יתרו – רביעי – כאיש אחד בלב אחד

הרב יהושע ויצמן
כ״א בשבט ה׳תשפ״ד
 
31/01/2024

אקטואליה

החלק היומי פותח בהגעת בני ישראל למדבר סיני:

שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק א
בַּחֹ֙דֶשׁ֙ הַשְּׁלִישִׁ֔י לְצֵ֥את בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם בַּיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה בָּ֖אוּ מִדְבַּ֥ר סִינָֽי:
רש"י שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק א
(א) ביום הזה – בראש חודש. לא היה צריך לכתוב אלא ביום ההוא, מהו ביום הזה, שיהיו דברי תורה חדשים עליך כאלו היום נתנו:

הדיוק של "היום הזה" זהו המקור ללמוד בכל יום את החלק היומי של התורה המתגלה אלינו, שהרי המפגש של המציאות המשתנה עם התורה הקבועה מוליד אורות חדשים שיש ללמוד ולעמוד עליהם.
ובהמשך החלק היומי מובא עניין נוסף:

שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק ב
וַיִּסְע֣וּ מֵרְפִידִ֗ים וַיָּבֹ֙אוּ֙ מִדְבַּ֣ר סִינַ֔י וַֽיַּחֲנ֖וּ בַּמִּדְבָּ֑ר וַיִּֽחַן־שָׁ֥ם יִשְׂרָאֵ֖ל נֶ֥גֶד הָהָֽר:
רש"י שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק ב
ויחן שם ישראל – כאיש אחד בלב אחד

ישנה מדרה עצומה של התאחדות כאיש אחד אך מעל מדרגה זו עלינו להיות בלב אחד! להתאחד כולם יחדיו בעומק העניינים.

הקדמות ושערים לבעל הלשם שער ו' פרק ח'
כי מאחר שתכלית הבריאה שהוא בשביל התיקון דלעתיד אשר לימות המשיח ולחיי העולם הבא, הנה הוא יעשה על כל פנים שיתוקן הכל על ידי העונשים גם כן, כי על ידי כל התלאות שבהעולם הזה והעונשים אשר לאחר מיתה יתבטל הרע כולו ויכלה כל הטומאה והזוהמא ויהיו כל העונשים גופה גם כן לסיבה גדולה להתיקון העתיד ולהגילוי דטוב הצפון וכנ"ל, אם כן שמא יאמר אדם שילך באיזה דרך שירצה כי אין רצונו של הקב"ה בזה יותר מבזה מאחר שתכלית הכוונה הרי יעשה על כל פנים. לכן אמרה התורה 'ובחרת בחיים', כי רצונו של הקב"ה הוא רק שיעשה התיקון אשר בתכלית כוונתו ית"ש על ידי קיום התורה והמצוה דוקא
שהגאולה העתידה אינו תלוי בתשובה ובמעשים טובים כלל. וכן כתב רמב"ן בפ' האזינו שהבאת גאולה העתידה אין בה תנאי בתשובה ועבודה אלא שהיא מובטחת לבוא על כל פנים ע"ש. ומה שנמצא בכמה אגדות שתלוי בתשובה. הנה הוא על פי מה שאמרו שם בסנהדרין (קי"א א') כי אחד מעיר מזכה כל העיר כולה ושנים ממשפחה מזכין כל המשפחה כולה. וכן הוא מבואר במדרש הנעלם (בזוהר חדש פ' נח סמוך לסופו) שאמר שם ר' אליעזר בפירוש כי הגם שהכל תלוי בתשובה אך אי יחזרון בתשובה אפי' חדא כנישתא בזכותם יתכנש כל גלותא ע"ש.

הלשם כותב כי אפילו כינוס אחד של אנשים, ואפילו אחד מבין האנשים שסוחף את השאר בכוחו להביא את הגאולה. ובעזרת ה' מתוך השאיפה לחוש את צרות עם ישראל ולהתאחד איתם בלב אחד, נזכה "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ", נזכה לראות גאולה במהרה בימינו. אמן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן