אליהו ומעמד הכרמל
אליהו ומעמד הכרמל
מלכים א' פרק י"ח:
כב וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל-הָעָם אֲנִי נוֹתַרְתִּי נָבִיא לַיהוָה לְבַדִּי וּנְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע-מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים אִישׁ.
האם זה נכון? הרי אנחנו יודעים על הנביאים במערות.
חז"ל אומרים שכל העם ידעו שזה לא נכון שאליהו הוא הנביא האחרון, ובכל זאת אף אחד לא אמר למלך אחאב. וזה מיוחד במציאות של בצורת, בה אנשים מתים ברעב, אין מי. עובדיה במציאות הזו מחביא את 100 הנביאים ונותן להם "לחם ומים". מאיפה הוא מביא את הלחם והמים? כנראה מהעם. הוא לא יכול לעשות את זה לבד.
"ד וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם… יג הֲלֹא-הֻגַּד לַאדֹנִי אֵת אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי בַּהֲרֹג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וָאַחְבִּא מִנְּבִיאֵי יְהוָה מֵאָה אִישׁ חֲמִשִּׁים חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם."
מספיק שאחד יספר למלך, ואיזבל אשר עשתה כבר טבח בנביאי ה' (100 נביאים זה השאריות!) כנראה תטבח גם בהם, והעם לא מגלה למלך. הנביא היחיד שמסתובב ולא מתחבא – זה אליהו
נשים לב שהשורש להכרית חוזר שוב ושוב:
ב וַיְהִי דְבַר-יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר. ג לֵךְ מִזֶּה וּפָנִיתָ לְּךָ קֵדְמָה וְנִסְתַּרְתָּ בְּנַחַל כְּרִית אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הַיַּרְדֵּן (פרק י"ז)
ד וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם. ה וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל-עֹבַדְיָהוּ לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל-כָּל-מַעְיְנֵי הַמַּיִם וְאֶל כָּל-הַנְּחָלִים אוּלַי נִמְצָא חָצִיר וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד וְלוֹא נַכְרִית מֵהַבְּהֵמָה.
איך איזבל הרגה את הנביאים? בעזרת אוכלי שולחן איזבל, הפמליה שלה. ואליהו הורג את הרוצחים,
מדוע השתתפו נביאי הבעל בניסיון של אליהו? חז"ל אומרים, שהכניסו מתחת למזבח את חיאל בית העלי, שידליק את האש, וה' שלח נחש להמית אותו, ולכן הם צעקו וצעקו ואליהו אמר שאולי הוא ישן… (מאיפה זה בא? פרק ט' בעמוס, "…אם יחבאו בראש הכרמל… משם אצווה את הנחש ונשכם")
נביאי הבעל היו חייבים להסכים, הגשם זה מרחב האחריות שלהם, הבעל הוא אל הגשם, והם חייבים לתת תשובה על הבצורת. לאליהו יש את הכוח לחייב אותם להוכיח את עצמם, אבל אש מהשמים זה לא בדת שלהם, זה מסורת יהודית. הם ידעו שהם לא יצליחו, אבל הם חשבו שגם אליהו לא יצליח, ואם שניהם לא מצליחים זה נצחון שלהם – אש זה לא מה שהם אמורים ליצור.
אליהו קורא לאחאב "עוכר ישראל"?
בספר יהושע, זה נאמר על עכן, שלקח מהחרם ביריחו, בדברי הימים קוראים לו, "עכר עוכר ישראל."
עכן לקח מהחרם של יריחו שהיה אמור להיות כולו לה'. כי הניצחון בקרב שם היה ניסי, כי ה' ניצח את המלחמה ולא עמ"י. כשעכן לוקח מהחרם, זה מבטא כאילו היה לו יד בניצחון.
בהשוואה לזה, העובדה שאליהו קורא לאחאב "עוכר ישראל" זה מובן, אליהו אומר לאחאב שהוא "עוכר ישראל", כי ה' הוא נותן את הארץ ואת הגשם, וזה לא בכוח שלנו.
אחאב קורא לאליהו "עוכר ישראל"?
בסיפור מול פלישתים, כששאול משביע את העם לא לאכול עד הניצחון במלחמה. אומר יונתן בנו אחרי שאכל מיערת הדבש ואורו עיניו: "…עכר אבי את הארץ" – כלומר מי שמונע מעמ"י לאכול, הוא עוכר ישראל, עוכר את הארץ.
זה מה שאומר אחאב לאליהו, אתה מנעת מישראל לאכול, אתה עוכר ישראל!
". ב וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל-אַחְאָב וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁמְרוֹן. ג וַיִּקְרָא אַחְאָב אֶל-עֹבַדְיָהוּ אֲשֶׁר עַל-הַבָּיִת וְעֹבַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת-יְהוָה מְאֹד….ה וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל-עֹבַדְיָהוּ לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל-כָּל-מַעְיְנֵי הַמַּיִם וְאֶל כָּל-הַנְּחָלִים אוּלַי נִמְצָא חָצִיר וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד וְלוֹא נַכְרִית מֵהַבְּהֵמָה. ו וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת-הָאָרֶץ לַעֲבָר-בָּהּ אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ וְעֹבַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ-אֶחָד לְבַדּוֹ."
צריך לשים לב שאחאב הולך בעצמו לחפש מים לישראל, הוא אוהב ישראל גדול ועובד עבודה זרה נוראי. אחאב מוכן לשלם מכיר רוחני כדי שהעם יוכל לאכול, סביב זה הוויכוח.
למה אחאב מחפש את אליהו כל כך קשה? כי הוא יודע את האמת, הוא לא מאמין בבעל ובכוחות שלו, אבל הוא מוכן לקבל את המציאות הזו בתור תשלום, כדי להעצים את המדינה. על זה אליהו נלחם בו, ולכן אחאב מחפש את אליהו, כי הוא מאמין שהדרך של אליהו היא הלא נכונה.
אחאב, אין בשם שלו שם ה' כלל, אבל הוא כולו אח ואב. והוא עדיף שישראל יאכלו, ולשלם את המחיר של הרוח.
אליהו מקנא לשם ה', והמחיר לא יכול להיות לעבוד את הבעל והאשרה, והריגת הנביאים! השם אליהו כולו שם השם.
"עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים(=ענפים של עץ)" קופצים מכאן לכאן.
הסעיפים זה לא רק ה' והבעל, אלא גם אחאב ואליהו! עם ישראל כולו מתלבט בהתלבטות הזו ופוסח על שני הסעיפים.
יש פה מאבק קשה – פוסחים על שני הסעיפים – העם מלא בעבודת הבעל, אבל יש מקום שהם נוטים לנביאי ה' – העם לא מלשין.
יש ניצחון גדול של אליהו. אבל לא באמת, בסוף זה כישלון.
מב וַיַּעֲלֶה אַחְאָב לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְאֵלִיָּהוּ עָלָה אֶל-רֹאשׁ הַכַּרְמֶל וַיִּגְהַר אַרְצָה וַיָּשֶׂם פָּנָיו בֵּין בִּרְכָּו. מג וַיֹּאמֶר אֶל-נַעֲרוֹ עֲלֵה-נָא הַבֵּט דֶּרֶךְ-יָם וַיַּעַל וַיַּבֵּט וַיֹּאמֶר אֵין מְאוּמָה וַיֹּאמֶר שֻׁב שֶׁבַע פְּעָמִים. מד וַיְהִי בַּשְּׁבִעִית וַיֹּאמֶר הִנֵּה-עָב קְטַנָּה כְּכַף-אִישׁ עֹלָה מִיָּם וַיֹּאמֶר עֲלֵה אֱמֹר אֶל-אַחְאָב אֱסֹר וָרֵד וְלֹא יַעֲצָרְכָה הַגָּשֶׁם. מה וַיְהִי עַד-כֹּה וְעַד-כֹּה וְהַשָּׁמַיִם הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ וַיְהִי גֶּשֶׁם גָּדוֹל וַיִּרְכַּב אַחְאָב וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה. מו וְיַד-יְהוָה הָיְתָה אֶל-אֵלִיָּהוּ וַיְשַׁנֵּס מָתְנָיו וַיָּרָץ לִפְנֵי אַחְאָב עַד-בֹּאֲכָה יִזְרְעֶאלָה.
למה? מה לא הלך? על זה נלמד בהמשך.