חולין ס' (ע"א) – לימוד מקל וחומר

הרב יהושע ויצמן
ה׳ באב ה׳תש״מ
 
18/07/1980

י"ג מידות

מהדורא תניינא. למהדורא קמא לחצו כאן

חולין דף ס' ע"א:

דרש רבי חנינא בר פפא (תהילים קד) "יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו" פסוק זה שר העולם אמרו בשעה שאמר הקב"ה (בראשית א) "למינהו" באילנות נשאו דשאים קל וחומר בעצמן אם רצונו של הקב"ה בערבוביא למה אמר "למינהו" באילנות ועוד ק"ו ומה אילנות שאין דרכן לצאת בערבוביא אמר הקב"ה "למינהו" אנו עאכ"ו מיד כל אחד ואחד יצא למינו פתח שר העולם ואמר יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו.

נראה שהערבוביא היא ממקום של תהו, והסדר הוא מעולם התיקון.

יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו (תהילים ק"ד)

הכבוד האלוקי יהיה לעולם, כי יש בכח הנבראים את הרצון והתכונה לתקן עולם ולגלות כבודו. הכבוד האלוקי הוא בחינה של תיקון, ר' יוחנן קרא למאני מכבדותיה, שהבגדים שהם לבוש ותיקון למיעוט האור שזו בחי' של תיקון הם הכבוד האלוקי והוא יהיה לעולם, וישמח ה' במעשיו, "מעשיו" לשון תיקון – "ועשתה ציפורניה".
ומעשיו שבראם בתכונה של תיקון אכן פועלים על פי רצונו וזה הק"ו של הדשאים שלמדו בכוון של תיקון, מערבוביא לסדר, שזה מיעוט אור והכנסתו למסגרת.
וזה גופא מידות שהתורה נדרשת שהם הנהגת הקב"ה את עולמו שהיא הנהגת תיקון, שיש כאן קומה שלימה י"ג מידות שהם ו"ק כל אחד מחסד ודין ואחת הכוללת הכל להיות אחד בגימ' י"ג שזה גופא סדר המציאות.
וק"ו היא מידה ראשונה שמאחדת ימין ושמאל ודו"ק. וזה "ישמח ה' במעשיו", שהשמחה שמעשיו אכן מתקנים, ומשתמשים בהנהגת ק"ו שהיא ראשית הנהגת התיקון, שמעריכים זה לעומת זה, שמסודרים הם על סולם אחד ואפשר לערוך אותם זה מול זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן