יתרו – שלישי – מי שלא עם הציבור בצערו לא יראה בשמחתו
אנו מתקרבים למעמד הר סיני ובפסוק האחרון של הקריאה היום אנו קוראים על כך שמשה משלח את יתרו לארצו:
שמות (פרשת יתרו) פרק יח פסוק כז
וַיְשַׁלַּ֥ח מֹשֶׁ֖ה אֶת־חֹתְנ֑וֹ וַיֵּ֥לֶךְ ל֖וֹ אֶל־אַרְצֽוֹ:
אחת מהדרשות של חז"ל מדגישה את הנקודה המיוחדת של הפסוק דווקא לפני מעמד הר סיני:
מדרש תנחומא (בובר) פרשת יתרו סימן יא
[יא] בחדש השלישי. מה כתיב למעלה מן הענין פרשת יתרו, משהוא למד למשה ואתה תחזה מכל העם (שמות יח כא) ואחר כך וישלח משה וגו' (שם שם /שמות י"ח/ כז), ואחר כך בחדש השלישי. אמר שלמה לב יודע מרת נפשו וגו' (משלי יד י), ולפיכך ובשמחתו לא יתערב זר (משלי יד י), אמר הקדוש ברוך הוא בניי היו משועבדים בטיט ולבנים, ויתרו היה יושב בתוך ביתו בהשקט, ובא לראות בשמחת התורה עם בניי, לכך וישלח משה את חתנו, ואחר כך בחדש השלישי
מי שלא עבר את מרות הנפש של עם ישראל בשעבוד, לא יוכל להכיל את מעמד הר סיני. לא יכול להצטרף סתם כך למעמד השיא של עם ישראל.
עניין זה נכון בוודאי גם על הגאולה- ישנם תהליכים בתוך מושג הגאולה, חלק מהתהליכים ייבחנו כמרים, עלינו לראות בצער הציבור כדי לזכות לראות את שמחתם. על כך אחד בלימוד התורה, במקומו הצבאי ובכל מקום שלא יהיה לא רק למלא את תפקידו אלא לעשות זאת בשיתוף לעם ישראל והתהליכים, גם הקשים, שעוברים עליו ואז ממילא יזכה לשמוח בשמחתו בהתקדמות תהליך הגאולה, בעזרת ה'.