לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – המציאות מעל לכל דמיון

משוכתב ללא עריכה ע"פ שיעור מפי ראש הישיבה
הרב יהושע ויצמן
י״ג באלול ה׳תש״פ
 
02/09/2020

פרשת שבוע

הרב יעקב אריאל שליט"א, בספרו "מאהלי תורה" על פרשת השבוע (עמ' 179), מציין ידיעה חשובה:

מאז השואה, יש בפרשה זו משמעות מיוחדת עבורנו. חווינו על בשרנו את הקללות הנוראות שפרשתנו מתארת ואף יותר מהן. העובדה שהשואה החלה ביום שישי י"ז באלול תרצ"ט, בערב שבת פרשת כי תבוא, מזעזעת. העובדה כי מלחמת העולם השנייה, על קללותיה הנוראות, פרצה בשבוע שבו קראו בפרשה אותן קללות, היא מצמררת.

השואה הנוראה קשורה בקשר ישיר לפרשת "כי תבוא", ולתוכחה שנמצאת בפרשה. הפרשה היא דבר חי, שהולך עם ההיסטוריה ומופיע במציאות החיים של עם ישראל ושל האנושות.
בשנת תרצ"ט, כשקראו את פרשת "כי תבוא", התייחסו בעיקר לסיום הפרשה, לתוכחה הקשה. היום אנו נותנים דגש על תחילת הפרשה. כך ממשיך הרב אריאל:

ברוך ה' שזכינו שוב לקיום הפסוק הפותח את פרשתנו: "והיה כי תבוא אל הארץ". אור החיים פירש: "כל והיה לשון שמחה, אין שמחה כישיבת הארץ". הננו יושבים על אדמתנו, בארצנו ובמדינתנו.

הרצי"ה זצ"ל היה מסביר את דברי חז"ל, ש"והיה" הוא לשון שמחה, ואילו "ויהי" זה לשון צער.
המילה "היה" היא בלשון עבר. כשמוסיפים לה ו בתחילתה, "ו ההיפוך", מתהפכת המשמעות מעבר לעתיד. העתיד הוא המשמח. כאשר לוקחים את העבר ועושים ממנו עתיד, בונים על פיו את החלומות ואת השאיפות – זה ממלא את האדם בשמחה. השמחה נמצאת בעתיד השלם, כשיודעים לבנותו לאור העבר.

הפרשה מלאה בפסוקים של שמחה.
המילה הראשונה, כפי שראינו, "והיה" – לשון שמחה. בהמשך נאמר, בסיום פרשת הביכורים (דברים כ"ו, י"א):

וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ.

כאשר קוראים את הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל נאמר (דברים כ"ז, ז'):

וְזָבַחְתָּ שְׁלָמִים וְאָכַלְתָּ שָּׁם וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ.

השמחה מוזכרת אפילו בפרשת התוכחה (דברים כ"ח, מ"ז):

תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל.

הפרשה עוברת משמחה על ישיבת הארץ, על ההתחדשות שבביכורים ובקרבנות, לקושי העצום של התוכחה. השמחה והתוכחה באות ביחד.
כך זה גם הופיע במציאות. שנים ספורות בלבד חלפו מן השואה האיומה ועד לשמחה שבהקמת מדינת ישראל.
הרב עמיטל היה נוהג לומר: נתאר לעצמנו שחוקרים ימצאו בעוד שנים רבות קטעי עיתונים מן הדורות הללו. בחלק מהם יקראו שיהודים מובלים בהמוניהם, בחוסר אונים ובהשפלה נוראה, להשמדה בתאי גזים. בעיתונים אחרים נאמר שמדינת ישראל, מדינת העם היהודי, מואשמת באימפריאליזם, וברצון לכבוש את כל העולם. בששה ימים בלבד כבשה מדינת ישראל את יהודה ושומרון, הגולן וחבל סיני.
החוקרים יסיקו, שעברו עשרות או מאות שנים בין השמדת היהודים בתאי הגזים ובין הנצחונות המדהימים של מדינת ישראל במלחמת השחרור ובמלחמת ששת הימים.
בפועל, כידוע, עברו שנים ספורות עד להקמת המדינה, ועוד 19 שנים עד למלחמת ששת הימים.
אנו חווים זאת כשאנו עוברים בכמה דקות מקריאת "והיה כי תבוא אל הארץ", לקריאת התוכחה הקשה בסיום הפרשה. הפרשה משקפת לנו את התקופה שבה אנו חיים, ואת ההשגחה האלוקית שמופיעה בדורות אלה.

הזכרנו בעבר, שהמילה "היום" חוזרת בפרשה פעמים רבות מאוד. הפעם הראשונה היא בפרשת הביכורים (דברים כ"ו, ג'):

וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ.

המילה "היום בפסוק הזה תמוהה מאוד. בע"ה בקרוב יבנה בית המקדש. כולנו נעלה לבית המקדש עם הביכורים. רבים מאיתנו הם כבר דור שלישי ורביעי בארץ. כיצד אנו אומרים: "הגדתי היום… כי באתי אל הארץ"?
בכל דור אנו באים מחדש אל הארץ. בכל דור אנו פוגשים מחדש את העוצמה של הארץ. הקב"ה מנהיג את העולם, ומחדש עלינו דברים מדהימים בכל דור מחדש.

בתקופה האחרונה נכרתה ברית בין מדינת ישראל ובין איחוד האמירויות. איננו יודעים עדיין כיצד יתפתחו הדברים, ומה תהיה בסופו של דבר התוצאה של הסכם זה. אבל כבר עכשיו – אנו חיים במציאות שלא יכולנו לדמיין. במשך שנים הילכו עלינו אימים, שאנו חייבים לעשות הסכם שלום עם "הפלשתינים", ואף לתת להם מדינה, משום שאנו מוקפים בחצי מיליארד ערבים התומכים בהם וחפצים להשמידנו, ובלי הסכם שלום לא נוכל לשרוד במזרח התיכון.
והנה, מתברר פתאום, שהפלשתינים כלל לא רלוונטיים. מתברר, מה שידענו תמיד וידעו גם כל מדינות ערב, שאין דבר כזה "עם פלשתיני". זה עם שהקב"ה המציא עבורנו, כפי שמובא בספר שופטים (ג', א'-ב'):

וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ ה' לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן. רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר לְפָנִים לֹא יְדָעוּם.

ה' מניח בארץ ישראל גויים, כדי לנסות אותנו. במדרש שואלים חכמים (במדבר רבה פרשה כ"ג, י"ב):

זהו שאמר הכתוב (תהלים קי"א): "כח מעשיו הגיד לעמו", אמר להם הקב"ה לישראל: יכול הייתי לבראות לכם ארץ חדשה, אלא בשביל להראות לכם את כחי אני הורג את שונאיכם מפניכם ונותן לכם את ארצם, לקיים מה שנאמר: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים".

מדוע הקב"ה לא מביא אותנו ל"ארץ חדשה", ארץ ללא אויבים? כדי לגלות את כוחו, וכדי לנסות אותנו – להכריח אותנו לברר לעצמנו מדוע אנחנו יושבים בארץ ישראל, ומהי המשמעות של ישיבתנו כאן.
אילו היינו באים לארץ ריקה, ולא היינו נדרשים להיאבק על הישיבה בארץ, לא היינו מבינים שזו ארץ מיוחדת, שעיני ה' בה, והיא מונהגת על ידי הקב"ה. לא היינו שמים לב, שדרך הנהגת הארץ מראה הקב"ה את שליטתו ונוכחותו בעולם.
במשך שנים מילאו הפלשתינים את התפקיד הזה. במשך שנים נדרשנו לוותר על ארץ ישראל לטובת הסכם עם הפלשתינים, מתוך חשש שקיומה של מדינת ישראל מוטל בספק, לאור האויבים הרבים המקיפים אותה.
והנה, מדינות רבות סביבנו מתפרקות, והמדינות החזקות שנשארו – כורתות איתנו בריתות. המדינות הללו הבינו, שהם משעבדים עצמם לפלשתינים, במקום לקשור קשרים עם מדינת ישראל, המצליחה והמשגשגת.

בפרשת התוכחה התורה מדגישה את הצרות שאויבינו יעשו לנו:
דברים כ"ח, כ"ה:

יִתֶּנְךָ ה' נִגָּף לִפְנֵי אֹיְבֶיךָ בְּדֶרֶךְ אֶחָד תֵּצֵא אֵלָיו וּבְשִׁבְעָה דְרָכִים תָּנוּס לְפָנָיו וְהָיִיתָ לְזַעֲוָה לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ.

דברים כ"ח, ל"ג:

פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ וְהָיִיתָ רַק עָשׁוּק וְרָצוּץ כָּל הַיָּמִים.

דברים כ"ח, ל"ו-ל"ז:

יוֹלֵךְ ה' אֹתְךָ וְאֶת מַלְכְּךָ אֲשֶׁר תָּקִים עָלֶיךָ אֶל גּוֹי אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים עֵץ וָאָבֶן. וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְנַהֶגְךָ ה' שָׁמָּה.

דברים כ"ח, מ"ט-נ':

יִשָּׂא ה' עָלֶיךָ גּוֹי מֵרָחֹק מִקְצֵה הָאָרֶץ כַּאֲשֶׁר יִדְאֶה הַנָּשֶׁר גּוֹי אֲשֶׁר לֹא תִשְׁמַע לְשֹׁנוֹ. גּוֹי עַז פָּנִים אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים לְזָקֵן וְנַעַר לֹא יָחֹן.

והנה, אנו חיים במציאות הפוכה. מדינות רבות מבקשות את טובתנו ורוצות לקשור עמנו קשרים. לכמה מדינות בעולם יש יחסים טובים עם ארצות הברית ועם רוסיה כאחד? עכשיו אפילו הערבים רוצים להתחבר אלינו. קשה להאמין, שחצי מיליארד הערבים ניסו במשך שנים להשמיד מדינה קטנה עם כמה מיליוני תושבים בלבד, והתוצאה היא שאנו פורחים ומשגשגים, והם מתפרקים ורוצים להתקרב אלינו. קשה להכיל את התופעה הזו.
יש לכך השלכות רבות. במשך שנים אויימנו על ידי איראן. איראן שלחה את ידיה לסוריה וללבנון, וחששנו שאנו נסבול מאיראן היושבת לנו ממש על גבול הצפון. כעת, יש לנו קשר עם מדינה שרחוקה פחות מ-100 ק"מ מאיראן. אם חששנו שאיראן תשב קרוב לגבולנו – עכשיו אנו יושבים קרוב לאיראן. יתכן שיוקם שם אפילו בסיס צבאי. אנו רואים כיצד ה' הופך את כל הדברים לטובה, בצורה מדהימה.

זוהי משמעות הפסוק: "הגדתי היום… כי באתי אל הארץ". בכל יום אנו עומדים מחדש ונדהמים מהנהגת ה' את עם ישראל בארצו. כשאדם בא לכהן הוא מספר לו את ה"חדשות" – מה התחדש בהנהגת ה' את הארץ בשנה האחרונה.

אנחנו לא יודעים לאן יתפתחו הדברים, אבל עצם האפשרות שכך יהיה, היא כבר מדהימה.
כעת אנו יכולים לדמיין את בנין בית המקדש. אנו לא רחוקים מהיום שנשיא ארצות הברית ידרוש מאיתנו לבנות את בית המקדש, ולהקריב בחג הסוכות 70 פרים לשלום כל האומות. המציאות משיגה את הדמיון שלנו. דברים שהיו נראים פעם מעל לכל דמיון – הופכים להיות מציאות חיים שגרתית עבורנו.

נחיה בע"ה את השמחה שבישיבת ארץ ישראל, נזכה לראות את ההשגחה האלוקית עלינו בצורה מרוממת, "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן" (ישעיהו נ"ב, ח'), עד לגאולה השלמה ובנין בית המקדש במהרה בימינו.

ניתן לקבל את השיחה במייל בכל שבוע, בלי נדר, על ידי משלוח בקשה ל: metavhaaretz@gmail.com.
ניתן לקבל את השיחה בוואטסאפ, על ידי משלוח בקשה למספר: 052-7906438, ושמירת המספר באנשי הקשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן