פרשה יב – פסקה ה
המדרש: דרש ר' נחמיה איש כפר סיחון כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וגו', ג' דברים הללו הן הן עיקר ברייתו של עולם, ושהו ג' ימים והוציאו ג' תולדות, הארץ בראשון כבית הלל, ושהתה ג' ימים ראשון ושני ושלישי והוציאה ג' תולדות, אילנות ודשאים, וגן עדן, רקיע בשני, ושהה ג' ימים שני ושלישי ורביעי, והוציא ג' תולדות חמה ולבנה ומזלות, ומים בשלישי, ושהו ג' ימים שלישי רביעי וחמישי והוציאו ג' תולדות עופות ודגים ולויתן, ר' עזריה לא […]
איפה מתחבאת הגאולה?
איפה מתחבאת הגאולה? בשיחה זו נמשיך את הדברים שנאמרו אתמול, ביחס לתקופה, למדרגה נוספת. לצערנו, יצא לנו לקרוא כאן כמה פעמים את אגרת תפ"ג באגרות ראי"ה (ח"ב1), אחרי פיגועים. משפט אחד מהאגרת מביא אותנו לעסוק בה שוב ושוב בזמנים קשים: ועל זה אנו נתבעים ולזה נוצרנו. ובכל זמן שאנו נדדים, נשחטים ונטבחים, כצבאות וכאילים, על אשר אין אנו מכירים את תפקידנו, באים אנשים קטנים ומצומצמים, ומרפאים אותנו ברפואות קרות מכל המינים ואת סם-החיים העיקרי, אותו מניחים בקרן זוית… כשיש צרות, […]
לחיות עם פרשת השבוע – נח – תשובת הציונות
לחיות עם פרשת השבוע – נח – תשובת הציונות שתי דרכים יש כדי "לחיות עם פרשת השבוע".כשעולם כמנהגו נוהג, והכל הולך כראוי, אנו מעיינים בפרשה ומחפשים בה דברים שיעוררו למחשבה על האדם, על העולם וכדומה.אך פעמים שפרשת השבוע מתרחשת במציאות. אנו יודעים מהו הנושא, ומחפשים בפרשה דברים שיכולים לתת מבט על מאורעות הימים. "פרשת השבוע" שלנו היא גל הטרור התוקף אותנו. בשבועות האחרונים אנו נמצאים בתקופה קשה לעם ישראל. מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה. ננסה לדלות מן הפרשה דרך להתבונן […]
פרשה יב – פסקה ד
המדרש: רבי יהודה ורבי נחמיה רבי יהודה אומר ויכלו השמים והארץ בזמנן, וכל צבאם בזמנן, א"ל רבי נחמיה והא כתיב אלה תולדות השמים והארץ בהבראם. מלמד שבו ביום נבראו, בו ביום הוציאו תולדות, אמר לו והכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום אחד, יום שני, יום שלישי, יום רביעי, יום חמישי, יום ששי, אמר לו רבי נחמיה כמלקטי תאנים הן, כל אחד ואחד הופיע בזמנו, ר' ברכיה על הדא דר' נחמיה אמר ותוצא הארץ, דבר שהיה פקוד בידיה.
לחיות עם פרשת השבוע – לשוב אל ה'
לחיות עם פרשת השבוע – נצבים – לשוב אל ה' פרשת נצבים נקראת לעולם לפני ראש השנה. בזוה"ק מובא, שכשנאמר בתנ"ך "היום", רומז הדבר לראש השנה (עי' למשל ח"ג פינחס רל"א ע"א). על פי זה, הפסוק הפותח את הפרשה רומז לראש השנה (דברים כ"ט, ח'): אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. ננסה לעמוד על משמעות הכתוב ועל הקשר שלו לראש השנה. רש"י עומד על הביטוי המיוחד "אתם נצבים". מדוע במעמד זה מציין […]
פרשה יב – פסקה ג – תוהו, בוהו וחושך
המדרש: אלה תולדות השמים וגו' אמר רבי אבהו כל מקום שנאמר אלה פסל את הראשונים ואלה מוסיף על הראשונים כאן שנאמר אלה פסל את הראשונים מה פסל תוהו ובוהו וחושך.
תשובה טבעית – השתחררות מהבלים
התשובה הטבעית התשובה האישית של האדם, כך מלמדנו הרב קוק, היא חלק מהתהליך הכללי של תשובת העולם כולו. העולם הולך ומתפתח בתחומים רבים, וכולם מובילים ל"חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה', כ"א) – כאדם הראשון שהיה מקדם לגן עדן (עי' איכה רבה פרשה ה', כ"א). גם תשובתו של האדם על חטאיו, היא חלק ממערכת כללית יותר של תשובה הקיימת באדם. כך מבאר הרב קוק את מושג התשובה בפרקים הראשונים של אורות התשובה.נעיין בכמה עניינים העולים מן הפרק הראשון: תשובה טבעית, אמונית, […]
לחיות עם פרשת השבוע – גבולות במידת החסד
לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – אל תהיו "דתיים"! פרשת "כי תבוא" רומזת על החשיבות של "לחיות עם פרשת השבוע".המילה "היום" חוזרת בפרשה פעמים רבות, בהקשרים רבים שחלקם לא מובנים בקריאה ראשונה.דוגמא לכך: כשאדם מביא ביכורים, הוא עולה עם הפירות לבית המקדש, וכך נאמר בתורה (דברים כ"ו, ג'): וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ. עם ישראל חי בארץ ישראל כבר מאות […]
פרשה יב – פסקה ב
המדרש: רבי פנחס בשם ר' לוי אמר בהבראם בה"א בראם, (ישעיה סו) ואת כל אלה ידי עשתה ויהיו כל אלה נאם ה' ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי, אמר רבי יהודה בשם רבי סימון לא בעמל ולא ביגיעה ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו שנאמר ואת כל אלה ידי עשתה, רבי יודן אמר בזכות התורה שנא' (ויקרא כז) אלה החוקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה, רבי יהושע בר […]
כתבנו בספר החיים
כתבנו בספר חיים טובים אנו בעיצומו של חודש אלול. קול השופר מהדהד באזננו ומעוררנו לתשובה.אנו נוהגים לברך איש את רעהו בברכת "כתיבה וחתימה טובה". בתפילת הימים הנוראים אנו מוסיפים, בין השאר: זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים, וכתבנו בספר החיים למענך אלקים חיים. יש להבין למה אנו מתכוונים בכתיבה לטובה בספר החיים.כילדים קטנים אנו מדמיינים ספר גדול הנמצא בשמים, ובו כתובים מעשי כל בני האדם, והאם יכתבו לחיים או חלילה להיפך.יש לשדרג את ההבנה, ולהבין את משמעותה של הכתיבה. ננסה לעמוד […]