵהוּ בָבֶלָה עִם כְּלֵי חֶמְדַּת בֵּית ה' וַיַּמְלֵךְ אֶת צִדְקִיָּהוּ אָחִיו עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם: " (דברי הימים ב' פרק לו')
מה מסתתר מאחורי שינויי המסורת האלו בין הספרים? האם רק הבדלי מסורת יש כאן?!
עפ"י ספר מלכים מלך בבל הוא הממליך את מתניה והמלך משנה את שמו לצדקיהו.
לעומת זאת עפ"י ספר דברי הימים גם בפרק לו' וגם ברשימת היוחסין לא מזכיר כלום על שינוי השם אלא שמו היחיד והראשון ' צדקיהו '9.
יהויקים היה עבד לנבוכדנאצר עד שלבסוף מרד בו והעמיד את בנו יהויכין תחתיו. עפ"י ספר דבה"י המלך עמד למלכות בין שמונה שנים במולכו. מלך צעיר10.
לא יכול היה נ"נ להעמיד את בנו תחתיו מפני שאין עדיין בן במקומו. אם כן, נ"נ היה צריך להעמיד את אחיו של יהויכין במקומו. דא עקא, אחיו של המלך המודח, צדקיהו, קטן מיהויכין וא"א גם כן להמליכו.
לכן נ"נ לוקח את מתניה דודו שהוא בן יאשיהו וממליך אותו בשינוי שמו לצדקיהו לבטא שאינך ממשיך של מלכותו העצמית של יאשיהו, אלא הינך מלך ואסל המומלך ע"י מלך בבל שניצח את יכניה ומעמיד אותך תחת האח הקטן ' צדקיהו' ועל כן משנה מלך בבל את שמו של מתניה לצדקיהו!
" (יז) וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת מַתַּנְיָה דֹדוֹ תַּחְתָּיו וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ צִדְקִיָּהוּ: "
אם כן, מתניה הוא אמנם דודו של יכניה אבל הוא בבחינת אחיו של צדקיהו הצעיר.
"(ו) וַיִּשְׁכַּב יְהוֹיָקִים עִם אֲבֹתָיו וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו: (ז) וְלֹא הֹסִיף עוֹד מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָצֵאת מֵאַרְצוֹ כִּי לָקַח מֶלֶךְ בָּבֶל מִנַּחַל מִצְרַיִם עַד נְהַר פְּרָת כֹּל אֲשֶׁר הָיְתָה לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם:" (מלכים ב' כד')
"(ו) עָלָיו עָלָה נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּאַסְרֵהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם לְהֹלִיכוֹ בָּבֶלָה:… (ח) וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְתֹעֲבֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה וְהַנִּמְצָא עָלָיו… וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו:" (דברי הימים ב פרק לו)
מהו סופו של יהויקים?
הספרים מתארים דברים שונים, ונראה משלימים אחד את השני עם התיאורים הבאים:
"(יח) לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא יִסְפְּדוּ לוֹ הוֹי אָחִי וְהוֹי אָחוֹת לֹא יִסְפְּדוּ לוֹ הוֹי אָדוֹן וְהוֹי הֹדֹה: [ כפי שהיו סופדים לאדם חשוב, אלא ] (יט) קְבוּרַת חֲמוֹר יִקָּבֵר סָחוֹב וְהַשְׁלֵךְ מֵהָלְאָה לְשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם:" (ירמיהו כב')
(ל) לָכֵן כֹּה אָמַר ה' עַל יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא יִהְיֶה לּוֹ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא דָוִד וְנִבְלָתוֹ תִּהְיֶה מֻשְׁלֶכֶת לַחֹרֶב בַּיּוֹם וְלַקֶּרַח בַּלָּיְלָה: (לא) וּפָקַדְתִּי עָלָיו וְעַל זַרְעוֹ וְעַל עֲבָדָיו אֶת עֲוֹנָם וְהֵבֵאתִי עֲלֵיהֶם וְעַל יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וְאֶל אִישׁ יְהוּדָה אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם וְלֹא שָׁמֵעוּ: (ירמיהו לו)
מלך בבל רצה להוליך את יהויקים לבבל. ברם דיוק בפסוקים חושף שלא כתוב שהוליכו אותו והגיע לבבל.
כנראה שהוא היה קשור על החמור. ובדרך מחוץ לירושלים הוא נפל, נפגע ונרמס בידי החמור / או בידי השיירה. קבורתו הייתה קבורת חמור. ורק שאריות ממנו חזרו לקבורה בי-ם. ועל כן לא כתוב ויקבר עם אבותיו אלא רק וישכב עם אבותיו!
1 ביטוי שמוכר לנו מתחילת חומש שמות ביחסי מצרים – בני ישראל.
2 עם הארץ פירושו במקרא: בעלי האחוזות והקרקעות. העשירים הגדולים. כדוגמת: ' וישתחו אברהם לעם הארץ'. בשלב מאוחר יותר העושר עובר מבעלי הקרקעות לבעלי המסחר היושבים בעיר. ועל כן המינוח השתנה במשך הדורות.
3 אפשרות זאת מסתדרת יפה עם דברי ר' יוחנן המזהה את שלום עם צדקיהו.
4 בנוסף הביטוי " שַׁלֻּם בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הַמֹּלֵךְ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו" מתאים יותר לבן הראשון שעמד למלוכה תחת האב יאשיהו קרי: יהואחז, ולא צדקיהו שהוא אחרון הבנים שמלך תחת האב!
* יש שרצו לבאר ש' שַׁלֻּם בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ ' הוא יהויכין שג"כ הלך לגלות. (ומה שמכונה בן יאשיהו – לאו דווקא בן קאמר) . אלא שלפירוש זה יהיה קשה הפסוק הבא: "(טו) וּבְנֵי יֹאשִׁיָּהוּ הַבְּכוֹר יוֹחָנָן הַשֵּׁנִי יְהוֹיָקִים הַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם: (טז) וּבְנֵי יְהוֹיָקִים יְכָנְיָה בְנוֹ צִדְקִיָּה בְנוֹ: " (דברי הימים א פרק ג) . אלא שאם כן, מדוע מכונה פעם יכניה בשמו (פסוק טו) ופעם בכינוי (פסוק טז) .
5 עיין 'יראה ללבב',הרב יובל שרלו. שעומד על הדמיון בין המהפכות הדתיות של חזקיהו ויאשיהו ועל האכזבה לבסוף בעקבות כשלונם.
6 בעניין השם 'אחז' הערנו בשעתו ששם זה אינו מקורי ואינו מתאים לשמות מלכי בית דוד. וכנראה השם המלא הוא יהואחז אלא שהנבואה הורידה שם שמים משמו בגלל רשעתו!
7 הריב בין האחים יהואחז ויהויקים, עד לירידת יהואחז למצרים ומותו שם בכלאו. מזכיר את סיפור יוסף ואחיו שגם כן משך את כולם למצרים לבסוף. אלא ששם הסוף היה יציאת יוסף מהכלא וגאולת ישראל. וכאן ההיפך.
8 הצבת שַׁלּוּם הוא יהואחז בסוף רשימת המלכים מתאימה למגמה של ספר דברי הימים כספר הניתן לדרישת השמות בו. (קרי: בחלק היוחסין שבו!)
9 לשם השוואה ספר דברי הימים יודע לספר אצל מלך אחר על שינוי שמו בנסיבות זהות: " (ד) וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֶת אֶלְיָקִים אָחִיו עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם וַיַּסֵּב אֶת שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים " (דברי הימים ב' לו')
10 הדגש הוא שאימו יוצאת עימו לגלות ולא בכדי כשמדובר במלך צעיר כל כך.