שמיני שלישי – להקשיב לאחר

הרב יהושע ויצמן
כ״ג באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
 
02/04/2024

אקטואליה

אנו קוראים היום על חטאם של נדב ואביהוא:

ויקרא (פרשת שמיני) פרק י פסוק א – ג
וַיִּקְח֣וּ בְנֵֽי־אַ֠הֲרֹן נָדָ֨ב וַאֲבִיה֜וּא אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וַיִּתְּנ֤וּ בָהֵן֙ אֵ֔שׁ וַיָּשִׂ֥ימוּ עָלֶ֖יהָ קְטֹ֑רֶת וַיַּקְרִ֜יבוּ לִפְנֵ֤י יְקֹוָק֙ אֵ֣שׁ זָרָ֔ה אֲשֶׁ֧ר לֹ֦א צִוָּ֖ה אֹתָֽם: וַתֵּ֥צֵא אֵ֛שׁ מִלִּפְנֵ֥י יְקֹוָ֖ק וַתֹּ֣אכַל אוֹתָ֑ם וַיָּמֻ֖תוּ לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק: וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן הוּא֩ אֲשֶׁר־דִּבֶּ֨ר יְקֹוָ֤ק׀ לֵאמֹר֙ בִּקְרֹבַ֣י אֶקָּדֵ֔שׁ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־הָעָ֖ם אֶכָּבֵ֑ד וַיִּדֹּ֖ם אַהֲרֹֽן:

יש המון מה ללמוד מחטאם של בני אהרן, אצל חז"ל החטא של נדב ואביהוא מתפרט לחטאים רבים. יש פסקה של הרב שהרב קושר את כל החטאים שכולם מהווים למעשה פריצה מהמסגרת.
אחד ההסברים הוא "שלא נטלו עצה זה מזה" ניתן ללמוד ולהבין מהטעם הזה שיש מחויבות לדעת להקשיב ולחשוב מחדש בהתאם לביקורת מהסביבה.
פרויד אמר שלמד שני דברים מאבותיו היהודים אחד מהם הוא היכולת להשתחרר ממשפטים קדומים.
ולכאורה התורה אומרת בדיוק להיפך לשמור את המסורת ככל שאפשר, אלא שבמבט שני יש המון מחלוקות בכל דף גמרא והמשמעות של זה היא שאפשר לדון לדבר, להוכיח וללמוד.
דבר מעניין בהקשר זה הוא סימן הטהרה של העלאת גרה. מה משמעות העלאת הגרה? דבר שכבר אכלת אותו וספגת ממנו, להעלות אותו מחדש לבחון ולראות מה עוד ניתן להבין ולקבל ממנו – זה סימן טהרה.
נלמד מכך על החשיבות ליטול עצה, להקשיב לסביבה, לתת מקום ולברר. שנזכה בעזרת ה' להקשבה גדולה ולאחדות. בעזרת ה'!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן