לחיות עם פרשת השבוע – …לא צריך אויבים

הרב יהושע ויצמן
כ״ט בטבת ה׳תשפ״ד
 
10/01/2024

פרשת שבוע

בפרשת השבוע אנו קוראים על ארבע לשונות גאולה (שמות ו', ו'-ח'):

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם. וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָּׁאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'.

כידוע יש חמש לשונות גאולה, אך בליל הסדר אנו שותים רק ארבע כוסות, ואיננו שותים כוס כנגד לשון הגאולה החמישית: "והבאתי אתכם אל הארץ".

בזוה"ק מבארים חכמים את התהליך של ארבע לשונות הגאולה.
והוצאתי – יציאה מהעבדות הקשה, מהמציאות שעם ישראל נמצא בה.
והצלתי – שלא יוכלו להזיק להם בהמשך, לרדוף אחריהם ולשעבד אותם שוב.
וגאלתי – הגאולה היא חזרה לעצמיות. עם ישראל יהיה עצמאי, ולא עבד לאחרים. יעשה רק את הרצון האמיתי שלו.
ולקחתי – זו השליחות של עם ישראל בעולם, להביא לעולם את דבר ה'.
והבאתי – כל הדברים הללו מופיעים בארץ ישראל, שבה עם ישראל חי את חייו בצורה מלאה ושלמה.

נראה, שלשונות הגאולה רלוונטיים מאוד למציאות שאנו נמצאים בה, וליכולת שלנו להיגאל מהמיצרים שאנו נתונים בהם מאז שמחת תורה.

והוצאתי – שנצא מהמלחמה, מהסבל שאנו נתונים בו.
והצלתי – יש למגר את הרשע כך שלא נחשוש שיתקפו אותנו שוב. היציאה תהיה יציאה שיש בה הצלה מהם ומהאיומים שלהם.
איך זה יקרה? על ידי לשון הגאולה השלישית.
וגאלתי – עם ישראל חייב לחזור לעצמו. כל זמן שאנו לא חוזרים להיות מי שאנחנו – לא נוכל להיגאל. אם נמשיך לחיות לאור תרבויות זרות, אם נמשיך לאפשר לאחרים לקבוע לנו את סדר היום, אם אנו נהיה רק מגיבים, במקום להנביע את הפנימיות שלנו – אין זו גאולה. הגאולה היא הנביעה הפנימית של עם ישראל שתופיע בעולם.
כיום אנו זקוקים לאויבים שיזכירו לנו מי אנחנו, שיזכירו לנו שאנחנו מאוחדים, שיזכירו את הזהות היהודית שלנו. זהו התפקיד של האויבים, כפי שאומר הנביא (שופטים ג', א'-ד'):

וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ ה' לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן. רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר לְפָנִים לֹא יְדָעוּם… וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֹת ה' אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה.

הגויים שומרים עלינו שלא נסטה מהדרך. אנו מבקשים שניגאל, ונדע מי אנחנו בלי צורך באויבים שיזכירו לנו זאת.
ולקחתי – המטרה של הגאולה, העצמיות האמיתית של עם ישראל היא בהיותו נושא את דבר ה' בעולם.
כשנחזור לעצמנו, נחזור אל התורה והמצוות, ונדע שהשליחות שלנו בעולם היא להיות עם ה'.
והבאתי – יש עוד מליוני יהודים שצריכים להגיע לארץ, כדי שנחיה כאומה שלמה בארץ ישראל השלמה. כשנעמוד על עצמיותנו, ולא נצטרך את האויבים שיזכירו לנו את זה – אויבינו יסתלקו מן הארץ. יש הרבה מקום בעולם, עבור כל האויבים שנלחמים בנו כיום. תהליך ההגירה של אויבינו מן הארץ התחיל, ובע"ה ימשיך עוד כשנהיה ראויים לכך.

זהו התהליך שאנו מייחלים אליו בימים אלה.
ראשיתו ביציאה מהמלחמה, המשכו בהצלה – בכך שאין אפשרות לפגוע בעם ישראל. כשנזכה לכך, נוכל לעסוק בדברים האמיתיים, בבירורים הגדולים שאנו צריכים לעשות. אלו בירורים שלא יכולים להיעשות בכפיה אלא בצורה נקיה בתוכנו. אנו צריכים לברר לעצמנו מי אנו באמת. זהו בירור עמוק, שבו כל צד צריך ללמוד מהצדדים האחרים ולקבל מהם. כך נהיה מודל כיצד חי ופועל עם ה', וארץ ישראל תהיה המקום שבו כל הדברים הללו מתפתחים ויוצאים אל הפועל.

הזכרנו, שאין אנו נוהגים לשתות כוס כנגד לשון הגאולה החמישית, "והבאתי אתכם אל הארץ". מדוע?
ארבע לשונות הגאולה הראשונות, נעשו במצרים בצורה מוחלטת. היציאה ממצרים וההצלה מהם, היותנו עם ה' – כל אלו דברים מוחלטים שאין מהם חזרה או נסיגה, חלילה.
ארץ ישראל, לעומת זאת, תלויה בהתנהגות של עם ישראל. אמנם ביאת ישראל לארץ ביציאתם ממצרים היתה הבטחה מוחלטת, אך לצערנו עם ישראל גלה מן הארץ.
לארבע לשונות הגאולה הראשונים לא היה ביטול. ללשון החמישית היה ביטול ולכן איננו שותים על כך כוס.
אנו מתפללים שנזכה לשתות את הכוס החמישית בצורה מלאה, כשעם ישראל כולו יהיה בארץ ישראל כולה. הרב קוק כותב, שהפירודים שיש בעם ישראל נובעים מכך שהארץ מחולקת ולא כולה נמצאת בידינו. כשהארץ חתוכה – גם העם נחתך, חלילה. "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ".
נזכה בע"ה בקרוב לשלמות העם, הארץ והתורה יחדיו, בגאולה שלמה.

ניתן לקבל את השיחה במייל בכל שבוע, בלי נדר, על ידי משלוח בקשה ל: metavhaaretz@gmail.com.
ניתן לקבל את השיחה בוואטסאפ, על ידי משלוח בקשה למספר: 052-7906438, ושמירת המספר באנשי הקשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן