פרשה ח – האדם מעלה את הבריאה לגבוה
המדרש: ר' הונא בשם רבי איבו אמר בדעת בראו, שברא צרכי מזונותיו ואח"כ בראו, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבון העולם (שם /תהלים/ ח) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הדא עקתא להן מבריא, אמר להון א"כ צונה ואלפים כלם וגו' למה נבראו, צפור שמים ודגי הים למה נבראו, משל למלך שהיה לו מגדל מלא כל טוב ואין לו אורחים מה הנאה יש למלך שמלאו, אמרו לפניו רבונו של עולם (שם /תהלים ח'/) ה' אדונינו מה […]
לחיות עם פרשת השבוע – התפילה
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת משפטים – התפילה בפרשת השבוע מופיעה מצוה שמיקומה נראה מפתיע. לוּ היינו נשאלים באיזו פרשה נמצא את המצוה הזו, לא היינו חושבים על פרשת משפטים.ובכן, באיזו פרשה נמצאת מצות התפילה? למרבית הפלא, המצוה כתובה בפרשת משפטים (שמות כ"ג, כ"ה-כ"ו): וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלֹקֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ. סלֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה בְּאַרְצֶךָ אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא. הרמב"ם מביא פסוק זה כמקור למצות התפילה בספר המצוות (מצוה ה'): והמצוה החמישית היא […]
פרשה ח – פסקה ה – חסד וצדק, שלום ואמת
המדרש: א"ר סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יברא, ומהם אומרים יברא, הה"ד (תהלים פה) חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו, חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים, צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות, שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה, מה עשה הקדוש ברוך הוא נטל אמת והשליכו לארץ הה"ד (דניאל ח) ותשלך אמת ארצה, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך […]
לחיות עם פרשת השבוע – הר סיני בימינו
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת יתרו – מעמד הר סיני בימינו פרשת השבוע היא "פרשת מעמד הר סיני". אנו צריכים להשתדל לחיות את מעמד הר סיני.הרמב"ן מונה את זכירת מעמד הר סיני כמצוה (הוספות למצוות לא תעשה, ב'): המצוה השניה שנמנענו שלא נשכח מעמד הר סיני ולא נסיר אותו מדעתנו אבל יהיו עינינו ולבנו שם כל הימים, והוא אמרו יתעלה: "השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם […]
פרשה ח – פסקה ד – שתי דרכים לבריאת האדם
המדרש: א"ר ברכיה בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את האדם הראשון ראה צדיקים ורשעים יוצאים ממנו, אמר אם אני בורא אותו רשעים יוצאים ממנו, ואם לא אברא אותו היאך צדיקים יוצאים ממנו, מה עשה הקדוש ברוך הוא הפליג דרכן של רשעים מכנגד פניו, ושיתף בו מדת רחמים ובראו הה"ד (תהלים א) כי יודע ה' דרך צדיקים ודרך רשעים תאבד, איבדה מכנגד פניו ושיתף בו מדת רחמים ובראו, ר' חנינא לא אמר כן, אלא בשעה שבא לבראת את אדם הראשון […]
לחיות עם פרשת השבוע – "ערב רב"
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת בשלח – ערב רב בתחילת הפרשה מופיע מושג חשוב, שיש לעסוק בו להבין את המשמעות שלו. "ערב רב".כך נאמר (שמות י"ג, י"ז-י"ח): וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה. וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. בזוה"ק שואלים על סגנון הפסוקים הללו: "ויסב אלקים את העם דרך המדבר ים סוף"… […]
פרשה ח – פסקה ג – "נעשה אדם"
המדרש: ויאמר אלהים נעשה אדם, במי נמלך, רבי יהושע בשם ר' לוי אמר במלאכת השמים והארץ נמלך, משל למלך שהיו לו ב' סנקליטים, ולא היה עושה דבר חוץ מדעתן, רבי שמואל בר נחמן אמר במעשה כל יום ויום נמלך, משל למלך שהיה לו סנקתדרון, ולא היה עושה דבר חוץ מדעתו, ר' אמי אמר בלבו נמלך, משל למלך שבנה פלטין ע"י ארדכל ראה אותה ולא ערבה לו, על מי יש לו להתרעם לא על ארדכל, אתמהא, הוי ויתעצב אל לבו, א"ר […]
פרשה ח – פסקה ב
המדרש: ב רבי חמא בר חנינא פתח (איוב כ) הזאת ידעת מני וגו', אמר רבי חמא בר חנינא משל למדינה שהיתה מסתפקת מן החמרין והיו שואלין אלו לאלו מה שברון נעשה במדינה היום, של ששי היו שואלין של חמישי, ושל חמישי של רביעי, ושל רביעי של ג', ושל שלישי של שני, ושל שני של ראשון, ושל ראשון למי היה לו לשאול לא לבני המדינה שהיו עסוקין בדימוסה של מדינה, אף כאן כל מעשה של כל יום ויום היו שואלין אלו […]
לחיות עם פרשת השבוע – שתי הנהגות – אחת לישראל, אחת לאומות
לחיות עם פרשת השבוע – וארא – שתי הנהגות – אחת לישראל, אחת לאומות הפסוק הפותח את הפרשה, הוא פסוק מיוחד, שחכמים דרשו אותו בצורות שונות. נעמוד על אחת הדרכים (שמות ו', ב'): וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'. הרבה יש לדקדק בפסוק זה. שני חלקי הפסוק מקבילים זה לזה, וחוזרים זה על זה:וידבר – ויאמר,אלהים – ה',אל משה – אליו.החלק הראשון של הפסוק עוסק במידת הדין. על כן מופיע בו שם אלהים. גם לשון "וידבר" היא לשון […]
פרשה ח – פסקה א – המשך – האדם משמעות הבריאה
המדרש: א"ר אלעזר אחור למעשה יום הראשון וקדם למעשה יום האחרון, הוא דעתיה דרבי אלעזר דאמר רבי אלעזר תוצא הארץ נפש חיה למינה זה רוחו של אדם הראשון, א"ר שמעון בן לקיש אחור למעשה יום האחרון וקדם למעשה יום הראשון, הוא דעתיה דר"ש בן לקיש דאמר ריש לקיש ורוח אלהים מרחפת על פני המים זו רוחו של מלך המשיח היך מה דאת אמר (ישעיה יא) ונחה עליו רוח ה', אם זכה אדם אומרים לו אתה קדמת למלאכי השרת ואם לאו […]
לחיות עם פרשת השבוע – המעבר אל הכלל
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת שמות – המעבר אל הכלל השבת אנו מתחילים בע"ה לקרוא את ספר שמות. הדבר המייחד את הספר בכללו ואת פרשת שמות בפרט, הוא המעבר מן הפרטים אל הכלל.החומש פותח במנין משפחת יעקב היורדת למצרים. בניו של יעקב נזכרים בשמותיהם (שמות א', א'-ה'): וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ: רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה: יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן: דָּן וְנַפְתָּלִי גָּד וְאָשֵׁר: וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ וְיוֹסֵף הָיָה […]
פרשה ח – פסקה א – ייחודו של האדם בשלושה דברים
המדרש: [א, כו] ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, רבי יוחנן פתח (תהלים קלט) אחור וקדם צרתני וגו', א"ר יוחנן אם זכה אדם אוכל שני עולמות שנאמר אחור וקדם צרתני ואם לאו הוא בא ליתן דין וחשבון שנאמר (שם /תהלים קל"ט/) ותשת עלי כפכה, אמר רבי ירמיה בן אלעזר בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון אנדרוגינוס בראו הדא הוא דכתיב זכר ונקבה בראם, א"ר שמואל בר נחמן בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון דיו פרצופים בראו, […]
לחיות עם פרשת השבוע – ציפית לישועה
לחיות עם פרשת השבוע – ויחי – ציפית לישועה בפרשה מופיע פסוק קצר (בראשית מ"ט, י"ח): לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'. פסוק זה צריך ללוות אותנו כל החיים. אין צורך להאזין לחדשות כדי לדעת שאנו בתקופה של ציפיה עמוקה לישועה.אחת השאלות שאדם נשאל עוסקת בכך (שבת ל"א ע"א): אמר רבא: בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו: נשאת ונתת באמונה, קבעת עתים לתורה, עסקת בפריה ורביה, צפית לישועה, פלפלת בחכמה, הבנת דבר מתוך דבר. במדרש מופיע (שמות רבה פרשה ל', כ"ד): שאלו ישראל […]