רבי ועמי הארץ

סיכם וערך: יוסי ברמן. לא עבר את הגהת הרב.
הרב מנשה וינר
ב׳ בכסלו ה׳תשע״ב
 
28/11/2011

1. שאלה מוסרית
הגמרא אומרת (ח, א):

רבי פתח אוצרות בשני בצורת אמר יכנסו בעלי מקרא בעלי משנה בעלי גמרא בעלי הלכה בעלי הגדה אבל עמי הארץ אל יכנסו דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס אמר לו רבי פרנסני אמר לו בני קרית אמר לו לאו שנית א"ל לאו אם כן במה אפרנסך [א"ל] פרנסני ככלב וכעורב פרנסיה בתר דנפק יתיב רבי וקא מצטער ואמר אוי לי שנתתי פתי לעם הארץ אמר לפניו ר' שמעון בר רבי שמא יונתן בן עמרם תלמידך הוא שאינו רוצה ליהנות מכבוד תורה מימיו בדקו ואשכח אמר רבי יכנסו הכל.
רבי לטעמיה דאמר רבי אין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ כההוא דמי כלילא דשדו אטבריא אתו לקמיה דרבי ואמרו ליה ליתבו רבנן בהדן אמר להו לא אמרו ליה ערוקינן [א"ל] ערוקו ערקו פלגיהון דליוה פלגא אתו הנהו פלגא קמי דרבי א"ל ליתבו רבנן בהדן אמר להו לא ערוקינן ערוקו ערקו כולהו פש ההוא כובס שדיוה אכובס ערק כובס פקע כלילא א"ר ראיתם שאין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ.

סוגיה זו מעלה שאלות רבות והעיקרית והקשה בהן היא השאלה המוסרית.1 הכיצד מוסרי שלא להאכיל יהודים רעבים בשנת בצורת רק משום היותם עמי הארץ? הביטוי "אוי לי שנתתי פיתי לעם הארץ" מלמד שרבי סובר שנורא להאכיל את עמי הארץ ויש להבין מדוע. סוף הסיפור מחדד שרבי אינו חוזר בו מתפיסתו זו, אלא אדרבה "רבי לטעמיה דאמר רבי אין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ", ואמירה זו נשמעת אליטיסטית מאד. יש להבין את כוונת רבי.

2. ההלכה הפשוטה
כבר בראשונים מופיעה ידיעה חשובה בנוגע לסיפור זה (יד רמ"ה ב"ב ח, א):

ולענין הלכתא אפילו בידוע שהוא עם הארץ חייב לפרנסו דבהדיא תנן בסוף הוריות (דף י"ג ע"א) ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ מקדם הוא דקדים הא איכא שקיל.

וכן בשם הריטב"א (ב"י יו"ד, רנא):

כתב הריטב"א בפרק קמא דבבא בתרא (ח.) אההוא עובדא דהוה מצטער רבי על שנתן פתו לעם הארץ מסתברא בכהאי גוונא שהיו שני בצורת ומה שהיה אוכל עם הארץ יחסר לתלמיד חכם אבל ודאי בלאו הכי חייב להחיותן וכן נמי מסתברא דאפילו בכהאי גוונא אם בא לפנינו מת ברעב חייב להחיותו אף על פי שהוא ספק אם יחסר לתלמיד חכם אח"כ מיהו אם הוא ודאי שיחסר לתלמיד חכם אין נותנין לעולם לעם הארץ כדקיימא לן דתלמיד חכם קודם לכל דבר.2

כלומר, כוונת רבי לא הייתה להרעיב את עמי הארץ אלא להקפיד על דיני הקדימות המורים שת"ח קודם לעם הארץ. בסיפור שבגמרא עם הארץ בא על חשבון התלמיד החכם ועל כן קודם ת"ח לעם הארץ, אך אם היה בא עם הארץ לבדו (או שהיא בסכנת חיים) בוודאי שרבי היה מאכילו.
יש בכך עידון מסוים, אך אין להתעלם שפשט הסגנון קיצוני ומוחלט. עצם שינויו של רבי את דעתו (בסוף סיפור) מלמד שמלכתחילה דעת רבי לא הייתה כה חריפה, ויש להבין היטב את כוונת רבי.

3. עמי הארץ
במקום אחר מתנסחים חז"ל באופן חריף בנוגע לעמי הארץ (פסחים מט, ב):

תנו רבנן לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם3 לא מצא בת תלמיד חכם ישא בת גדולי הדור4 לא מצא בת גדולי הדור […] ישא בת מלמדי תינוקות ולא ישא בת עמי הארץ מפני שהן שקץ ונשותיהן שרץ ועל בנותיהן הוא אומר ארור שכב עם כל בהמה.

בסוגייתנו רבי לא האכילם אבל כאן נאמרת הגדרה חריפה מאד – שבנות עמי הארץ ונשות עמי הארץ הן שקץ ושרץ ובהמה! עוד אומרת הגמרא (שם):

תניא רבי אומר עם הארץ אסור לאכול בשר (בהמה) שנאמר זאת תורת הבהמה והעוף כל העוסק בתורה מותר לאכול בשר בהמה ועוף וכל שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר בהמה ועוף.

יש להבין את הסיבה שאסור לעם הארץ לאכול בשר.5
עד כאן היו דיבורים קשים כנגד עמי הארץ, ועתה אומרת הגמרא דברים חריפים עוד יותר (שם):

אמר רבי אלעזר עם הארץ מותר לנוחרו ביום הכיפורים שחל להיות בשבת אמרו לו תלמידיו רבי אמור לשוחטו אמר להן זה טעון ברכה וזה אינו טעון ברכה אמר רבי אלעזר עם הארץ אסור להתלוות עמו בדרך שנאמר כי הוא חייך וארך ימיך על חייו לא חס על חיי חבירו לא כל שכן אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן עם הארץ מותר לקורעו כדג אמר רבי שמואל בר יצחק ומגבו.

מניין מגיע היתר לרצוח?!6 אמירות אלו מגמדות את ההגבלה של רבי את עמי הארץ מאכילת מזונותיו בשנות הבצורת. עוד אומרת הגמרא (שם):

תניא היה רבי מאיר אומר כל המשיא בתו לעם הארץ כאילו כופתה ומניחה לפני ארי מה ארי דורס ואוכל ואין לו בושת פנים אף עם הארץ מכה ובועל ואין לו בושת פנים. […] תנו רבנן ששה דברים נאמרו בעמי הארץ אין מוסרין להן עדות ואין מקבלין ממנו עדות ואין מגלין להן סוד ואין ממנין אותן אפוטרופוס על היתומים ואין ממנין אותן אפוטרופוס על קופה של צדקה ואין מתלוין עמהן בדרך ויש אומרים אף אין מכריזין על אבידתו7 ותנא קמא זמנין דנפיק מיניה זרעא מעליא ואכיל ליה שנאמר יכין וצדיק ילבש.8

כיצד יש להבין אמירות חריפות אלו?9 אומר תוס' (שם):

ויש אומרים אף אין מכריזין על אבידתו – […] ותימה לר"י אמאי ממונו אסור השתא גופו מותר שמותר לקורעו כדג ממונו לא כל שכן […] ונר' לר"י דלעיל מיירי במכיר וכופר להכעיס דה"ל הריגתו כמו פיקוח נפש שהוא לסטין וחשוד על הדמים דאי לאו הכי היאך מותר להורגו ביום הכפורים שחל להיות בשבת הלא אפילו נכרי אסור וכן משמע הלשון על חייו אינו חס דמכיר וכופר דיש הרבה עניני ע"ה כדמוכח בסוטה בפ' היה נוטל (דף כב.).

וכן כתבו ראשונים נוספים, כדוגמת הריטב"א (חידושי הריטב"א פסחים מט, ב):

עם הארץ מותר לנוחרו ביום הכיפורים. […] והנכון שדיברו חכמים לשון הבאי וגוזמא10 וזהו שאמרו ביום הכיפורים שחל להיות בשבת, אבל ודאי ההורגו שלא כדין נהרג עליו, ונראין דברים דכל אלו הגוזמות בעם הארץ שאינו אפי' במצות ודרך ארץ או אפשר במי שלא קרא ושנה בלבד אף על פי שעוסק במצות כי לא עם הארץ חסיד, (ובודאי לסרס) [וכדי לזרז] בני אדם לתורה מגזמין על עם הארץ בכל זה, ע"כ לרי"ט ז"ל.

הריטב"א מסביר שהלשון "יום הכיפורים שחל להיות בשבת" מוכיח שזוהי גוזמא.11 נראה שגם התיאור הפלסטי "לקורעו כדג" מוכיח זאת (שהרי מספיק היה לכתוב "להורגו"). מאידך, ברור שאין אומרים לשון גוזמא והבאי בדברים שבכלל לא נכונים.12 על כן יש להבין אימתי אומרים לשון גוזמא. עתה מגדיר הריטב"א מבחינה מעשית:

ת"ר ששה דברים נאמרו בעם הארץ אין מוסרין לו עדות ואין מקבלין ממנו עדות כו'. והא דאמרינן במסכת חגיגה (כ"ב א') אמר רב פפא כמאן מקבלינן האידנא סהדותא דעם הארץ כמאן כר' (יוסף) [יוסי], תירץ רבינו אלפסי דההיא לא פליגי, והתם מיירי בעם הארץ דאיתיה במצות ובדרך ארץ, אבל הכא דליתיה אף במצות ובדרך ארץ, והיינו דחשיד לן מסתמא אכל אנפי פסילותא דמשום דחשיד אגזל אין ממנין אותו על קופת צדקה ומשום דסתמיה חשיד אשפיכות דמים אין מתלוין עמו בדרך, וכתב הרי"ט ז"ל דהא דאמרינן בפ"ק דקידושין (מ' ב') כל שאינו במקרא ובמשנה ובדרך ארץ אינו מן הישוב […]
עוד כתב ז"ל דבעניני עם הארץ יש דינים חלוקים, כי יש עם הארץ שאינו במקרא ובמשנה אבל בדרך ארץ ובמצות איתיה, וזהו לשון [ע"ה] דרך כלל, והוא פסול לעדות לכתחילה אלא משום איבה, וכשאינו במצות הוא פסול בדיעבד כברייתא דלעיל, ובודאי שסתמן של אלו אינן מעשרין פירותיהם ולא אוכלין חוליהם בטהרה, ויש בני אדם ש[אין] נוהגים (באמיתות) [בחבירות] בדברים האלו ואף על פי שיודעין תורה ושונין וקוראין נקראין עמי הארץ (כדי זה) וכאותה שאמרו (ברכות מ"ז ב') איזהו עם הארץ כל שאינו אוכל חוליו בטהרה דברי ר' מאיר וחכמים אומרים כל שאינו מעשר פירותיו ע"כ.

היסוד מופיע כאן בקצרה. ברמה המעשית, הריטב"א אומר כתוס' הנ"ל – שיש להבחין בין סוגים שונים של עם הארץ.13
הביטוי "עם הארץ" רב משמעי וחלו בו תמורות רבות. מצד אחד הביטוי "עם הארץ" הוא ביטוי שלילי בחז"ל אך מצד שני דורשים חז"ל (ספרא קדושים ד, סוף פרק ח אות ד):

דבר אחר עם הארץ, עם הארץ שבגינו נבראתה הארץ, רבן גמליאל אומר עם שהם עתידים לירש את הארץ על ידי הדברים הללו.

הביטי "שבגינו נבראתה הארץ" הוא בוודאי שבח, ולכאורה סותר את השימוש המוכר בחז"ל! אלא שאין זה כך, וביטוי זה עבר גלגולים רבים ויש לבחון כל מקרה לגופו.
כבר בתקופת המקרא נאמר "וישתחו אברהם לפני עם הארץ" (בראשית כג, ז) והכוונה לגויים ולא ליהודים טיפשים הרחוקים מתורה וממצוות! מובן אפוא ש"עם הארץ" משמע מכובדי הארץ כלומר אדוני הארץ (בעלי הקרקעות והאחוזות). וכן הוא במקום נוסף (ויקרא כ, ד):

וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ לְבִלְתִּי הָמִית אֹתוֹ.

אין ספק שהכוונה לנכבדי החברה.14 נמצא שבתקופת המקרא הביטוי חיובי ובתקופת חז"ל הביטוי שלילי.15 נראה לתאר את התהליך כדלהלן.
בתקופת המקרא עסק מרבית העם בחקלאות, ועל כן בעלי הקרקעות היו העשירים המכובדים ומנהיגי העם. בשלב כלשהו עובר עם ישראל לעסוק במסחר (פנים וחוץ),16 משום תהליך העיור שעובר העם. הסוחרים העשירים ישבו בערים והחקלאים נותרו בשדות ובכפרים, ותופעת האריסות התחילה להיות נפוצה בשלבים אלו. מובן שבעיר היו מצויים כסף, עושר ומסחר וממילא גם מוסדות החינוך והמורים הטובים.17
כמות החקלאים ונכסיהם פחתה אך הצרכים החקלאיים לא פחתו – אדרבה הם גדלו שכן החקלאים חדלו לגדל עבור עצמם בלבד והחלו לגדל גם עבור צורכי תושבי העיר וצורכי מסחר.18 הנשארים בשדות ובכפרים הפכו למיעוט שעובד שעות רבות בעבודה פיזית קשה וממושכת (חקלאות דורשת שעות עבודה רבות). החקלאים חסרי זמן והשקעתם בחינוך והשכלה פוחתת. התדלדלות זו ניכרת בביטוי "דלת הארץ" (מל"ב כד, יד) האמור בנוגע לכורמים וליוגבים כבר בסוף תקופת ספר מלכים.19
תהליך זה היפך את מעמד בעלי הקרקעות: מעשירים בני המעמד העליון אל בורים חסרי השכלה בני המעמד הנחות. אט אט מתרחקים החקלאים ממוסדות החינוך, התורה והמשפט ונהיים עמי הארץ במובן המוכר בחז"ל ומעתה "עם הארץ" הוא בור ו"מי שאינו מן היישוב", כלומר אדם מופקר שגר מחוץ לעיר המיושבת.20 נראה שזה התהליך המציאותי והלשוני של הביטוי "עם הארץ".21
"עם הארץ" הוא מושג שאינו עשוי מקשה אחת – יש עמי הארץ שבסה"כ לא אכלו חוליהם בטהרה,22 ויש עמי הארץ שהתרחקו עד כדי שנאת ת"ח.23 בהקשר חברתי זה נוצרו חבורות של עמי הארץ שחלקן מוגדרות כ"אינם מן היישוב" כלומר עבריינים חסרי עול – שודדים, רוצחים, אנסים וכיו"ב.24 על כן מבחינים הראשונים בין סוגי עם הארץ ומבארים שהביטויים הקשים של חז"ל (כגון "עם הארץ מותר לקורעו כדג" או האיסור להתלוות אליהם) נאמרו ביחס לעבריינים ולפושעים המסכנים את הציבור,25 ולא ביחס לאנשים שידיעתם התורנית דלה ושהקפדתם על ההלכה רופפת.
פשיעת עמי הארץ פגעה בחברה בכלל ובת"ח בפרט. כך למשל מעיד ר' עקיבא (פסחים מט, ב):

תניא אמר רבי עקיבא כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור אמרו לו תלמידיו רבי אמור ככלב אמר להן זה נושך ושובר עצם וזה נושך ואינו שובר עצם.

ר' עקיבא מעיד בכנות על תחושותיו הקשות ביחס לתלמידי חכמים בהיותו עם הארץ.26 תופעה זו נפוצה אצל עמי הארץ (שם):

תניא רבי אליעזר אומר אילמלא אנו צריכים להם למשא ומתן היו הורגין אותנו תנא רבי חייא כל העוסק בתורה לפני עם הארץ כאילו בועל ארוסתו בפניו שנאמר תורה צוה לנו משה מורשה אל תקרי מורשה אלא מאורסה גדולה שנאה ששונאין עמי הארץ לתלמיד חכם יותר משנאה ששונאין אומות העולם את ישראל ונשותיהן יותר מהן.

שנאת עמי הארץ לתלמידי החכמים גדולה מאד. עם הארץ אינו מוכן לראות לימוד תורה, והלומד תורה לידו דומה לבועל את ארוסת עם הארץ בפניו ומובן שירצה עם הארץ להרוג את לומד התורה על כך.27 רק האינטרס של החיים המעשיים עוצר את עמי הארץ מהריגת החכמים. תיאורים אלו מקרבים את דינו של עם הארץ זה לדין רודף.28 על עבריינים אלו אומרים חז"ל שאין להתלוות אליהם משום סכנת נפשות, ושהמשיא להם את בתו הוא "ככופתה לפני הארי".
כאמור לעיל, ההיתר להריגת עם הארץ נאמר בלשון הבאי וגוזמא. סיבת השימוש בלשון מוגזמת היא הצורך להילחם כנגד העבריינות החמורה של עמי הארץ שאורח חייהם הוא "לית דין ולית דיין". כשאין ידינו תקיפה, כלומר כשהשלטון נוכרי ואין סנהדרין שתדון דיני נפשות, מתקנת כל קהילה תקנות המגינות על תקינות חייה,29 ולעיתים מיישמת דינים אלו כנגד העבריינים המסכנים את חיי הקהילה.30
ב"ה, המצב כיום שונה לגמרי: יהודים רבים שאינם מקיימים תורה ומצוות הם בהחלט אנשים מן היישוב הנוהגים בדרך ארץ, ופשיטא שאין כוונת חז"ל לאנשים אלו.31

4. כוונת רבי
בסוגייתנו מגביל רבי את אכילת עמי הארץ, וכן הוא במימרות העוסקות בעמי הארץ (שם):

תניא רבי אומר עם הארץ אסור לאכול בשר (בהמה) שנאמר זאת תורת הבהמה והעוף כל העוסק בתורה מותר לאכול בשר בהמה ועוף וכל שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר בהמה ועוף.

מלכתחילה מניין היתר ההריגה למטרת אכילה? רבי אומר שהתורה מתירה בשר רק למי שמכיר בדבר ד' המאפשר זאת (ולכן לומד זאת מהפסוק "זאת תורת…"). גם בסוגייתנו – רבי מבין שהבצורת באה משום חוסר ההכרה בדבר ד'.32
לר' יהודה הנשיא אכפת מהתורה (כפי שניכר מעצם חיבורו את המשנה משום "עת לעשות לד' הפרו תורתך"), ובוודאי רצה בטובת עם ישראל.33 רבי יודע שאם יחלק לכולם יהיה בכך פספוס שכן תלמידי החכמים מבינים שהבצורת באה לעורר אותנו לתקן דרכינו אך העבריינים המנותקים מהתורה הם סיבת הבצורת ואם יקבלו אוכל לא ילמדו לתקן את דרכיהם ויצא שכרנו בהפסדנו!34
בשנות בצורת יש לחץ גדול, וברור שרבים רצו להיכנס אל רבי לקבל אוכל. הדוחק גדול – "דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס" (ח, א)35 – ולמרות הדוחק פונה רבי בחביבות לכל אדם ("בני, קרית?"), כולל לעמי הארץ.36 רבי שואל "קרית" ו"שנית" ומצפה לתשובה חיובית, ואם תהיה שלילית היא תיאמר בבושה ובהכנעה – "לצערי, לא" או "רבינו, לא זכיתי ללמוד" – ובכך תושג המטרה ורבי בוודאי היה נותן אוכל.37 אך אם התשובה השלילית נאמרה בתקיפות (ואפילו באדישות) – "לא, שחרר אותי מהשאלות האלה ופשוט תן לי אוכל!" – רבי לא היה נותן אוכל שכן הבצורת הגיעה לעולם בגין עבריינים אלו (ומן הסתם הם יסתדרו בדרך אחרת).
קבלת שפע בלא הבנת משמעותו פועלת לרעת המקבל, בבחינת "עושר שמור לבעליו לרעתו" (קהלת ה, יב) על כן מקפיד רבי על חלוקה מחושבת. צדקה צריכה להינתן לא מתוך נקיפות מצפון ורצון להשתקת קבצנים מציקים אלא מתוך מחשבה ערכית וחינוכית.38 צדקה ללא חשבון איננה חסד אלא בריחה, ונתינה סתמית לעמי הארץ שוות ערך לנתינת כסף לאדם שמבקש כסף בתחנה המרכזית כשברור שהכסף ישמש אותו לרכישת סמים.39 רבי, שאחראי על העם, מלמד שצדקה צריכה להינתן מתוך אחריות וחשיבה ולא מתוך הפקרות.40
הגמרא אומרת "רבי לטעמיה" ומראה ששיטת רבי מוצדקת – וכשם שצדק רבי בנוגע לעמי הארץ של טבריה כך צדק בעצם גישתו לעמי הארץ. מדוע הטיל השלטון מס על תושבי טבריה?41 אפשר לטעון שהמניע אנטישמי וסתמי אבל מהסיפור מוכח שהסיבה היא עמי הארץ היושבים בעיר (ולכן לאחר נטישתם את העיר מוותר השלטון על המס). מבחינה ריאלית, מסתבר שהשלטון חושד בתושבי העיר הזו שכן הוא מבין שתושביה עבריינים.42 עזיבת עמי הארץ את העיר גרמה לשלטון לפלוט אנחת רווחה ולשמוח על נטישת העבריינים. ברור שהשלטון אינו יודע חשבונות שמיים ואינו מודע למעלתם הרוחנית של תושבי העיר, אך ההבנה הריאלית של המלך משתלבת עם הבנתו הרוחנית של רבי.43
ר' יונתן בן עמרם, תלמידו של רבי, מוחה על החלטת רבי ומראה שיש סוג נוסף של אנשים:44 אלו שמבחינה פורמלית לא למדו ויחד עם זאת אינם שותפים לדרכם של עמי הארץ. כלומר יש אנשים מן היישוב שהם בעלי דרך ארץ אע"פ שלא למדו תורה. ואכן, ר' יונתן בן עמרם אינו מביע צער על שלא למד ומאידך מביע הכנעה מסוימת ומבקש "פרנסני ככלב וכעורב".45 רבי מזהה שבעצם אין כאן גאוותנות ולכן נעתר לבקשתו ומאכילו.46

5. הכובס
נראה שזה עניינו של הכובס מטבריה. להבנת עניינו של הכובס יש להקדים שאלה: הכובס רואה את הבריחה הגדולה מהעיר מדוע הוא נשאר בעיר הרי המס עלול להיות מוטל עליו? אין זאת השערה רחוקה אלא כך אכן ארע בסיפור. על כן יש להבין את עניינו של כובס זה.
החת"ס משער שכובס זה הוא הכובס המוזכר במקום אחר (כתובות קג, ב):

ההוא יומא דאשכבתיה דרבי נפקא בת קלא ואמרה כל דהוה באשכבתיה דרבי מזומן הוא לחיי העוה"ב47 ההוא כובס כל יומא הוה אתי קמיה ההוא יומא לא אתא כיון דשמע הכי סליק לאיגרא ונפל לארעא ומית יצתה בת קול ואמרה אף ההוא כובס מזומן הוא לחיי העולם הבא.48

בשני הסיפורים מופיעים רבי והכובס ועל כן מסתבר שיש קשר ביניהם.49 המהרש"א קושר סיפור זה עם סיפור אחר על רבי וכובס (נדרים מא, א):

כי הוה גמיר ר' תלת עשרי אפי הילכתא אגמריה לרבי חייא שבעה מנהון לסוף חלש רבי אהדר ר' חייא קמיה הנהו שבעה אפי דאגמרי' שיתא אזדו50 הוה ההוא קצרא הוה שמיע ליה לרבי כדהוה גריס להו אזל ר' חייא וגמר יתהון קמי קצרא ואתא ואהדר יתהון קמי רבי כד הוה חזי ליה רבי לההוא קצרא א"ל רבי אתה עשית אותי ואת חייא א"ד הכי קא"ל אתה עשית את חייא וחייא עשה אותי.

ומפרש רש"י:

תליסר אפי הלכתא – שהיה שונה למודו בי"ג פנים. שיתא אזלו ליה – ששכחם. קצרא – כובס. אתה עשית אותי ואת חייא – דגמר להו דכל המלמד את בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאו שנאמר ואת הנפש אשר עשו בחרן.

רבי לימד שלוש עשרה מסכתות, ור' חייא הצליח לחזור רק על שבע מתוכן ואת השאר שכח.51 ה"קצרא", שהוא כובס (לפי רש"י), שמע את רבי מלמד את ר' חייא והוא זכר אותן ומסר אותן לר' חייא. בסיפור זה כתוב "קצרא" ורש"י מפרש שהכוונה לכובס,52 וכאמור לעיל המהרש"א מחבר סיפור זה אל קודמו.53 נראה ששלושת הסיפורים קשורים זה לזה.54
לכובס זה יש יכולות גבוהות – הרי רבי לא לימד אותו ישירות ובכלל לא דיבר איתו, ושמיעתו מהצד הספיקה לו כדי להבין ולזכור את לימודו של רבי. מסתבר ששמע זאת כשרבי גרס זאת לעצמו וזכר לימוד זה.
מדוע אין הכובס ניגש אל רבי לספר לו זאת בעצמו? יחד עם היכולות שלו הוא גר עם שאר עמי הארץ העבריינים (בטבריה). נראה שכובס זה נמצא בתפר שבין העולמות. כובס זה מתראה כל יום בפני רבי אך לא כתוב שמדבר איתו בכל יום. חשוב היה לכובס לראות את רבי (אע"פ שנראה שלאו דווקא היה חשוב לו להניח תפילין של רבנו תם בכל יום).
הכובס נמצא בתפר ואינו יודע אם להגיע להלוויית רבי. לבסוף אינו מגיע להלוויית רבי, והאיתות השמיימי מביא אותו להצטער על הקשר הפוטנציאלי שהיה יכול להיות לו עם רבי. הכובס מבין שעתה כבר לא יוכל לשאול את רבי את כל השאלות שהיו לו, לקבל עצה והדרכה ממנו וכיו"ב. הכובס מבין שהחמיץ את עולמו! עתה שמבין זאת ומצטער על כך הוא מכריע שרצונו להיות חלק מהערכים ומהדמות של רבי.55
עזיבת עמי הארץ את טבריה (והישארות החכמים) מאפשרת לכובס זה לגלות את קשרו האמיתי אל החכמים. בפועל המס מוטל עליו מכיוון שבפועל הוא מזדהה עם עמי הארץ. כובס זה מצוי בתפר, וממנו ניתן ללמוד שתביעותיו של רבי הן לטובת העם.
נראה שאין זה מקרי שמלאכתו כביסה. תפקיד הכובס לשפר את ההופעה החיצונית של האנשים. אצל כובס זה התגלה פער בחיצוניות – בחיצוניותו חי עם העבריינים (ונצרך לנקות כתמים חיצוניים) אך רצונו הפנימי להיות עם החכמים כפי שהתגלה בפטירת רבי. מכאן אנו לומדים שהטיפול החיצוני אינו מספיק אלא יש צורך גם בטיפול פנימי.56


1 הערת העורך (י"ב): רוב ביאורו של הרב וינר עונה לשאלה זו. הרב וינר שאל שאלות נוספות אך משום שהן טפלות לרעיון העיקרי העברתי אותן אל הערות השוליים.
2 וכן פסק בשו"ע וכן הוא בגר"א (ע' שו"ע יו"ד רנא, יא; שם באור הגר"א, כא). אגב, כתבו האחרונים שאין ריטב"א כזה בידינו ושאכן הריטב"א פירש את הגמרא בכמה מהדורות ורק חלק מדבריו הגיעו לידינו.
הערת העורך (י"ב): ע' שם ברכי יוסף, ז; שיורי ברכה, ג.
3 על דרך ההלצה אפשר לומר שמשעה שמכר כל נכסיו ונשא בת ת"ח הוא מגלה שגם לת"ח אין כסף.
4 על דרך ההלצה יש להעיר שמכאן ראיה שבזמנם "גדולי הדור" לאו דווקא היו תלמידי חכמים.
5 הריטב"א מנמק שאין עם הארץ בקיא בהלכות (ע' חידושי הריטב"א פסחים מט, ב ד"ה גמרא עם הארץ אסור לאכול בשר). אבל לא זה הרושם העולה מהגמרא.
6 היתר הנחירה אלים שכן שחיטה משוללת צער בע"ח (כמעט לגמרי) בעוד שנחירה בהחלט מצערת. ניסוח זה מזכיר את עלילות הדם (מעין "מותר לשתות את דמו בתשעה באב"), ח"ו.
7 הכיצד יודע המוצא שהאבדה שייכת עם הארץ? עונה התוס' שהייתה שיירה של עמי הארץ ויודעים אנו שנפל לאחד מהם ואיננו יודעים של מי האבדה (ע' פסחים מט, ב תוד"ה ויש אומרים), אך אוקימתא זו נראית דחוקה, ואכמ"ל.
8 וכי בשביל ספק כזה יש להשיב את האבדה? צ"ע.
9 אמירות אלו נוגעות לא רק לעבר הרחוק, לכאורה, אלא גם לדור זה שכן היו שטענו שאלו שאינם שומרי תורה ומצוות (ובלשון ימינו "חילוניים") הם עמי הארץ. עוד הוסיפו שהטעם שאין מקיימים הלכות אלו כיום הוא שידם תקיפה עלינו וכשישתנה המצב וידינו תהיה תקיפה נוכל לקיים דינים אלו (וכנגד שומרי המצוות המקרבים את החילוניים הוטחו טענות על התעלמות מהלכות ברורות וכיו"ב). ב"ה שכיום כבר אין טוענים טענות כאלה (לפחות לא בדיבור אך ייתכן שמיעוט עודנו חושב טענות אלו בינו לבין עצמו).
10 "הבאי" הוא גוזמא כידוע ממסכת נדרים (ע' משנה נדרים ג, ב), ומ"ערים גדולות ובצורות בשמים" (ע' תמיד כט, א).
11 כשלמדתי בישיבה התיכונית אחד התלמידים השאיר ברז מטפטף ואמר הרב בינה שהעושה כך ייקח מונית ויעזוב את הישיבה אפילו ביוה"כ שחל בשבת, ולכולם היה ברור שזו לשון גוזמא.
12 למשל, אין מימרא שאומרת שמותר לקרוע ת"ח כדג.
13 דומה לכך במאירי (ע' בית הבחירה למאירי פסחים מט, ב ד"ה עם הארץ זה שהזכרנו).
14 כך גם בהמלכת עם הארץ את יאשיהו וברור שאין הכוונה שהטיפשים הם שהמליכוהו (ע' מל"ב כא, כד; דבהי"ב לג, כה).
15 הערת העורך (י"ב): ודרשת חז"ל "עם שבגינו נבראתה הארץ" חיובית משום שכוונתה לבאר את האמור בתורה.
16 תהליך זה ארע כבר בתקופת התנ"ך במהפכת שלמה המלך ואכמ"ל.
17 דומה לכך כיום היחס שבין המרכז ובין הפריפריה.
18 ובכלל, יש לזכור שהערים (שדרכן להיות מוקפות חומה) מוגנות מפני אויבים בעוד שהכפרים פתוחים. ממילא, בעתות מלחמה מתקבצים החקלאים אל הערים ובזמן זה בוזזים האויבים את הכפרים.
הערת העורך (י"ב): נראה שהרב וינר רוצה להדגיש את המסכנות של חיי החקלאים, שעמלם יורד לטמיון ועליהם לשוב ולעבוד בעבודות פיזיות קשות (שביחס למלאכות בני העיר נחשבות בלתי מתגמלות), ועל כן מתרוקנים הכפרים.
19 במסכת מגילה מתואר מצב זה: עצם החלוקה שבין בני הכפר ובני העיר ניכרת ב"יום הכניסה" (הגעת בני הכפר אל העיר כדי לספק מזון ומים לבני העיר), והשכלתם הדלה של בני הכפר וריחוקם מהתורה ניכרים בתקנת חכמים להקדים את קריאת המגילה ליום זה (שכן נראה שאין בכפר שלהם בית כנסת ומניין ובטח שאין אצלם אדם שיודע לקרוא את המגילה).
20 בלשונם העדינה של הראשונים מוגדר עם הארץ כמי "שאינו בדרך ארץ" ואין הכוונה שאוכל בחוסר נימוס (סכין, מזלג ומפית) אלא שאינו שומר על הבסיס החברתי ושמסכן את שלום הציבור. כבר בתנ"ך מתוארים כל מיני אנשים ריקים ופוחזים שאינם מן היישוב ואין הכוונה למתבגרים המשתכרים בפאב אלא לשודדים, רוצחים ואנסים (למשל ע' איוב ל, א-ח; ההתייחסות לפסוקים אלו מופיעה שם יט, יח).
הערת העורך (י"ב): בשיעוריו לספר איוב מרחיב בכך הרב וינר. להלן תמצות דבריו (ספר איוב, פרק יט – דקות 26-28; דקה 47 והלאה):
"גם עֲוִילִים מאסו בי" (שם יט, יח) יש המבארים שהכוונה לתינוקות ולילדים (ע' דעת מקרא) אך יותר נראה כמבארים שהכוונה ל"עוול" (כאמור בפרק שלפניו בטענת בלדד – ע' שם יח, כא), כלומר אנשי עוול. אנשים אלו נזכרים בפרק ל – פרחחים ועבריינים שאיוב מזלזל בהם ואומר שאפילו את אביהם הוא לא היה לוקח לשמור על כלבי צאנו (שם ל, א). לאחר מכן מתאר איוב את חייהם של שוכני המדברות (מוכר כיום מחיי הבדואים), וזהו התיאור הטוב ביותר בתנ"ך לחייהם (שם, ב-ד). מיהם שוכני מדברות אלו? "מִן גֵּו יְגֹרָשׁוּ" (שם, ה) – אנשים שגורשו מתוך ("מן גֵו" משמע "מן גוֹ") העיר, ואין אלו סתם אנשים אלא עבריינים שכשאנשים רגילים פוגשים אותם הם "ירִיעו עלימו כַגנב" כלומר יזדעקו ויתריעו "גנב!". פושעים אלו נזרקו מהחברה (שם, ו-ח). דרך אגב, קישור נוסף לפרק יט (בסמיכות אל "גם עוילים מאסו בי" הנ"ל) הוא הביטוי "וַיָּסֹלּוּ עָלַי אָרְחוֹת אֵידָם" (שם, יב) הרומז אל "וַיָּסֹלּוּ עָלַי דַּרְכָּם" (שם יט, יב). עד כאן מהרב וינר.
אגב, הרב וינר לא התמקד בביטויים "ריקים" ו"פוחזים" אבל ברור שכוונתו גם לביטויים אלו (ע' שופטים ט, ד; שם יא, ג)
21 תהליכים מציאותיים משפיעים על ביטויי לשון, ודוגמא נוספת היא המילה "מדבר": מצד אחד מדבר הוא מקום הדברת הצאן, אך מצד שני ברור שבלתי אפשרי להדביר את הצאן במדבר סהרה (שכן צאן אינו אוכל חול). אין זאת אלא שהמילה "מדבר" עברה כמה גלגולים. בתקופת התנ"ך הכוונה למקום הדברת הצאן ששם נמצא ירק מופקר (כָּרֵי דשא נוחים למרעה) המצוי לרוב מחוץ ליישוב (שכן בתוך היישוב נמצא המקום בבעלות אדם כלשהו). כיום "מדבר" (וכמו מדבר סהרה) מובנו שממה, ובתנ"ך קרוי מקום זה בשם "ישימון", "צלמוות" וכיו"ב. מבחינה סמנטית התהליך הוא: מקום מרעה > מקום שמחוץ לישוב ואין גרים בו > ישימון.
הערת העורך (י"ב): אלו תופעות סמנטיות מוכרות. כדאי לחפש את שמותיהם המקצועיים.
22 לא קל להקפיד על אכילת חולין בטהרה, והמקפיד על כך קרוי "חבר". יש לזכור שמותר ונורמלי לאכול חולין בטומאה.
הערת העורך (י"ב): לפי הרמב"ם הקפדה על אכילת חולין בטהרה נועדה, בין היתר, להתרחקות מעמי הארץ (ע' פיהמ"ש טהרות ב, ב; שמונה פרקים, ד; הלכות טומאת אוכלין טז, יב; וע' עוד הלכות דעות ו, א; סה"מ, שורש ד; הלכות מאכלות אסורות יז, לב ובהערת הרב קאפח).
23 מימרות רבות מגדירות את המושג עם הארץ, כגון: "תנו רבנן איזהו עם הארץ כל שאינו קורא קריאת שמע ערבית ושחרית דברי רבי אליעזר רבי יהושע אומר כל שאינו מניח תפילין בן עזאי אומר כל שאין לו ציצית בבגדו רבי נתן אומר כל שאין מזוזה על פתחו רבי נתן בר יוסף אומר כל שיש לו בנים ואינו מגדלם לתלמוד תורה אחרים אומרים אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ" (ברכות מז, ב). כמו כן "שלחן של […] עם הארץ דומה למדורה וקדרות מקיפות אותה" (נח, סוף ב – נט, ריש א). קיימות מימרות נוספות, ואכמ"ל.
24 אין להסיק מכאן שכל עבריין הוא אדם שאינו מן היישוב. כיום, למרבה הצער, ניתן לשמוע (לעתים רחוקות) על אדם שירה באדם אחר בעקבות סכסוך על חניית רכב אך אין בכך להגדירו כאדם שאינו מן היישוב. אצל חז"ל אופיינו אנשים מעין אלו בבירור, מה שאין כן כיום.
25 מציאות מוכרת גם כיום: משפחות פשע שיש להן מעין צבא משלהן (הכולל אמל"ח) והפשע שלהן מאורגן ומסודר. משפחות אלו מפוצצות רכבים ומתנקשות ולא אכפת להן אם אנשים אחרים נקרים בדרכם.
26 ייתכן שר' עקיבא לא תכנן לממש זאת בפועל ואעפ"כ אין זה משנה: עדותו הכנה חושפת את רגשי ליבו.
27 מסתבר שהתחושות הקשות נובעות לא רק ממאבק בין מעמדות אלא גם ממאבק על התורה שבו גם המנהיגות הדתית הלכה והסתאבה. נראה שגם זה חלק מהסיבה שר' עקיבא רצה לפגוע בחכמים בהיותו עם הארץ, ולמרבה הצער גם כיום יש שהיו רוצים להיכנס לשכנות מאה שערים ולפגוע בתושבי השכונה.
28 נראה שכך יש להבין את הדעה המובאת בריטב"א: "עם הארץ מותר לנוחרו ביום הכיפורים. פירשו רבינו אלפסי והגאונים ז"ל כגון שהיה רץ אחר הזכור או אחר נערה מאורסה, וכתב הרי"ט ז"ל רץ לאו דוקא דאם כן אפי' חכם אלא שעמיותו מביאו (לדינך) [לידי כך]" (חידושי הריטב"א פסחים מט, ב). הרי"ף והגאונים אומרים שהריגת עם הארץ איננה בסתם כך אלא רק בהקשר ספציפי (רץ אחר הזכור או נערה מאורסה) והריטב"א דוחה ביאור זה משום שאם זו כוונת הגמרא אזי ניתן להרוג את החוטא גם בלא היותו עם הארץ. ובנוסף יש להעיר שהאוקימתא דחוקה בפשט לשון הגמרא. על כן מבאר הריטב"א באופן אחר (לשון הבאי וגוזמא, כנ"ל). אחר כל זאת נראה שכוונת האוקימתא לתאר סוג אנשים שזו ההתנהלות האופיינית להם.
הערת העורך (י"ב): נראה לענ"ד שכך כוונת המאירי (ע' בית הבחירה למאירי פסחים מט, ב ד"ה עם הארץ פעמים שמותר לנחרו).
29 לפעמים יש צורך לבית הדין להעניש עבריין שמבחינה הלכתית אין אפשרות להענישו, כגון כשאין שני עדים כשרים (למשל אדם שירה באדם אחר בתוך חנות בגדי נשים, והעדים הם רק המוכר ושאר הנשים שבחנות), ובמצב זה המלך פועל במסלול "עוקף סנהדרין" וקובע בעצמו את דינו של העבריין וזהו "משפט המלך". בהיעדר מלך מתקנת כל קהילה תקנות משלה באופן עצמאי, כבבואה של "משפט המלך", וכדברי חז"ל "שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה" (יבמות צ, ב; סנהדרין מו, א).
30 דינם של המוסרים והמלשינים לגויים (וייתכן שאפילו בענייני ממון) הוא מורידים ואין מעלים אך רק לעיתים פסקו זאת למעשה. בקהילות חו"ל היה מקובל שאם בי"ד הכריע שיש לפסוק זאת הרגו את המוסר בחשאי (כדי שהשלטון לא יידע מכך) למשל בהטבעתו בעת פקידתו את המקווה.
הערת העורך (י"ב): עצם מציאות המוסרים חמורה ק"ו כשהם שומרי מצוות (ע' סיפורי חסידים דברים, סיפור 400; שיחות הרצי"ה שופטים, סדרה א – תשל"ד, להפטרה, סעיף 3).
31 בגדרי עדות, לעומת זאת, ייתכן שאין שינוי ושעדיין ייפסלו.
אלו שאינם מקיימים תורה ומצוות דומים לעמי הארץ של חז"ל בחוסר ידיעתם בתורה אך שונים לגמרי מבחינת דרך ארץ. בזמן חז"ל מי שאינו במקרא וכו' אינו מן היישוב, והכוונה היא שהוא מנותק ממסגרת החוק. בזמנם חוק התורה הוא החוק היחידי ועל כן המתנתק ממסגרת זו (למשל המשחק בקובייה) מתנתק מהתורה לגמרי וממילא פסול לעדות.
כיום, לעומת זאת, יש הבחנה ברורה בין התנהגות מוסרית של אנשים נורמטיביים (למשל העובדה הפשוטה שאינם מעלים בדעתם לרצוח ולגנוב) ובין קיום חלק מהתורה ומהמצוות ומציאות זו חדשה בעם ישראל. כלומר בתקופת התנ"ך רבים מעם ישראל עבדו ע"ז אך תמיד ידעו מהי התורה ושישראל קשורים אליה (שלא כבני המנשה, שקשרם לתורה נקטע לפני זמן רב מאד והם כלל לא ידעו על הקשר לתורה, שכן סיפורם הוא של חלק קטן מהעם ולא רוב העם). במציאות ימינו התחדש המצב שבו לא ברור שרוב עם ישראל מגדיר עצמו כשומר תורה ומצוות (ונאמרו מגוון דרכים להגדרת יהודי שומר ומצוות ואחת מהן היא "תינוק שנשבה" ויש להעיר שהגדרה זו קשה שכן כיום יודעים כולם שיש תורה בישראל, ואכמ"ל).
הערת העורך (י"ב): נראה לי שכוונת הרב וינר בהערה זו לבאר את הסיבה שלא לפוסלם מעדות, או לפחות להסביר מדוע קיים בכך דיון.
32 בתנ"ך נמצא כלל ברור ועקבי לסיבת הבצורת והוא מצב רוחני ירוד, וכגון הפסוקים: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי […] ונתתי מטר ארצכם בעיתו […] השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים […] וחרה אף ד' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר" (דברים יא, יג-יז), וכמו כן אליהו הנביא גוזר בצורת כדי שעם ישראל ישוב בתשובה. יחד עם זאת אין לומר שעמי הארץ הם סיבת כל תאונות הדרכים וכל המאורעות השליליים שבעולם.
הערת העורך (י"ב): טרם זכיתי להבין כוונת הרב וינר הרי לשון הגמרא היא "אין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ" והסיפור המסופר על טבריה אינו קשור לבצורת. צ"ע.
33 רבי היה עשיר גדול וכדברי חז"ל "מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד" (גיטין נט, א), ומפליגים חז"ל בתיאור עושרו (ע' ע"ז יא, א; הערת העורך [י"ב]: וע' גם שבת קיג, ב). יחד עם זאת מספרת הגמרא ש"בשעת פטירתו של רבי זקף אצבעותיו כלפי מעלה אמר רבש"ע גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה" (כתובות קד, א). אם רבי לא נהנה מדוע צבר ממון רב? אין זאת אלא שרבי חפץ להעניקו לזולת, והכל משום אהבת ישראל הגדולה שלו.
34 רבי מבין שהשפעתו על עמי הארץ לא תהיה בוויתור מעין "העיקר תבואו לאכול, גם בלא שתברכו" וכיו"ב. מבחינה היסטורית נחלש השלטון הרומאי בזמן זה ועל כן יש לבית הנשיאות חלון הזדמנויות קריטי (גדולה ועושר במקום אחד והיותם אהובים על כל שדרות העם) להחדיר בקרב ישראל שעזיבת התורה נוראית מהכל. אילו היה רבי מוותר ומרחם הייתה זו מעין רחמנות על אכזרים ועל כן מנצל רבי את ההזדמנות ומנהל את המציאות ביד רמה. תקיפותו של רבי תפעל לטובת העם ותגרום לעמי הארץ להבין שעליהם לתקן דרכיהם.
35 הכיצד ייתכן שרבי אינו מזהה את תלמידו? נראה שהתשובה טמונה בביטוי "דחק". מסתבר שר' יונתן בן עמרם מגיע אל רבי בלבוש של עמי ארץ ובחסות הדוחק הגדול רבי אכן אינו מזהה אותו.
ועדיין, גם בלא לזהות שאדם זה הוא ר' יונתן בן עמרם ראוי היה לרבי להבין שמדובר בת"ח שהרי כוונתו בדימויים "פרנסני ככלב וכעורב" מלמדת שהוא ת"ח (ע' רש"י ותוס' ד"ה ככלב וכעורב, ויש להעמיק בגימטריא המובאת בתוס' ואכמ"ל). אכן יש מבארים שההסברים המעמיקים ל"ככלב וכעורב" הם הסברים שר' יונתן בן עמרם מתכוון להם בינו ובין עצמו ושבפשט המציאות אינו מציג הסברים אלו בפני רבי אלא רק משתמש בדימויים אלו באופן פשוט ובלתי מעמיק. אגב, הנצי"ב מבאר מדוע נקט ר' יונתן בן עמרם דווקא בחיות אלו אך ביאורו דחוק (ע' הרחב דבר בראשית ח, ז).
הערת העורך (י"ב): לנצי"ב יש ביאור נוסף (ע' מרומי שדה ב"ב ח, א ד"ה והנראה לי בפשוטו) ובמקום אחד הביא את שני ביאוריו (ע' משיב דבר א, מג ד"ה ובאותו ענין; שם, ד"ה והנראה משום דידוע).
36 רבי מגביל את חלוקת המזון אך בהגעתו לפרקטיקה מתגלה ליבו הרחום.
37 דעת רבי היא שאין בודקים למזונות (כך סָתַם רבי במשנה, ע' להלן ט, א) ועל כן ברור שרבי היה נותן לאדם שמביע רצון כלשהו לחזרה בתשובה.
38 ייתכן עשיר מופלג שבפועל נותן צדקה אך עושה זאת כדי להשקיט את מצפונו, ועל כן הוא ממנה מישהו אחר שייתן את הצדקה במקומו. מבחינתו, הוא מסמן "וי" על המצפון. ברור שנתינה זו לוקה בחסר.
39 בעבר העניקה המדינה כסף רב לאוכלוסיות חלשות אך במשך הזמן התברר שהכסף התבזבז באופן בלתי מקדם. הגישה הנכונה היא נתינת חכה ולא נתינת דגים (וכך היה הסלוגן של ארגון "פעמונים").
40 סוגיה זו פותחת את סוגיית צדקה שתבוא לאחר מכן (ע' להלן, פרק 3).
41 המשמעות הפשוטה של "כההוא דמי כלילא דשדו אטבריא" היא שנגנב הכתר.
הערת העורך (י"ב): הרב וינר אמר זאת בשם אחד הפרשנים אך ההקלטה קשה להבנה. ייתכן שאמר זאת בשם הערוך.
42 קל לדמיין עבריין התופס חלקת חוף קטנה מהכינרת וגובה כסף מכל הרוצים להחנות שם את רכבו. הנה דוגמא: "מה, החוף הזה שייך לאבא שלך?", והתשובה הניצחת "כן, ואני אקח ממך כמה כסף שבא לי!".
43 ייתכן שהשתמטות עמי הארץ (עזיבתם את העיר) נבעה ממחשבתם ששאר תושבי העיר ייאלצו לשלם את המס. אלא שלא ידעו שהסיבה היא דווקא עמי הארץ ולא כלל תושבי העיר.
44 בנו של רבי מפרש שמטרת ההתחזות להימנע מהנאה מכתרה של תורה, אך אין לדעת אם זו כוונת ר' יונתן בן עמרם. ייתכן שכוונתו של ר' יונתן בן עמרם שונה – למחות על מעשהו של רבי. ייתכן שהוא אפילו קיווה שרבי ישנה דעתו ויאכיל גם את עמי הארץ (כפי שאכן לבסוף ארע בסיפור). אגב, ההתחזות והמחאה הללו מזכירות סיפור אחר שארע לרבי (ושם מקורו הוא שמואל הקטן, ע' סנהדרין יא, א).
45 בהצהרתו הראשונה מגדיר רבי הגדרה רחבה מאד הכוללת כל אדם בעל קשר ליהדות (בעלי מקרא, משנה, גמרא, הלכה או הגדה) ויש להבין מדוע הוא שואל את ר' יונתן בן עמרם על שני הראשונים בלבד ("קרית" ו"שנית"). עוד יש להבין, לכאורה ר' יונתן בן עמרם משקר באומרו שלא קרא ולא שנה והכיצד מותר לעשות כן.
נראה שתשובה אחת לשתי השאלות האלו: ר' מתחיל לשאול את ר' יונתן בן עמרם אם קרא ושנה אך סגנון ה"לא" של ר' יונתן בן עמרם משדר לרבי שלא שייך לשאול אותו שאלה שכזו – מעין "לא, מה הקשר שלי לזה בכלל?" או "לא, מה פתאום" – ולכן רבי מפסיק לשאול. ר' יונתן בן עמרם אינו משקר ממש אלא משדר שהשאלה אינה רלוונטית אליו (כפי שרבי אכן קולט). אילו היה עונה באופן מפורש וברור שלא למד (בלא המסר העיקרי הנ"ל) ייתכן שהיה זה שקר. ובכלל, ייתכן שמותר לְשַנות בנוגע ללימוד תורה (ע' ב"מ כג, סוף ב).
לכאורה תחכום זה של ר' יונתן בן עמרם דומה לאמירת יעקב "אנכי – עשו בכורך", אבל האמת שאין דמיון ביניהם שכן ההסבר אצל יעקב שונה לגמרי, ואכמ"ל.
אגב, רבי מצפה שיהיו "בעלי מקרא" ומעיר על כך הרש"ש: "יכנסו בעלי מקרא בעלי משנה בעלי גמרא כו'. משמע דאפשר שיהיו בעלי משנה או בעלי גמרא ולא בעלי מקרא. וכן כשהשיבו ריב"ע דלא קרא שאלהו שוב אולי שנית. ודלא כאותן ששופכין בוז על מקצת גדולי זמנינו בש"ס ופוסקים ואין להם ידיעה ג"כ במקרא" (רש"ש ח, א). נראה שהרקע להערה זו הוא ביקורת הרפורמים על הרבנים, והרש"ש נחלץ ללמד זכות על אי ידיעת הרבנים את התנ"ך. בעבר היו כל מיני בדיחות על אי ידיעת הפסוקים. למשל, מניין שמשה ואהרן אחים? שכן חז"ל לומדים מהפסוק "החודש הזה לכם" ש"עדות זו תהא כשרה בכם" ורש"י אומר "אף על פי שהם אחים" (ר"ה כב, א; רש"י ד"ה תהא כשרה בכם) ומכאן שמשה ואהרן אחים. כיום, ב"ה, המצב השתפר (לפחות חלקית).
46 ובכל זאת, לאחר שמפרנס אותו מזדעק רבי ואומר "אוי לי שנתתי פיתי לעם הארץ", כלומר הוא מצטער שד' גלגל לידיו נתינה לאדם שייתכן שאינו ראוי לכך. נתינת צדקה לאדם בלתי ראוי איננה צדקה ראויה, וכאן הקשר אל סוגיית צדקה שלהלן (להלן פרק 3).
לבסוף מגלה רבי שאיש זה הוא ר' יונתן בן עמרם והחלטתו "ייכנסו הכל" מורה שהוא חוזר בו רק מהמנגנון שנוצר שכן הוכח שאינו יעיל כנגד ת"ח ענווים דוגמת ר' יונתן בן עמרם. אגב, רבי עצמו יודע מהי ענווה – "משמת רבי בטלה ענווה" (משנה סוטה ט, טו).
47 האמירה "מזומן לחיי העוה"ב" מעוררת שאלה – מה ההו"א שלא יהיה מזומן לחיי עוה"ב? התשובה נמצאת במקומות אחרים שבהם הרחיבו חז"ל בסיפור פטירתו של רבי – בירושלמי ועוד יותר במדרש (ע' ירושלמי כלאים ט, ג; כתובות יב, ג; קה"ר ז, יא; שם ט, י [ג]): הלוויית רבי הייתה בערב שבת ומיטתו עברה בשמונה עשר בתי כנסת והעמיד ד' את החמה כדי שהשבת לא תיכנס וכשגמרו ההספדים חששו שמא חיללו שבת. על כן הכריזה הבת קול שכל המשתתפים באשכבת רבי מזומנים לחיי עוה"ב.
48 במדרש ובירושלמי הנ"ל (בהערה הקודמת) נאמר יותר מכך: יצאה בת קול שהכריזה שכולם מזומנים לחיי עוה"ב חוץ מהכובס וכששמע בת קול זו עלה הכובס לגג וכו' ויצאה בת קול והכריזה שאף הכובס מזומן לחיי עוה"ב.
49 החת"ס רק מציע שיש קשר אך אינו מבארו (ע' חת"ס כתובות קג, ב).
50 צ"ע בחשיבות המספר שלוש עשרה ואת החלוקה לשש ושבע.
51 רש"י מבאר שהכוונה ששכח.
הערת העורך (י"ב): הרב וינר אמר שמלבד רש"י אמר זאת פרשן נוסף ולא הצלחתי להבין מההקלטה למי התכוון הרב וינר (ייתכן שאמר מהר"ם או מהר"ל, אך לא מצאתי זאת אצל שניהם).
52 הערת העורך (י"ב): הקישור תלוי בפירושו של רש"י ובוודאי כדאי הוא רש"י לסמוך עליו, אך עדיין צ"ע מדוע לא כתבה הגמרא בפשטות "כובס" כשאר המקומות.
53 ע' חדו"א מהרש"א נדרים מא, א ד"ה הוה ההוא קצרא.
54 החת"ס מציע לקשור את ב"ב עם כתובות, והמהרש"א מציע לקשור את כתובות עם נדרים.
55 קפיצתו מהגג מבטאת את רצונו להיות עם רבי. אגב, המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב ואם כן מדוע מודיעה בת קול שהכובס מזומן לעוה"ב? יש המתרצים שבעצם הכובס השתגע מרוב צער ועל כן לא נדון כמאבד עצמו לדעת. גם אם יש לתרץ אחרת העיקרון ברור: הכובס שייך עצמו אל רבי.
56 הרב ויצמן מבאר (בשיחות המוסר) שכובס קשור אל עבודת המידות ואכן כאן נצרך גם טיפול פנימי של מידות, ואכמ"ל.
הערת העורך (י"ב): בסוף ההקלטה (לאחר שנגמר השיעור) אמר הרב תמיר לרב וינר שיש מאמר של הרב דוד וינר על כך, ומיד נקטעה ההקלטה. אינני יודע אם הכוונה למאמר על כובס, או על עמי הארץ או על משהו אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן