ויחי-מוקדם ומאוחר בסיפור מות יעקב
ויחי – מוקדם ומאוחר בסיפור יעקב חתימת ספר בראשית – פרידה מבני יעקב, בברכות. ברכת מנשה ואפרים מעוררת שאלה: " ח וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-בְּנֵי יוֹסֵף וַיֹּאמֶר מִי-אֵלֶּה. ט וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אָבִיו בָּנַי הֵם אֲשֶׁר-נָתַן-לִי אֱלֹהִים בָּזֶה וַיֹּאמַר קָחֶם-נָא אֵלַי וַאֲבָרְכֵם. " מה זה "מי אלה"? ייתכן לומר, שבגלל ש"ועיני ישראל כבדו מזוקן לא יוכל לראות". אבל זה עדיין מוזר, הרי לפני רגע הוא אמר "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי". בגלל הקושי הזה רש"י בעקבות חז"ל הולך בפרשנות אחרת, נבחין […]
הנביא שהתחפש
הנביא שהתחפש אחרי שני סבבים במערכות מול בן הדד מלך ארם, וניצחונות גדולים על ידי אחאב בסיוע מפתיע של הנביא, שבא לעזור לאחאב עובד הע"ז הגדול. בסוף אחאב חס על בן הדד ומשלח אותו בברית, מלכים א' פרק כ': לה וְאִישׁ אֶחָד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים אָמַר אֶל-רֵעֵהוּ בִּדְבַר יְהוָה הַכֵּינִי נָא וַיְמָאֵן הָאִישׁ לְהַכֹּתוֹ. לו וַיֹּאמֶר לוֹ יַעַן אֲשֶׁר לֹא-שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה הִנְּךָ הוֹלֵךְ מֵאִתִּי וְהִכְּךָ הָאַרְיֵה וַיֵּלֶךְ מֵאֶצְלוֹ וַיִּמְצָאֵהוּ הָאַרְיֵה וַיַּכֵּהוּ. לז וַיִּמְצָא אִישׁ אַחֵר וַיֹּאמֶר הַכֵּינִי נָא וַיַּכֵּהוּ […]
נאום יהודה – תיאור אובייקטיבי וסובייקטיבי
נאום יהודה – תיאור אובייקטיבי וובייקטיבי נאום יהוה, הדיבור הכי רצוף בכל ספר בראשית שבעקבותיו יוסף נשבר. מטרת הנאום, שיהודה יישאר עבד במקום בנימין. מעניין לראות איך יהודה בנה את הדברים כדי להגיע לתוצאה הזו. ניכר שיש כאן הבדלים רבים בין הדברים שמתאר יהודה, ובין המציאות שקרתה. דוגמה אחת: "אדוני שאל את עבדיו לאמור היש לכם אב או אח" – אך במקור לא נראה שיוסף שאל אותם את זה, אלא שהם נידבו את המידע. " י וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו לֹא אֲדֹנִי […]
המלחמה בין בן הדד לאחאב – מערכה שנייה
המלחמה בין הדד לאחאב – מערכה שנייה בשיעור הקודם ראינו את הקרב הראשון שבו היה ניצחון מפתיע של אחאב מלך ישראל על בן הדד מלך ארם. עוד דבר שהפתיע, הסיוע המדויק של הנביא לאחאב, עובד העבודה הזרה הגדול. נקודות חשובות, יחסי הכוחות – מלך ארם הרבה יותר חזק מישראל, והמלחמה התקיימה בשלב בו יש מצור על שומרון בירת ישראל, כלומר שכבר כבשו הרבה מישראל. אחאב היה מוכן להיכנע בהתחלה עד שביקשו לקחת גם את התורה, וגם העובדה שדווקא אחאב מקבל […]
מקץ- השוני בין חלומות פרעה לסיפור החלומות ליוסף
מקץ – השוני בין חלומות פרעה לסיפור החלומות ליוסף א וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר. ב וְהִנֵּה מִן-הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. ג וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן-הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה. ה וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. ו וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת […]
למה אחאב הסכים רק לדברי השליחים הראשונים?
למה אחאב הסכים רק לדברי השליחים הראשונים מלכים א' כ': א וּבֶן-הֲדַד מֶלֶךְ-אֲרָם קָבַץ אֶת-כָּל-חֵילוֹ וּשְׁלֹשִׁים וּשְׁנַיִם מֶלֶךְ אִתּוֹ וְסוּס וָרָכֶב וַיַּעַל וַיָּצַר עַל-שֹׁמְרוֹן וַיִּלָּחֶם בָּהּ. ב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-אַחְאָב מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל הָעִירָה. ג וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה אָמַר בֶּן-הֲדַד כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ לִי-הוּא וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ הַטּוֹבִים לִי-הֵם. ד וַיַּעַן מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר כִּדְבָרְךָ אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ לְךָ אֲנִי וְכָל-אֲשֶׁר-לִי. ה וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים וַיֹּאמְרוּ כֹּה-אָמַר בֶּן-הֲדַד לֵאמֹר כִּי-שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ לִי תִתֵּן. ו כִּי אִם-כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֶת-עֲבָדַי אֵלֶיךָ וְחִפְּשׂוּ אֶת-בֵּיתְךָ […]
וישב – פוטיפר
וישב- פוטיפר "א וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה. ב וַיְהִי יְהוָה אֶת-יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי. ג וַיַּרְא אֲדֹנָיו כִּי יְהוָה אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה יְהוָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ. ד וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ וַיַּפְקִדֵהוּ עַל-בֵּיתוֹ וְכָל-יֶשׁ-לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ. ה וַיְהִי מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ וְעַל כָּל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֶת-בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף וַיְהִי בִּרְכַּת יְהוָה בְּכָל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ בַּבַּיִת וּבַשָּׂדֶה. ו וַיַּעֲזֹב כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ בְּיַד-יוֹסֵף […]
מדוע זכה אחאב למלוך 22 שנה?
מדוע זכה אחאב למלוך 22 שנה? ראינו בשיעור הקודם שבאמת אליהו לא הצליח להשיג את כל מה שרצה במהלך שלו במעמד הר הכרמל, ומבחינתו הוא מבין שהוא נכשל, " ג וַיַּרְא וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-נַפְשׁוֹ וַיָּבֹא בְּאֵר שֶׁבַע אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיַּנַּח אֶת-נַעֲרוֹ שָׁם." אליהו נשאר לבד, עם ישראל מתכחש בכניסה לארץ בזה שה' הוא המכניס אותם לארץ, ראינו את זה על ידי שליחת היד בשלל ביריחו ובזה שעכשיו בנו את יריחו מחדש. עד עכשיו אליהו, "החזיר את המדבר לארץ" לנסות להחזיר […]
וישלח – על שליחותו הכפולה של יעקב
פרשת וישלח – שליחותו הכפולה של יעקב פרק לד: יד וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-דִּבֶּר אִתּוֹ מַצֶּבֶת אָבֶן וַיַּסֵּךְ עָלֶיהָ נֶסֶךְ וַיִּצֹק עָלֶיהָ שָׁמֶן. טו וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶת-שֵׁם הַמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ שָׁם אֱלֹהִים בֵּית-אֵל" יעקב קורא בפעם השנייה למקום ההוא "בית אל". למה? אומר הרמב"ן: וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם בֵּית אֵל יִקְרָאֶנּוּ כֵּן פַּעַם אַחַר פַּעַם לְהוֹדִיעַ כִּי הַדָּבָר אֱמֶת וְנָכוֹן, כִּי הוּא בֵּית אֱלֹהִים וְשָׁם הַשְּׁכִינָה תָּמִיד, וְכֵן עִנְיַן שֵׁם בְּאֵר שֶׁבַע: "…על כן קרא למקום ההוא […]
מעמד הר הכרמל – כשלון או הצלחה?
מעמד הר הכרמל הצלחה או כישלון? בשיעור הקודם עסקנו במי הוא "עוכר ישראל"? אחאב: שבימיו בנו את יריחו שמחזיר אותנו לחטא של עכן "עוכר ישראל", אחאב כופר בכך שישראל נתנה על ידי ה', ולכן גם חוקי ה' הם המחייבים בארץ, ולכן הוא "עוכר ישראל". אליהו: בזה שאליהו מנע את ישראל לאכול, הוא נקרא "עוכר ישראל". הבהרנו שזה מהות המאבק בהר הכרמל, מי שולט בארץ, ה' או הבעל, וכביכול יש ניצחון לאליהו, אבל אמרנו שאולי לא. אליהו שופך מים על העצים, […]
ויצא – בני השפחות
פרשת ויצא – בני השפחות פרק לא: ל וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ, כִּי-נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ; לָמָּה גָנַבְתָּ, אֶת-אֱלֹהָי. לא וַיַּעַן יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר לְלָבָן: כִּי יָרֵאתִי–כִּי אָמַרְתִּי, פֶּן-תִּגְזֹל אֶת-בְּנוֹתֶיךָ מֵעִמִּי. לב עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת-אֱלֹהֶיךָ, לֹא יִחְיֶה–נֶגֶד אַחֵינוּ הַכֶּר-לְךָ מָה עִמָּדִי, וְקַח-לָךְ; וְלֹא-יָדַע יַעֲקֹב, כִּי רָחֵל גְּנָבָתַם. לג וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל יַעֲקֹב וּבְאֹהֶל לֵאָה, וּבְאֹהֶל שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת–וְלֹא מָצָא; וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה, וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל. האי בן עזרא מעלה שאלה על פסוק לג: יש לשני השפחות אוהל ביחד? ועונה שני תשובות, הראשונה, […]