דמותו של גיחזי (מלכים ב פרק ה)

הרב מנשה וינר
כ״ד בסיון ה׳תשפ״ה
 
20/06/2025

דמותו של גיחזי

נדבר על דמותו של גיחזי, דמות מעניינת, היא נראית לנו דמות מאוד שלילית, מה שמעלה את השאלה מה הוא עושה עם אלישע הנביא? לאחר שנעמן רופא מצרעתו על ידי אלישע נעמן מנסה לתת לאלישע מתנות ואלישע מסרב בתוקף, לאחר מכן אחרי שנעמן כבר עזב גיחזי רץ אחריו כדי לבקש ממנו את המתנות:

כ וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי, נַעַר אֱלִישָׁע אִישׁ-הָאֱלֹהִים, הִנֵּה חָשַׂךְ אֲדֹנִי אֶת-נַעֲמָן הָאֲרַמִּי הַזֶּה, מִקַּחַת מִיָּדוֹ אֵת אֲשֶׁר-הֵבִיא; חַי-יְהוָה כִּי-אִם-רַצְתִּי אַחֲרָיו, וְלָקַחְתִּי מֵאִתּוֹ מְאוּמָה.  כא וַיִּרְדֹּף גֵּיחֲזִי, אַחֲרֵי נַעֲמָן; וַיִּרְאֶה נַעֲמָן, רָץ אַחֲרָיו, וַיִּפֹּל מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה לִקְרָאתוֹ, וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם.  כב וַיֹּאמֶר שָׁלוֹם, אֲדֹנִי שְׁלָחַנִי לֵאמֹר, הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְׁנֵי-נְעָרִים מֵהַר אֶפְרַיִם, מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים; תְּנָה-נָּא לָהֶם כִּכַּר-כֶּסֶף, וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים.  כג וַיֹּאמֶר נַעֲמָן, הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם; וַיִּפְרָץ-בּוֹ, וַיָּצַר כִּכְּרַיִם כֶּסֶף בִּשְׁנֵי חֲרִטִים וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים, וַיִּתֵּן אֶל-שְׁנֵי נְעָרָיו, וַיִּשְׂאוּ לְפָנָיו.  כד וַיָּבֹא, אֶל-הָעֹפֶל, וַיִּקַּח מִיָּדָם, וַיִּפְקֹד בַּבָּיִת; וַיְשַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים, וַיֵּלֵכוּ.  כה וְהוּא-בָא, וַיַּעֲמֹד אֶל-אֲדֹנָיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע, מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי; וַיֹּאמֶר, לֹא-הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה.  כו וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא-לִבִּי הָלַךְ, כַּאֲשֶׁר הָפַךְ-אִישׁ מֵעַל מֶרְכַּבְתּוֹ לִקְרָאתֶךָ; הַעֵת לָקַחַת אֶת-הַכֶּסֶף, וְלָקַחַת בְּגָדִים, וְזֵיתִים וּכְרָמִים וְצֹאן וּבָקָר, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת.  כז וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק-בְּךָ, וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם; וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו, מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג.

ברור לנו שיש בעיה במעשיו של גיחזי, שהרי הוא הולך כנגד אדוניו. בנוסף לזה יש במעשיו נקודה של חילול השם, מה חושב נעמן על אלישע הנביא, אחרי שאלישע מסרב בכל תוקף לקחת מתנות ואז רץ אחריו עבדו כדי לבקש מידיו את אותן המתנות? למה גיחזי עושה את זה?

זה עוד יותר מתחזק אחרי מה שראינו שכל הסיפור הזה הוא נס ענק והוא כבוד גדול לישראל ולשם ה'. מה חשב מלך ארם שהוא שולח למלך ישראל לרפות אותו מהצרעת? לא מתרפאים מצרעת. סתם להתגרות במלך ישראל, למה שהוא יעשה את זה על חשבון שר צבאו? נראה שהוא באמת חשב שבישראל יהיה אפשר לרפא את שר צבאו.

פסוק ו':

ו וַיָּבֵא הַסֵּפֶר, אֶל-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר:  וְעַתָּה, כְּבוֹא הַסֵּפֶר הַזֶּה אֵלֶיךָ, הִנֵּה שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ אֶת-נַעֲמָן עַבְדִּי, וַאֲסַפְתּוֹ מִצָּרַעְתּוֹ.  ז וַיְהִי כִּקְרֹא מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל אֶת-הַסֵּפֶר וַיִּקְרַע בְּגָדָיו, וַיֹּאמֶר הַאֱלֹהִים אָנִי לְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת, כִּי-זֶה שֹׁלֵחַ אֵלַי, לֶאֱסֹף אִישׁ מִצָּרַעְתּוֹ:  כִּי אַךְ-דְּעוּ-נָא וּרְאוּ, כִּי-מִתְאַנֶּה הוּא לִי.  ח וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ אֱלִישָׁע אִישׁ-הָאֱלֹהִים, כִּי-קָרַע מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּשְׁלַח אֶל-הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר, לָמָּה קָרַעְתָּ בְּגָדֶיךָ; יָבֹא-נָא אֵלַי–וְיֵדַע, כִּי יֵשׁ נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל….. טו וַיָּשָׁב אֶל-אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְכָל-מַחֲנֵהוּ, וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו, וַיֹּאמֶר הִנֵּה-נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי אִם-בְּיִשְׂרָאֵל; וְעַתָּה קַח-נָא בְרָכָה, מֵאֵת עַבְדֶּךָ.

אחרי שגיחזי לוקח את  המתנות מנעמן, אלישע זועם על גיחזי:

 כה וְהוּא-בָא, וַיַּעֲמֹד אֶל-אֲדֹנָיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע, מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי; וַיֹּאמֶר, לֹא-הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה.  כו וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא-לִבִּי הָלַךְ, כַּאֲשֶׁר הָפַךְ-אִישׁ מֵעַל מֶרְכַּבְתּוֹ לִקְרָאתֶךָ; הַעֵת לָקַחַת אֶת-הַכֶּסֶף, וְלָקַחַת בְּגָדִים, וְזֵיתִים וּכְרָמִים וְצֹאן וּבָקָר, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת

למה אלישע מרחיב כל כך? הרי בפסוקים לפני כן נאמר לנו בדיוק מה לקח גיחזי  "וַיָּצַר כִּכְּרַיִם כֶּסֶף בִּשְׁנֵי חֲרִטִים וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים", ולא נאמר שום דבר על כרמים וצאן ובקר.

נאמר "גיחזי נער אלישע איש האלוקים" זה יכול להתפרש לשני צדדים לטוב או לרע. או שהוא נער אלישע והוא איש אלוקים, או שהוא נערו של אלישע, שאלישע הוא איש האלוקים כמו שאמרנו בסיפור השונמית שאמרה "והאיש קדוש" אמרו חז"ל הוא קדוש ואין נערו קדוש.

מה פירוש השם גיחזי? האם זה שם יהודי בכלל?
המשנה בפרק חלק שעוסקת ב4 מלכים ו4 הדיוטות שאין להם חלק לעולם הבא מזכירה את גיחזי יחד עם אחיתופל ודואג (שהם ידועים) ובלעם (שהוא לא יהודי) יכול להיות שגיחזי הוא לא יהודי. אבל זה קשה להגיד כי אז מה עושה אדם כמו אלישע הנביא?

בישעיהו כ"ב מסופר לנו על "מסע גיא חזיון…." – מדובר על ירושלים. אומרים חז"ל על גיא חזיון שזה גיא – מקום נמוך, שכל החזונות נמצאים בו.  למה ירושלים נקראת גיא חזיון? למה גיא? א' – מבחינה גיאוגרפית היא נמוכה לעומת ההרים הסובבים, אבל מה המשמעות? בישעיהו התיאור של ירושלים כמקום נמוך זה מבטא את המצב הנמוך של ירושלים באותה תקופה. הרי חזון אחרית הימים של ישעיהו אומר, שבעתיד ירושלים תהיה "נכון יהיה ההר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות" – ירושלים אמורה לטפס ולעלות למעלה וכל עוד היא לא שם היא נקראת "גיא". אולי זה גם הסיפור של גיחזי, יש לו עוצמות, הוא הנער של אלישע, אבל את העקרונות האלה הוא מבטה בצורה לא נכונה בצורה נמוכה.

הירושלמי על המשנה הזו בפרק חלק אומר על גיחזי, "אדם גיבור בתורה היה אלא שהיו בו שלושה דברים עין צרה, פרוץ בערווה, והיה כופר בתחיית המתים". אלישע לוקח את גיחזי איתו ושולח אותו בשליחויות, אלישע סומך עליו ורואה בו מישהו עם עוצומות – הוא שולח אותו לרפא את הנער – אבל זה לא עובד.

פרוץ בערווה – על זה שהאישה השונמית אמרה "והאיש קדוש" אמרו חז"ל: "הוא קדוש ואין תלמידו קדוש" אמר ר' אבין  "הוא קדוש" שלא הביט בה מימיו. מזה אפשר ללמוד שגיחזי כן היה מביט בה. אלישע בסיפור שם מוצג עם חולשה, שמרוב גבהותו הוא לא רואה דברים פשוטים כמו זה שלאישה אין ילד, ולכן אלישע צריך מישהו כמו גיחזי, שיכול לראות גם במקומות הנמוכים כמו שגיחזי כן ראה שלאישה אין ילד. אבל האישה השונמית לא רוצה לדבר עם גיחזי, היא לא אומרת לו שיש בעיה רק אומרת לו "שלום" אחרי שאלישע שלח את גיחזי לשאול בשלומה ושלום הילד. ואז כשאלישע מגיע היא מחזיקה ברגליו וגיחזי בא להודפה. גיחזי לא רואה כלום, ולא מבין כלום. הוא לא רואה את הדבר הפשוט שמשהו כאן לא בסדר. מה שאפשר להגיד, שהסיבה שהוא ראה שלא  היה לאישה ילד, זה לא כי הוא רואה דברים בצורה טובה, אלא כי הוא הסתכל על האישה, בצורה שאינה כשרה.

לא היה מודה בתחיית המתים – כאלישע שלח את גיחזי לרפא את הנער הוא אמר לו לא לעצור ולא לדבר עם אף אחד אבל אומרת הגמרא שגיחזי כן עצר ודיבר עם אנשים, אולי כי הוא לא האמין בהצלחת הדבר. גיחזי נמוך אבל לא בצורה שאלישע רצה, בצורה שהוא יכול לרומם מלמטה, אלא הוא רואה רק את עצמו הוא לא רואה את האישה והוא מונע גישה של הנביאים אל אלישע – זו היא העין צרה.

מצורע –  בדד ישב מחוץ למחנה משובו – מצורע מישהו שדואג לעצמו ולא לאחרים אחרים מפריעם לו – משתלח מחוץ לשלוש מחנות, להיות לבד בלי אף אחד יותר רחוק מטמא מת.

ואלישע קולט את הדבר הזה בפרק שלנו – הרי גיחזי רואה את כל הסיפור עם נעמן, את התשועה הגדולה, ומכל זה הוא לוקח "מה אני יכול להרוויח מזה" ולא אכפת לו מביזוי שם השם. כופר בתחיית המתים – אם אתה עם אלישע והוא עושה כל מה שהוא עושה כל הניסים והנפלאות – ואלישע שואל אותו "לאן הלכת" והוא עונה לו "לא הלכתי" מה הוא חושב שאלישע לא יודע? אלישע מחיה מתים ומרפא מצורעים אבל לראות שהלכת אל נעמן לבקש מתנות הוא לא רואה? מלך ארם יודע את כוחו של אלישע, וגיחזי לא יודע? אז גיחזי מושחת – כופר בתחיית המתים. וחמור מזה – כאשר אדם רואה פגם אצל חבר שלו זה לא סתם הוא רואה את זה – אלא הוא רואה פגם שקיים אצל עצמו. גיחזי שיש לו כוחות אבל הוא מושחת – הוא משתמש בזה בצורה נמוכה, לעצמו. אז כשהוא רואה ככה את עצמו אז הוא רואה ככה גם את אלישע, נכון שלאלישע יש כוחות אבל הוא משתמש בזה לעצמו, וזה סתם הצגה שהוא לא לוקח את המתנות.

אלישע קיווה שהוא יצליח לתקן את גיחזי אבל כשהוא לא מצליח הוא שולח אותו, מצורע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן