תצוה חמישי – תנופה ותרומה – חיבור לכלל וחיבור למעלה

הרב יהושע ויצמן
י״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ד
 
22/02/2024

אקטואליה

ישנם איברים רבים שמוזכרים בחלק היומי של הפרשה.
המפרשים דנו אודות החזה והשוק:

שמות (פרשת תצוה) פרק כט פסוק כו – כז
וְלָקַחְתָּ֣ אֶת־הֶֽחָזֶ֗ה מֵאֵ֤יל הַמִּלֻּאִים֙ אֲשֶׁ֣ר לְאַהֲרֹ֔ן וְהֵנַפְתָּ֥ אֹת֛וֹ תְּנוּפָ֖ה לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק וְהָיָ֥ה לְךָ֖ לְמָנָֽה: וְקִדַּשְׁתָּ֞ אֵ֣ת׀ חֲזֵ֣ה הַתְּנוּפָ֗ה וְאֵת֙ שׁ֣וֹק הַתְּרוּמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר הוּנַ֖ף וַאֲשֶׁ֣ר הוּרָ֑ם מֵאֵיל֙ הַמִּלֻּאִ֔ים מֵאֲשֶׁ֥ר לְאַהֲרֹ֖ן וּמֵאֲשֶׁ֥ר לְבָנָֽיו:

המפרשים שואלים מדוע דווקא לחזה שייך לומר תנופה ואילו לשוק לומר תרומה?
נראה להסביר על פי המאורעות בימינו:

תלמוד בבלי מסכת מכות דף י עמוד א
א"ר יהושע בן לוי, מאי דכתיב: עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם? מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה.

דווקא הרגליים, השוקיים הם אלו שעומדים, ומורמים אל על.
ואילו החזה עניינו התנופה אותו דרשו חז"ל:

זוהר כרך ג (במדבר) פרשת בלק דף קפח עמוד ב
תנופה דקאמרינן היינו תנ"ו פ"ה

דרך החזה מתאחדים כל הגוף והאיברים. היכולת שלנו להתחבר לכלל תלויה בזה שניתן פה. לא נדבר לשון הרע, לא נפרד ונבדיל ונצליח להתחבר לעם ישראל.
אם כן האחדות והתורה הם שיניפו וירימו אותנו לניצחון במלחמה, במהרה בימינו. אמן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן