איככה תמונת השיר
   |   

"כי איככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי – זוהי כל התורה כולה"

שיר ראשון מבית ישיבת מעלות

לאחר מחשבה והשקעה רבה של אנשים טובים, שמחים לבשר על שיר ראשון מבית ישיבת מעלות, שהולחן ובוצע על ידי התלמידים.
מילות השיר קשורות לתקופת פורים ולתקופה שלנו בפרט באופן ישיר – מוזמנים להאזין, לצפות ולהתרגש. בתוך השיר נקווה שתמצאו גם חיבור לתקופת הישיבה, לאירועים המיוחדים שבה ולתקופות השונות שכל אחד מאיתנו עבר בהן וחי לאורן.
——

"כי איככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי – זוהי כל התורה כולה" (הראי"ה זצ"ל)
מוזמנים להאזין ולהתחבר ללחן החדש מבית ישיבת ההסדר במעלות למילותיה של אסתר המלכה, השייכות ומחזקות במיוחד בימים אלה – ימי מלחמתו של עם ישראל על חייו בארץ מולדתו ועל תורתו.
https://www.youtube.com/watch?v=UwHE0Jt9Vhc
——
מתוך תיאור הסרטון:
"פעם בשמחת פורים, בשעה שהרב (קוק זצ"ל) היה בהתרוממות הרוח בשל השתיה כדת, עלה על השולחן וקרא בקול רם ובהתלהבות קודש: "ואיככה אוכל וראיתי באובדן מולדתי" – זוהי כל התורה כולה"
(באר מגד ירחים – הרב עוזי קלכהיים זצ"ל)
אם כך אמר הרב תוך כדי השתייה כדת, וודאי שצריך לדרוש את הסודות העמוקים שיש כאן, שהרי "נכנס יין יצא סוד". מהי כוונתו של הרב?
כתוב "ותקם אסתר ותעמוד לפני המלך" ומיד אחר כך אסתר אומרת לפני המלך את מילות הפסוק "ואיככה". חז"ל אומרים שאין 'המלך' אלא הקב"ה. אסתר אמרה את המילים הללו בשני מישורים – ברובד האחד למלך אחשוורוש, אבל בעומק היא אמרה את המילים הללו לקב"ה בעצמו – "איככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי", הרי אתה הבטחת לעם ישראל נצחיות, עם ישראל לא יכלה מן העולם! ולכן אין ספק שהכל יתהפך לטובה – הרעה תיהפך לטובה ורק בניין יצמח מזה!
"בצר הרחבת לי" דרשו חכמים, שמכל צרה יוצאת רווחה (ירושלמי, תענית).
אסתר רואה את העתיד, איך הכל מתהפך לטובה. דווקא הביטויים הקשים האלה של הרעה והאובדן, הם אלה שמתהפכים לטובה. הרעה מתהפכת לטובה, האובדן מתהפך לקוממיות ולבניין – ליישוב מולדתי.
"זאת כל התורה כולה" – כי מגמת התורה כולה היא להפוך את הרע לטוב, ואת האובדן לבניין.


דילוג לתוכן