פרשה ו – פסקה ט' – השליטה על המציאות
המדרש:
[א, יח] ולמשול ביום ובלילה וגו', א"ר אילפא אם לענין המאורות הלא כבר נאמר את המאור הגדול לממשלת היום, ומה ת"ל ולמשול ביום ובלילה אלא אלו הצדיקים שהן שולטין במה שנברא להאיר ביום ובמה שנברא להאיר בלילה, הה"ד (יהושע י) וידם השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו הלא היא כתובה על ספר הישר, מאי ספר הישר, ספר אברהם יצחק ויעקב, ואמאי קרי ליה ספר הישר דכתיב (במדבר כג) תמות נפשי מות ישרים, ר' חלפתא מייתי ליה מן הכא ולמשול ביום ובלילה, רבי חנין בשם רבי שמואל מייתי לה מסיפא דספרא (בראשית מח) ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו ואפשר כן, אלא זה יהושע שהוא עומד ממנו שהוא מעמיד גלגל חמה ולבנה שהן שולטין מסוף העולם ועד סופו, רבי חנן בשם ר' שמואל בר רב יצחק מייתי לה מסופא דאורייתא (דברים לג) בכור שורו הדר לו, אפשר כן, אלא זה יהושע שהוא עומד ממנו שהוא מעמיד גלגל חמה ולבנה, שהן שולטין מסוף העולם ועד סופו, דאמר ר"ש בן יוחאי ספר משנה תורה היה סיגנון ליהושע, בשעה שנגלה עליו הקדוש ברוך הוא מצאו יושב וספר משנה תורה בידו, אמר לו (יהושע א) חזק יהושע אמץ יהושע לא ימוש ספר התורה הזה וגו', נטלו והראה אותו לגלגל חמה, א"ל כשם שלא דוממתי מזה אף אתה דום מלפני, מיד (שם /יהושע/ י) וידם השמש וירח עמד, א"ר יצחק א"ל עבדא בישא לא זבינא דאבא את, לא כך ראה אותך אבא בחלום (בראשית לז) והנה השמש והירח וגו', מיד וידום השמש וירח וגומר.