זבחים פ"ו (ע"ב) – לימוד מקל וחומר
זבחים פ"ו (ע"ב):
איתמר פירשו קודם חצות והחזירן אחר חצות רבה אמר חצות שני עוכלתן רב חסדא אמר עמוד השחר עוכלתן אמרי בי רב מאי טעמא דרב חסדא ומה חצות שאין עושה לינה עושה עיכול עמוד השחר שעושה לינה אינו דין שעושה עיכול פירשו קודם חצות והחזירן לאחר עמוד השחר רבה אמר חצות שני עוכלתן רב חסדא אמר אין בהן עיכול לעולם.
לרב חסדא חצות הוא רק סוג של תנאי לאיברים שנתקשו שאם עבר זמן עד חצות נחשבים מעוכלים אבל מה שפועל עליהם עיכול זה הזמן שהוא על המזבח ולא שעבר עליהם חצות.
עמוד השחר הוא זמן פועל, ואם כן ק"ו שיפעל שאם שהו ונתקשו עד עלות השחר כבר נחשבים מעוכלים.
חצות ועמוד השחר לרב חסדא עובדים על אותו סולם של הזמן הפועל על איברים שעל המזבח.
לרבה אין קשר בין לינה שהוא מעבר של זמן המתרחש בעלות השחר לבין עיכול שהוא פעולה בגוף האיברים והזמן כלל אינו פועל עיכול, וחצות אינו אלא תנאי חיצוני להגדרת האיברים כמעוכלים לעומת רב חסדא שרואה בזמן עיכול וזמן לינה כזמן פועל על האיברים ולכן אפשר לדונם בקל וחומר שנערכים הם זה לעומת זה. ודו"ק.