מצוה כ"ה – להדליק נרות בכל יום
המאמרים באתר מבוססים על כללי לימוד המופיעים במדור הכללים. מאמר זה מבוסס על הכלל השוואת מנייני המצוות השונים.
מצוה כ"ה היא שנצטוו הכהנים להדליק הנרות תמיד לפני ה' והוא אמרו יתברך שמו "יערוך אותו אהרן ובניו", וזאת היא מצות הטבת הנרות. וכבר התבארו דיני מצוה זו בשמיני ממנחות וביומא בפרק ראשון ובמסכת תמיד.
פירוש המצוה
מצוה כ"ה היא שנצטוו הכהנים להדליק הנרות תמיד בבוקר ובין הערביים לפני ה' – בהיכל, והוא אמרו יתברך שמו (שמות כ"ז, כ"א): "יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו", וזאת – הדלקת הנרות – היא מצות הטבת הנרות, כמאמר הכתוב (שמות ל', ז'): "בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת". וכבר התבארו דיני מצוה זו בשמיני ממנחות וביומא בפרק ראשון ובמסכת תמיד.
במצות הדלקת הנרות ניכר ההבדל בין שני המניינים שבראש הי"ד החזקה.
במנין הקצר שעל סדר ספר המצוות הגדיר הרמב"ם את המצוה:
לערוך נרות במקדש, שנאמר: "יערך אותו אהרן ובניו".
ברמזי המצוות שבריש הלכות תמידין ומוספין הגדיר את המצוה:
להדליק נרות בכל יום.
במנין הקצר שעל סדר המצוות באה מצוה זו כהמשך למצות בנין בית הבחירה הכוללת גם את כלי המקדש. על כן הגדרת המצוה היא מצד המקדש. המנורה המאירה שייכת לצורת בית המקדש ועל כן ההגדרה במנין זה היא: לערוך נרות במקדש. אף הפסוק הלקוח מתחילת פרשת תצוה שייך לפרשה העוסקת בבנין המשכן, ועריכת הנרות היא חלק מפרשה זו. בהמשך נאריך בהגדרה זו.
ברמזי המצוות שעל סדר ההלכות בריש הלכות תמידין ומוספין באה מצוה זו עם קבוצת מצוות השייכות לעבודות התמידיות שבכל יום:
להקריב שני כבשים בכל יום עולות.
להדליק אש על המזבח בכל יום…
להרים את הדשן בכל יום.
להקטיר קטורת בכל יום.
להדליק נרות בכל יום.
שיקריב כהן גדול מנחה בכל יום והיא הנקראת חביתין.
על כן הגדרת המצוה במנין זה שייכת לבחינת התמיד של המצוה: להדליק נרות בכל יום.