י"ג מידות

קל וחומר, גזירה שוה ובנין אב בירושה

בן ובת ילפינן ק"ו והוא בדין שבן יורש את אמו.
אחים ילפינן בג"ש וגם למסקנה הוא בדין יבום שאחים מן האב נקראים אחים.
בן ובת היינו רחמים ודין שהנהגת הבן היא ברחמים ובת היא בדין.
אחים היינו תפארת המאחה ומשווה ביניהם. אחים הם אותה בחי' שהיא רחמים.
אף בנין אב מצינו בספרי פנחס על אתר:

מנין לעשות נקבות כזכרים? הרי אתה דן: הואיל והבנים יורשים, ואחי האב יורשים. מה בנים, עשה נקבות כזכרים – אף בכל היורשים עשה נקבות כזכרים. ומה בנים, הקדים זכרים לנקבות – אף בכל היורשים הקדים זכרים לנקבות. ומה בגואלם, עשה בנים כאבותם – אף בכל היורשים נעשה בנים כאבותם.

וכתב בתולדות אדם (מרכבת המשנה) על הספרי שהלימוד הוא "במה מצינו" שהוא בנין אב.
וראוי הלימוד שהבנים במקום אבות בכל הירושות להיות נלמד בבנין אב שהבן כאב, להיות יורשו וממלא מקומו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן