עלייתו של אליהו בסערה השמיימה

הרב מנשה וינר
כ״ג בשבט ה׳תשפ״ה
 
21/02/2025

נביאים וכתובים

עלייתו של אליהו בסערה השמיימה 

ההנהגה שבה אליהו עומד בראש ההר ומוריד אש מהשמים, זו הנהגה שקשה מאוד לעמוד בה.
כשאליהו היה בהר חורב ה' אומר לו "לא באש ה'" וכשאליהו עונה לה' "קנוא קינאתי לה'"  ה' אומר לו "ואת אלישע תמשוך נביא תחתיך".

הפרק הזה בא לחדד את הדבר הזה
נשאל: למה אליהו נותן לאלישע בקשה? אלישע מבקש פי שנים מרוחו של אליהו, ואליהו נותן לו תנאי:

 "ט וַיְהִי כְעָבְרָם, וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל-אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, בְּטֶרֶם, אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ; וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע, וִיהִי נָא פִּי-שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי. י וַיֹּאמֶר, הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל; אִם-תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ, יְהִי-לְךָ כֵן, וְאִם-אַיִן, לֹא יִהְיֶה… יב וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה, וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו, וְלֹא רָאָהוּ עוֹד; וַיַּחֲזֵק, בִּבְגָדָיו, וַיִּקְרָעֵם, לִשְׁנַיִם קְרָעִים"

האם אלישע ראה, או לא ראה? האם זה מספיק כדי לקבל את בקשתו?
זה לא ברור כרגע, הרושם מהמשך הפרק הוא שאכן התקבל כשהוא חוצה את הנהר – אבל זה רק מראה שקיבל כמו אליהו אבל לא מוכיח שהוא קיבל פי שניים.
גם המסע שמוביל עד לשלב זהה הוא מוזר. למה אליהו מנסה לשלוח את אלישע ולמה אלישע מתעקש כל כך?
עוד דבר מוזר הוא התגובה של הנביאים אחרי שאליהו עולה בסערה לשמים, למה הם חושבים שאליהו יפול? וגם למה הם צריכים את האישור של אלישע לחפש את אליהו? ואם אלישע לא חושב שזה צריך למה הוא מאשר?

אנחנו כבר מכירים את ההקבלות בין אליהו למשה רבנו, שאליהו הולך 40 יום ו40 לילה עד הר חורב, ויש עוד דוגמאות במהלך הספר. כמו שאומר מלאכי הנביא אשר חותם את  התנ"ך "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל כָּל יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים. הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְהוָה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא."

מה עושה אליהו? הוא הולך למקום שבו הוא יעלם, כמו שמשה נעלם. איפה זה קורה? איפה שמשה נעלם.
אחרי שמשה מת, יהושע מעביר את העם את הירדן ואז הם מגיעים לגלגל, ואחר כך ליריחו, ואז לבית אל.
אליהו מחזיר את כל המהלך חזרה, ההפך ממה שעשו בני ישראל בכניסה לארץ. הוא הולך מבית אל, ליריחו, מיריחו לירדן, בוקע את הירדן ועולה חזרה למעלה.
התפיסה של אליהו – אם בני ישראל ממשיכים ככה אין לבני ישראל זכות על הארץ – כמו שמשה לא זכה להיכנס בארץ אליהו לא זכה להישאר איתם בארץ.

זה מה שקרא בתקופתו של אחאב – הם עשוים כיוון הפוך מתקופת הכניסה לארץ. בימי יהןושע החריבו את יריחו, לעומת זאת בימיו של אחאב בנו את יריחו מחדש ומי שבונה אותו זה חיאל בית האלי – ומי השביע שלא לבנות את יריחו? יהושע.
יהושע ממשיך את משה רבנו. אם אליהו הוא המקביל של משה אז אלישע צריך להיות המקביל של יהושע.

השאלה היא האם אלישע יכול להמשיך את דרכו של אליהו? או שהוא צריך לעשות דרך חדשה מחורבות אליהו?
ואליהו מבין שיש ניתוק – כי כשה' אמר לו "ואת אלישע תמשוך לנביא תחתיך" זה אומר שהוא נכשל שהדרך שלו היא לא נכונה, אז אליהו לא חושב שאלישע יכול להמשיך את דרכו.
אבל אלישע רוצה בכל מאודו שיהיה המשך לדרכו של אליהו – ומי כמוהו מבין את דרכו של אליהו.
האם יהושע ממשיך את משה רבנו, או מתחיל משהו חדש? יהושע "משרת משה" – זה ברור שהוא ממשיך.
ועל הנקודה הזו הוויכוח בין אלישע לאליהו בדרך – אליהו אומר "לא, תשאר כאן, תתחיל משהו חדש".  ואלישע עונה לו "אני רוצה להמשיך אותך בדרך שלך":

"ב וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל-אֱלִישָׁע שֵׁב-נָא פֹה, כִּי יְהוָה שְׁלָחַנִי עַד-בֵּית-אֵל, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע, חַי-יְהוָה וְחֵי-נַפְשְׁךָ אִם-אֶעֶזְבֶךָּ; וַיֵּרְדוּ, בֵּית-אֵל."

והשיא מגיע כשאלישע אומר שהוא רוצה פי שנים. מה הכוונה פי שניים? בפשטות שיהיה לו שני חלקים, את החלק שלו וחלק נוסף החלק של אליהו.
אלישע רוצה את הכוח שלו, אבל שהכוח של אליהו יצטרף אליו. אליהו אומר לו "אם תראה אותי" מה הפירוש? אם עדיין יש קשר, אם יש חיבור. ומה קורה?

"יא וַיְהִי, הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר, וְהִנֵּה רֶכֶב-אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ, וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם; וַיַּעַל, אֵלִיָּהוּ, בַּסְעָרָה, הַשָּׁמָיִם"

אם היינו עוצרים כאן אז היה נראה שאלישע לא יקבל את מבוקשו, שהוא לא יכול להמשיך בדרך של אליהו. אבל כאן ההפתעה. שאחרי שהפרידו ביניהם הכתוב אומר:

"יב וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה, וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו, וְלֹא רָאָהוּ, עוֹד; וַיַּחֲזֵק, בִּבְגָדָיו, וַיִּקְרָעֵם, לִשְׁנַיִם קְרָעִים."

ואז יש רמז ראשון כשאלישע הולך לבקוע את הירדן הוא לוקח את אדרת אליהו, אשר נפלה מאליהו.
במלכים א' פרק יט בפגישה הראשונה של אליהו עם אלישע נאמר: "וישלך אדרתו אליו" ,כשאלישע אומר שהוא הולך לישוק לאביו ולאמו, זה לא מתאים לאליהו, זו היא לא דרכו, הוא יותר מנותק.
כשהאדרת נופלת אליהו מבין שאלישע לא ממשיך אותו, אבל מנגד כשהאדרת נופלת אלישע רואה את זה כסימן, זה ה' נותן סימן שיש המשך כלשהו לאליהו:.

"יד וַיִּקַּח אֶת-אַדֶּרֶת אֵלִיָּהוּ אֲשֶׁר-נָפְלָה מֵעָלָיו, וַיַּכֶּה אֶת-הַמַּיִם, וַיֹּאמַר, אַיֵּה יְהוָה אֱלֹהֵי אֵלִיָּהוּ; אַף-הוּא וַיַּכֶּה אֶת-הַמַּיִם, וַיֵּחָצוּ הֵנָּה וָהֵנָּה, וַיַּעֲבֹר, אֱלִישָׁע"

ואכן, אלישע הוא המקביל של יהושע ואחרי שהוא בוקע את הירדן הוא מגיע ליריחו, ועל העקרון הזה בני הנביאים מתקשים, קשה להם לעכל שאליהו נעלם, זה אותו הקושי שהיה כשמשה לא ממשיך עם בני ישראל. הם מבינים מה זה הכוח של אליהו והם לא מוכנים לוותר עליו. והם צריכים את האישור של אלישע, ואלישע מבין שכשהם מפצירים בו זה כמו שהוא הפציר באליהו, אבל הוא עשה את זה כשאליהו היה עוד שם, הם עושים את זה מאוחר מדי. הוא מאשר להם כי הוא מבין את הקושי שלהם.

למה יש נביאים ביריחו בכלל? זה מקום מקולל:

"יט וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הָעִיר, אֶל-אֱלִישָׁע, הִנֵּה-נָא מוֹשַׁב הָעִיר טוֹב, כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי רֹאֶה; וְהַמַּיִם רָעִים, וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת."

ומה אלישע עושה?

 וַיֹּאמֶר, קְחוּ-לִי צְלֹחִית חֲדָשָׁה, וְשִׂימוּ שָׁם, מֶלַח; וַיִּקְחוּ, אֵלָיו.  כא וַיֵּצֵא אֶל-מוֹצָא הַמַּיִם, וַיַּשְׁלֶךְ-שָׁם מֶלַח; וַיֹּאמֶר כֹּה-אָמַר יְהוָה, רִפִּאתִי לַמַּיִם הָאֵלֶּה–לֹא-יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד, מָוֶת וּמְשַׁכָּלֶת.  כב וַיֵּרָפוּ הַמַּיִם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כִּדְבַר אֱלִישָׁע, אֲשֶׁר דִּבֵּר."

"עד היום הזה" – זה שהתנך אומר לנו זה אומר שהמעשה הזה היה מעשה נכון, אלישע לא רק ממשיך את יהושע הוא גם מתקן את מה שעשה יהושע ומתקן את הקללה שלו. ולמרות שבני ישראל חטאו בבניית יריחו ועל זה הם איבדו את הזכות שלהם לשבת בארץ, כי הם חטאו בעיקרון שהכוח שלהם לשבת בארץ מגיע מה' (שזה מה שסימנה העיר יריחו – החומות שנפלו על ידי הקפות).

בני ישראל היו צריכים להילחם על שפת ים סוף עם משה, אבל הם לא הצליחו וה' נלחם בשבלם.
במלחמה הראשונה עם עמלק יהושע מוביל את העם למלחמה – עם משה על הגבעה, אבל בני ישראל מנצחים רק כשהם מסתכלים למעלה ומבינים שהכוח שלהם לנצח מגיע מה'. יהושע גם מכניס אותם לארץ ונותן להם כ"תחליף" למשה שעומד על הגבעה את העיר יריחו שתסמן להם שמה שנותן להם את הכוח לכבוש ולשבת בארץ זה ה', יחד עם זה שהם צריכים להילחם בעצמם. ואת זה רוצה להמשיך אלישע, אבל גם לתקן, שבני ישראל יצליחו להבין שה' הוא האלוקים, ושצריך לסמוך עליו, בלי אש שיורדת מהשמים ויחד עם זה שהם "ילחמו בעצמם".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן