תצווה ראשון – הופכים קושי לצמיחה

הרב יהושע ויצמן
ט׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ד
 
18/02/2024

אקטואליה

אנו פותחים היום בקריאת פרשת תצווה.
הפרשה פותחת בציווי המנורה – הבאת שמן המאור:

שמות (פרשת תצוה) פרק כז פסוק כ
וְאַתָּ֞ה תְּצַוֶּ֣ה׀ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֨וּ אֵלֶ֜יךָ שֶׁ֣מֶן זַ֥יִת זָ֛ךְ כָּתִ֖ית לַמָּא֑וֹר לְהַעֲלֹ֥ת נֵ֖ר תָּמִֽיד:

גם בסוף הפרשה חוזרת המנורה:

שמות (פרשת תצוה) פרק ל פסוק ז – ח
וְהִקְטִ֥יר עָלָ֛יו אַהֲרֹ֖ן קְטֹ֣רֶת סַמִּ֑ים בַּבֹּ֣קֶר בַּבֹּ֗קֶר בְּהֵיטִיב֛וֹ אֶת־הַנֵּרֹ֖ת יַקְטִירֶֽנָּה: וּבְהַעֲלֹ֨ת אַהֲרֹ֧ן אֶת־הַנֵּרֹ֛ת בֵּ֥ין הָעַרְבַּ֖יִם יַקְטִירֶ֑נָּה קְטֹ֧רֶת תָּמִ֛יד לִפְנֵ֥י יְקֹוָ֖ק לְדֹרֹתֵיכֶֽם:

וגם במשלי מצינו שחיבר שלמה המלך בין הנרות לבין הקטורת:

משלי פרק כז פסוק ט
שֶׁ֣מֶן וּ֭קְטֹרֶת יְשַׂמַּֽח־לֵ֑ב וּמֶ֥תֶק רֵ֝עֵ֗הוּ מֵֽעֲצַת־נָֽפֶשׁ:

נראה שהנקודה שקושרת ומחברת בין המנורה לקטורת זה היכולת למתק ולהעלות.
החלבנה – ריחה רע, אך ביחד עם כל הסממנים הופך הריח השלילי לתוספת טובה.
וכן הדבר במנורה שהופכת את החושך לאור.
היכולת הזו היא שנצרכת בדורו של משיח, להפך מרירו למתיקו:

זוהר – הקדמה דף ד עמוד א
מאן מנכון די חשוכא מהפכן לנהורא וטעמין מרירא למתקא עד לא ייתון הכא

שנזכה לסגל את היכולות הנצרכות, שיבואו אותנו מעלה מעלה, לזכות לראות באורו של משיח, במהרה בימינו. אמן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן