יתרו – שני – להיות שותף למעשה בראשית

הרב יהושע ויצמן
י״ט בשבט ה׳תשפ״ד
 
29/01/2024

אקטואליה

בחלק היומי של הפרשה אנו קוראים על משה רבינו ששופט את ישראל מבוקר ועד ערב:

שמות (פרשת יתרו) פרק יח פסוק יג

וַיְהִי֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַיֵּ֥שֶׁב מֹשֶׁ֖ה לִשְׁפֹּ֣ט אֶת־הָעָ֑ם וַיַּעֲמֹ֤ד הָעָם֙ עַל־מֹשֶׁ֔ה מִן־הַבֹּ֖קֶר עַד־הָעָֽרֶב:

ועל כך דרשו חז"ל:

מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי (אפשטין-מלמד) שמות (פרשת יתרו) פרק יח פסוק יג

מן הבקר עד הערב וכי מבקר ועד ערב היה משה יושב ודן את ישר' והלא אין הדיינין יושבין אלא עד זמן סעודה אלא כל הדן דין אמת לאמתו מעלה עליו הכת' כאלו שותף במעשה בראשית נאמר כאן מן בקר עד ערב ונאמר להלן ויהי ערב ויהי בקר (בר' א ה).

ונראה שניתן ללמוד מן ההקבלה הזו שעורכים חז"ל שמעשה בראשית והתורה כולה אינם דברים שהיו ועברו מן העולם אלא הם חיים ומתקיימים על ידינו ברגע שאנו עוסקים בהם.

דיין שדן דין אמת, עושה שלום בין אדם לחבור עליו נאמר:

משנה מסכת אבות פרק א משנה יח

רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום שנאמר (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם:

הקב"ה ברא את העולם עם מגמה, עלינו להיות שותפים לקב"ה במעשה בראשית. השותף תפקידו עצום, אינו בא לעולם רק להנות ממנו כלקוח, השותף יש לו אחריות עמוקה, השותפות נותנת לאדם שליחות ומוטיבציה. ולזה קדמה המשנה:

משנה מסכת אבות פרק א משנה ב

שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה הוא היה אומר על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים:

דברים הללו הם הכוח המעמיד של העולם, התורה בוודאי, העבודה שהיא התפילה והקשר לריבונו של עולם וגמילות החסדים שמרבה את השלום על ידי כל אלה מתקשרים אנו לריבונו של עולם עד להופעת הקודש וגילוי שכינתו עלינו במהרה בימינו. אמן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן