נביאים וכתובים >> תנ''ך - נושאים בתנך >> סיפורי אליהו ואלישע

עלייתו של אליהו בסערה השמיימה

עלייתו של אליהו בסערה השמיימה  ההנהגה שבה אליהו עומד בראש ההר ומוריד אש מהשמים, זו הנהגה שקשה מאוד לעמוד בה. כשאליהו היה בהר חורב ה' אומר לו "לא באש ה'" וכשאליהו עונה לה' "קנוא קינאתי לה'"  ה' אומר לו "ואת אלישע תמשוך נביא תחתיך". הפרק הזה בא לחדד את הדבר הזה נשאל: למה אליהו נותן לאלישע בקשה? אלישע מבקש פי שנים מרוחו של אליהו, ואליהו נותן לו תנאי:  "ט וַיְהִי כְעָבְרָם, וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל-אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, בְּטֶרֶם, אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ; […]

שיעורים קצרים לדרך >> הארה בפרשה

הלוואה -רשות או חובה?

דרכי לימוד – לימוד כל התורה כולה ביום אחד בע"ה ביום כ"ג באייר מתקיים בישיבה יום של לימוד "כל התורה כולה ביום אחד". בלא שהתכוונו לכך, זה יוצא בדיוק ביום השנה ה-51 לפיגוע שהיה במעלות, כך שיש גם סימן מן השמים למשמעותו של יום זה עבור הישיבה. בע"ה ובסייעתא דשמיא גדולה, נסיים כולנו, בני הישיבה לדורותיה ובני העיר מעלות את כל התורה כולה. ננסה לעמוד על המקורות העומדים בבסיס הענין, כדי שנבין את משמעותו וערכו, ונשתתף בענין בהתלהבות. א. כל […]

נביאים וכתובים >> תנ''ך - נושאים בתנך >> סיפורי אליהו ואלישע

אחזיה בן אחאב

אחזיה בן אחאב  בפרק כב נאמר: מא וִיהוֹשָׁפָט בֶּן-אָסָא מָלַךְ עַל-יְהוּדָה בִּשְׁנַת אַרְבַּע לְאַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. מב יְהוֹשָׁפָט בֶּן-שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בְּמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת-שִׁלְחִי. מג וַיֵּלֶךְ בְּכָל-דֶּרֶךְ אָסָא אָבִיו לֹא-סָר מִמֶּנּוּ  לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה. מד אַךְ הַבָּמוֹת לֹא-סָרוּ  עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת.מה וַיַּשְׁלֵם יְהוֹשָׁפָט עִם-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל.מו וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר-עָשָׂה וַאֲשֶׁר נִלְחָם  הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.  מז וְיֶתֶר הַקָּדֵשׁ אֲשֶׁר נִשְׁאַר בִּימֵי אָסָא אָבִיו בִּעֵר מִן-הָאָרֶץ.  מח וּמֶלֶךְ אֵין בֶּאֱדוֹם נִצָּב מֶלֶךְ.מט יְהוֹשָׁפָט עשר (עָשָׂה) אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ […]

נביאים וכתובים >> תנ''ך - נושאים בתנך >> סיפורי אליהו ואלישע

"אין שלטון ביום המוות"

אין שלטון ביום המוות בפעם הקודמת ראינו את מותו של אחאב. יש פסוק בספר שמות פרק ב': "כג וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם, וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ; וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹהִים, מִן-הָעֲבֹדָה." על זה אומר רש"י שפרעה נצטרע על זה אומר המלבי"ם – ברגע שמלך מת כבר לא אומרים את התואר "מלך לפני שמו" ולכן אם אומרים וימת "המלך פרעה" להגיד שהוא לא באמת מת אלא הוא כאילו מת ויש לו צרעת. אולם המלבים חוזר בו כי יש שני […]

נביאים וכתובים >> תנ''ך - נושאים בתנך >> סיפורי אליהו ואלישע

סופו של אחאב

סופו של אחאב  אחרי הסיפור של כרם נבות ה' אומר: "כח וַיְהִי, דְּבַר-יְהוָה, אֶל-אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי, לֵאמֹר.  כט הֲרָאִיתָ, כִּי-נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי; יַעַן כִּי-נִכְנַע מִפָּנַי, לֹא-אָבִי הָרָעָה בְּיָמָיו–בִּימֵי בְנוֹ, אָבִיא הָרָעָה עַל-בֵּיתוֹ." מה הנחמה? ה' לא מוחל, זה לא עונש לאחאב אבל לבנו. – זה מועיל ברמה מסויימת העונש נדחה פרק כב אנחנו רואים שיש קשר חזק מאוד בין יהושפט לאחאב: "ד וַיֹּאמֶר, אֶל-יְהוֹשָׁפָט, הֲתֵלֵךְ אִתִּי לַמִּלְחָמָה, רָמֹת גִּלְעָד; וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, כָּמוֹנִי כָמוֹךָ כְּעַמִּי כְעַמֶּךָ כְּסוּסַי כְּסוּסֶיךָ" ונראה שזה מתחיל עוד […]

נביאים וכתובים >> תנ''ך - נושאים בתנך >> סיפורי אליהו ואלישע

כרם נבות חלק א (פרק כא)

כרם נבות חלק א'  פרק כא' – הסיפור נראה קצת ציני אחאב מבקש מנבות את הכרם שלו ולאחר שנבות מסרב לתת את השדה שלו לאחאב, התגובה של אחאב לאחר מכן היא קצת ילדותית. אולי הפסוקים כתובים בצורה זו כדי לבטא את הקיצוניות במעשה של אחאב. למרות שאחאב לא עושה את המעשה עצמו, אלא איזבל אשתו. ולמרות שרק ההתערבות של איזבל היא שגרמה שהסיפור יגמר בצורה הזו. – איזבל מנסה מאוד להראות שאחאב הוא חלק מהתהליך, שהוא מתנהג כמו שמלך צריך […]

פרשת שבוע >> שמות >> שמות

ואלה שמות?!

קישור לדף מקורות: https://bit.ly/3WejzYn

פרשת שבוע >> בראשית >> ויחי

ויחי-מוקדם ומאוחר בסיפור מות יעקב

ויחי – מוקדם ומאוחר בסיפור יעקב חתימת ספר בראשית – פרידה מבני יעקב, בברכות. ברכת מנשה ואפרים מעוררת שאלה: "  ח וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-בְּנֵי יוֹסֵף וַיֹּאמֶר מִי-אֵלֶּה.  ט וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אָבִיו בָּנַי הֵם אֲשֶׁר-נָתַן-לִי אֱלֹהִים בָּזֶה וַיֹּאמַר קָחֶם-נָא אֵלַי וַאֲבָרְכֵם.  " מה זה "מי אלה"? ייתכן לומר, שבגלל ש"ועיני ישראל כבדו מזוקן לא יוכל לראות". אבל זה עדיין מוזר, הרי לפני רגע הוא אמר "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי". בגלל הקושי הזה רש"י בעקבות חז"ל הולך בפרשנות אחרת, נבחין […]


אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים

דילוג לתוכן