המלחמה במואב
המלחמה במואב
ראינו בפרק הקודם (פרק ב') את חילוף התפקידים בין אליהו לאלישע, יש רושם שאלישע הוא נביא הנוהג במידת הרחמים, לעומת אליהו שנהג במידת הדין.
ובכל זאת מה שראינו בסוף הפרק הקודם איך שאלישע מגיב לילדים שצוחקים עליו קצת לא מתאים לדמות של אלישע, זה מתאים יותר לאליהו.
כג וַיַּעַל מִשָּׁם, בֵּית-אֵל; וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ, וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן-הָעִיר, וַיִּתְקַלְּסוּ-בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ, עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ. כד וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם, וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם יְהוָה; וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים, מִן-הַיַּעַר, וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם, אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים. כה וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם, אֶל-הַר הַכַּרְמֶל; וּמִשָּׁם, שָׁב שֹׁמְרוֹן.
פרק ג', אפשר לראות את הדמיון בין המערכה של יהורם ויהושפט שבפרק זה לעומת המערכה של אחאב ויהושפט. מה קורה כאן? יש תחושה של איחוד הממלכה של ישראל ויהודה מחדש.
ג וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע אֶל-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מַה-לִּי וָלָךְ–לֵךְ אֶל-נְבִיאֵי אָבִיךָ, וְאֶל-נְבִיאֵי אִמֶּךָ; וַיֹּאמֶר לוֹ, מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, אַל כִּי-קָרָא יְהוָה לִשְׁלֹשֶׁת הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה, לָתֵת אוֹתָם בְּיַד-מוֹאָב. יד וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע, חַי-יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, כִּי לוּלֵי פְּנֵי יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ-יְהוּדָה, אֲנִי נֹשֵׂא–אִם-אַבִּיט אֵלֶיךָ, וְאִם-אֶרְאֶךָּ. טו וְעַתָּה, קְחוּ-לִי מְנַגֵּן; וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן, וַתְּהִי עָלָיו יַד-יְהוָה. טז וַיֹּאמֶר, כֹּה אָמַר יְהוָה: עָשֹׂה הַנַּחַל הַזֶּה, גֵּבִים גֵּבִים. יז כִּי-כֹה אָמַר יְהוָה, לֹא-תִרְאוּ רוּחַ וְלֹא-תִרְאוּ גֶשֶׁם, וְהַנַּחַל הַהוּא, יִמָּלֵא מָיִם; וּשְׁתִיתֶם אַתֶּם וּמִקְנֵיכֶם, וּבְהֶמְתְּכֶם. יח וְנָקַל זֹאת, בְּעֵינֵי יְהוָה; וְנָתַן אֶת-מוֹאָב, בְּיֶדְכֶם.
ויש כאן ביקורת קשה של אלישע על האיחוד הזה ועל המלחמה הזו, ובסוף אלישע אומר שרק בזכות מלך יהודה הוא מוכן לפנות אל ה', והוא אומר שה' יתן את מואב ביד העם.
נשאל, למה המלחמה לא צלחה אם אלישע נתן את האישור ואמר שהם ינצחו? איך יכול להיות שהנבואה לא צלחה?
נתחיל בהבנת ההבדלים שבין הסיפורים – המערכה של אחאב והמערכה של יהורם.
השאלה הראשונה היא, מי המוביל במערכה? והתשובה, בברית עם אחאב, אחאב היה בראש ויהושפט היה משני. ושם יהושפט בהתחלה עושה טוב, והוא שואל מאת ה' מה לעשות, אבל כשמיכה אומר לו את התשובה של מה יקרה במלחמה, יהושפט היה צריך להגיד לאחאב שהוא לא מוכן לצאת, כי ה' לא איתם, אבל הוא לא עמד במבחן.
בפרק שלנו זה שונה, מואב רואה שיהורם אינו חזק כמו אביו, והוא פושע בישראל, ויהורם חייב לעשות משהו בנידון אחרת גם שאר העמים שבאזור יתמרדו כנגדו. ועכשיו כשיהורם פונה אל יהושפט לעזרה, ליהושפט יש צבא גדול (מעל מליון חיילים), אבל הפעם מי מוביל? יהורם שואל את יהושפט "איזה דרך נעלה" יהורם מבין שיהושפט הוא המוביל. ואת זה אומר גם אלישע, זה ההבדל בין המלחמה הזו לבין המערה של אחאב.
למה עושים סיבוב דרך מדבר אדום?
כי העיר של מואב היא מבוצרת מאוד אבל אין מקור מים לידה, ולכן קשה לעשות עליה מצור. לכן יהושפט מנסה לעשות תכסיס ולעשות עיקוף גדול, ולהגיע ממקום שלא מצפים.
בדרך הם פוגשים את אדום, למה שמלך אדום יתן להם לעבור?
בסוף מלכים א' נאמר: "ומלך אין באדום ניצב מלך" – ניצב מטעם יהושפט.
אבל קורה שם דבר קשה, לא היה מים למחנה. באופן ניסי מגיע מים למחנה.
מחנה מואב רואים את המים כאדומים, והם חושבים שזה דם, למה שיחשבו שזה דם? כי המואבים מכירים את האזור והם יודעים שזה לא יכול להיות מים, אין שם מים. והם חשובים שבני ישראל הרגו אחד את השני בשביל טיפות המים האחרונות.
בגלל המחשבה הזו מואב יוצאים מהחומות, הם באים לאסוף שלל, וישראל קמים מהמלכודת ומכים את מואב, זה מתחיל היטב.
אבל אחרי שמואב מצליח לחזור למבצר שלהם עם הצבא המוכה שלו, משהו משתנה. מה קורה בסוף?
"כז וַיִּקַּח אֶת-בְּנוֹ הַבְּכוֹר אֲשֶׁר-יִמְלֹךְ תַּחְתָּיו, וַיַּעֲלֵהוּ עֹלָה עַל-הַחֹמָה, וַיְהִי קֶצֶף-גָּדוֹל, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיִּסְעוּ, מֵעָלָיו, וַיָּשֻׁבוּ, לָאָרֶץ."
כישלון נוראי. איך? מה קרה? יש הרחבה לסיפור בספר דברי הימים.
אבל קודם צריך להבין מה זה "ויקח את בנו הבכור", אולי זה בנו של מלך אדום, וזה גרם לקצף גדול ממלך אדום.
אפשרות שנייה – בנו של מלך אדום היה בידיו של מלך מואב מההתחלה, כאחד מ"בני התערובות" – החלפת שגרירים בחתונה.
יש עדות לדבר זה מהנביא עמוס "על שלושה פשעי מואב ועל ארבעה לא אשיבנו – על שרפם מלך אדום, לסיד"
אבל אולי יש עוד אפשרות? נראה בשבוע הבא.