אַחֲרַי המבול
בשנה זו נשתדל לעסוק במדרש הראשון בכל פרשה. במדרש הראשון לפרשת נח עסקנו בשיחה "צדיק יסוד עולם" (תשס"ג), ובשנה זו נעסוק במדרש הבא.
מהו עיקר חטאו של אנשי דור המבול?
חז"ל במדרש עוסקים בשאלה זו1:
דבר אחר 'אלה תולדות נח' כתיב (איוב כד) 'קל הוא על פני המים תקולל חלקתם בארץ לא יפנה דרך כרמים'. 'קל הוא על פני המים' גזרה שנגזרה עליהם שיאבדו במים. 'תקולל חלקתם בארץ', כלומר מי שפרע מדור המבול. כל כך למה, 'לא יפנה דרך כרמים', שלא היתה כוונתן2 למטעת כרמים אבל נח לא היתה כוונתו אלא להפרות ולהרבות בעולם ולהעמיד בנים שנאמר אלה תולדות נח.
להבנת המדרש, המעמיד את אנשי דור המבול כנגד נח, נעיין בפסוק אותו דורש המדרש – באיוב3:
קַל הוּא עַל פְּנֵי מַיִם תְּקֻלַּל חֶלְקָתָם בָּאָרֶץ לֹא יִפְנֶה דֶּרֶךְ כְּרָמִים.
פרק כ"ד באיוב עוסק באנשים שאינם עוסקים ביישובו של עולם, אלא מזיקים לחברה:
(ג) חֲמוֹר יְתוֹמִים יִנְהָגוּ יַחְבְּלוּ שׁוֹר אַלְמָנָה…
(יד) לָאוֹר יָקוּם רוֹצֵחַ יִקְטָל עָנִי וְאֶבְיוֹן וּבַלַּיְלָה יְהִי כַגַּנָּב.
(טו) וְעֵין נֹאֵף שָׁמְרָה נֶשֶׁף לֵאמֹר לֹא תְשׁוּרֵנִי עָיִן וְסֵתֶר פָּנִים יָשִׂים.
גזל, רצח וניאוף – הם המאפיינים של אנשים אלה, שאינם חיים בצורה המסודרת המיישבת את העולם – משפחה, פרנסה וכדומה.
פסוק י"ח ממשיך את העניין, וכפי שמפרש המלבי"ם:
אחר שספר מעשי השודדים והגנבים והרוצחים ביבשה ובמדבריות, מתחיל לספר מן שודדי הים, שגם אלה מתרחקים מבני אדם והם מחריבי הישוב, אם הוא קל על פני מים – אם אומנותו הוא לעבור בכלי גומא על פני מים לשודד את עוברי הים, אז תקולל חלקתם בארץ – החלקה שלהם בארץ שהם שדותיו וכרמיו מקוללים לגמרי, כי לא יפנה דרך כרמים – הוא לא יבא בשום פעם לישוב במקום שיש שדות וכרמים, באופן שהם רחוקים מבני אדם עוד יותר מן שודדי המדבר, והם תמיד רחוקים מן הישוב.
אלו אנשים שעיסוקם הוא בשוד בים, ואין להם כל קשר למקום ישוב, אינם נוטעים כרמים וכדומה, כי כל חייהם בים – בשוד ובגזל.
חז"ל בדורשם פסוק זה על אנשי דור המבול, ראו את בעייתם העיקרית ביחסם ליישובו של עולם. אנשי דור המבול לא עסקו בנטיעה ובמסחר כדרך העולם, אלא עסקו בחמס ובגזל, שעניינם ההווה, ולא בנין יציב הקיים לדורות הבאים. אף חיי המשפחה שלהם לא כוונו להעמדת תולדות והמשכיות. כל חייהם היו מרוכזים בהווה בלבד.
כנגדם עומד נח, שעניינו עולה מתוך הפסוקים המסיימים את פרשת בראשית ופותחים את פרשת נח4:
וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם. וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ. וַיֹּאמֶר ה' אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם. וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'. אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ. וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת. וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ.
ה' החליט למחות את דור המבול כולו, אולם נח – מצא חן בעיני ה'. מדוע? מה עשה נח שגרם לכך? "אלה תולדות נח… ויולד נח…". נח העמיד דור המשך.
סיסמתם של אנשי דור המבול היא: "אַחֲרַי המבול". אני חי את ההווה בצורה מקסימלית וכלל לא מענייני לדאוג לעתיד האנושות והעולם.
זוהי ראיה עכשווית, הגורמת להשחתת הארץ. השחתת הארץ על ידי המבול היא תוצאה טבעית של השחתת הארץ על ידי האנשים, שראו רק את ההווה.
תיאורו של נח מופיע בין תיאור מעשיהם של דור המבול, ובין תגובתו של ה', ללמדנו כי גישתו של נח, הרואה ערך בהעמדת תולדות, במחשבה על העתיד ועל בנין העולם – היא הניגוד המלא לגישה שהובילה למבול.
במדרש מובא:
'תקולל חלקתם בארץ' כלומר מי שפרע מדור המבול.
בכל הדורות יקללו בשמם של דור המבול5:
מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה, הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו.
מי שאינו עומד בדיבורו, שמתחייב בהווה ללא כוונה לעמוד בכך בעתיד – מצטרף בכך לאנשי דור המבול. המביט אל ההווה בלבד – הרי הוא כאנשי דור המבול.
לדורות עולם נזכרים אנשי אותו דור בגישתם השלילית לעולם וליישובו.
אנשי דור המבול לא נטעו כרמים. כרם איננו גודל מעצמו. ללא עבודה והתעסקות מתמדת בכרם – הרי הוא מעלה קמשונים וחרולים6.
כרם דורש מבט אל העתיד, ועל כן אנשי דור המבול רחקו ממנו.
בכל עניין היה מבטם אל ההווה. חיי המשפחה נועדו למילוי תאוותיהם בלבד, ולא להמשכיות הדורות. הממון הושג בדרכים הפוגעות ביכולת ליצור חיי חברה וכלכלה תקינים. העתיד לא היה כלל מעניינם.
התיקון לדור זה הוא בהבנה כי חיינו מכוונים אל העתיד. תפקידו של כל דור הוא להעמיד את הדור הבא ולהכשיר את העולם להמשיך התקדמותו והתפתחותו.
הסתכלות על ההווה בלבד, אמירת "אַחֲרַי המבול" – מביאה את המבול…
1 בראשית רבה פרשה ל', ב'.
2 במדרש מובא כאן 'אלא למטעת…', אבל המפרשים מעירים שאין לגרוס 'אלא'.
3 כ"ד, כ"ח.
4 בראשית ו', ה'-י"ב.
5 בבא מציעא פ"ד מ"ד.
6 עי' משלי כ"ד, ל' והלאה.