פרשת שבוע >> במדבר >> פנחס

לחיות עם פרשת השבוע – תיקון חטאי הציונות

לחיות עם פרשת השבוע – פינחס – תיקון חטאי הציונות תחילת הפרשה מלמדת אותנו כיצד מגיעים לשלום (במדבר כ"ה, י"א-י"ב): פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי. לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם. פינחס הוא נכדו וממשיך דרכו של אהרן, שהיה "אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (אבות פ"א מי"ב). חז"ל מתארים כיצד היה אהרן משקיע כדי להשכין שלום בין […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ט – פסקה ט' – כל הדרכים מובילות לגן עדן

המדרש: אמר ר' זעירא הנה טוב מאד זו גן עדן, והנה טוב מאד זו גיהנם, וכי גיהנם טוב מאוד, אתמהא, משל למלך שהיה לו פרדס והכניס לתוכו פועלים, ובנה אוצר על פתחו, אמר כל מי שהוא מתכשר במלאכת הפרדס יכנס לאוצרו, וכל מי שאינו מתכשר במלאכת הפרדס אל יכנס לאוצרו, כך כל מי שהוא מסגל במצות ומעשים טובים הרי גן עדן וכל מי שאינו מסגל במצות ומעשים טובים הרי גיהנם.

פרשת שבוע >> במדבר >> בלק

לחיות עם פרשת השבוע – מלחמה גשמית ומלחמה רוחנית

לחיות עם פרשת השבוע – בלק – מלחמה גשמית ומלחמה רוחנית הפרשה הקודמת עסקה במלחמה נגד סיחון ועוג. מתוך כך מגיעה פרשת בלק, המתארת את תגובתם של בלק ובלעם למלחמות אלו.בזוה"ק דרשו את הפסוק (תהלים ס"ח, כ"ג): אָמַר ה' מִבָּשָׁן אָשִׁיב… זו לשון הזוה"ק (ח"ג, בלק קפ"ה ע"א, בתרגום): "אמר ה'", לעתיד לבוא עתיד הקב"ה להתעורר ולהשיב מבשן כל אלו שהרגו אותם חיות השדה ואכלו אותם. לאור אירועי השבוע, עלינו לדעת כי אויבינו הם חיות אכזריות, שהורגות וטורפות את נערינו. […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ט – פסקה ח' – ייסורין מביאים לחיי העולם הבא

המדרש: אמר רב הונא הנה טוב מאד, זו מדת הטוב, והנה טוב מאד זו מדת יסורין, וכי מדת יסורין טובה מאד, אתמהא, אלא שעל ידיה הבריות באים לחיי העולם הבא, וכן שלמה אומר (משלי ו) ודרך חיים תוכחת מוסר, אמרת צא וראה איזהו דרך מביאה את האדם לחיי העולם הבא, הוי אומר זו מדת יסורין.

פרשת שבוע >> במדבר >> חוקת

לחיות עם פרשת השבוע – בארץ ישראל מדברים בנועם

לחיות עם פרשת השבוע – חוקת – בארץ ישראל מדברים פרשת חוקת היא פרשת ה"התקפלות" מהמדבר, ותחילת ההכנות לכניסה לארץ ישראל. מיד לאחר פרשת פרשה אדומה מופיע (במדבר כ', א'-ב'): וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה מִדְבַּר צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם. וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן. מות מרים והיעלמות בארה של מרים, ובהמשך מות אהרן, הם תחילת עזיבת שלושת הרועים שליוו את ישראל במדבר – אהרן, מרים ומשה. מות אהרן […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ט – פסקה ז' – תפקידו של יצר הרע בעולם

המדרש: רבי נחמן בר שמואל בר נחמן בשם רב שמואל בר נחמן אמר הנה טוב מאד זה יצר טוב והנה טוב מאד זה יצר רע, וכי יצר הרע טוב מאד, אתמהא, אלא שאלולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אשה, ולא הוליד ולא נשא ונתן, וכן שלמה אומר (קהלת ד) כי היא קנאת איש מרעהו.

פרשת שבוע >> במדבר >> קרח

לחיות עם פרשת השבוע – ערכים, תורה ותפילה בעניין החטופים

לחיות עם פרשת השבוע – קרח – ערכים, תורה ותפילה בעניין החטופים "פרשת השבוע" מבחינה אקטואלית היא ודאי החטיפה של שלושת הנערים, שאנו מתפללים ומייחלים לשובם במהרה, בריאים ושלמים. נעמוד על שתי נקודות בענין. א. הצד הלאומי והצבאי של המאבק מול אויבינו. ב. חלקנו בענין. א.אירוע זה מבטא, ללא ספק, את השחיקה המתמשכת בכח ההרתעה של צה"ל מול אויבינו.במלחמה בכלל ומול טרור בפרט, עיקר הענין הוא כח ההרתעה. זה מה שימנע פעולות נגד מדינת ישראל ואזרחיה.איך בונים כח הרתעה? גם […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ט – פסקה ו' – השינה – כוחות ממציאות עליונה

המדרש: אמר רבי שמעון בן אלעזר הנה טוב מאד והנה טובה שינה, וכי שינה טובה מאד, אתמהא, לא כן תנינן יין ושינה לרשעים נאה להם ונאה לעולם אלא מתוך שאדם ישן קימעא הוא עומד ויגע בתורה הרבה.

פרשת שבוע >> במדבר >> שלח

לחיות עם פרשת השבוע – לשון הרע, מחלוקת וריחוק הגאולה

לחיות עם פרשת השבוע – שלח – לשון הרע, מחלוקת וריחוק הגאולה עיקר מניינה ובניינה של פרשת שלח הוא חטא המרגלים. חז"ל מבארים, שאחת הנקודות העיקריות בחטא זה היא חטא לשון הרע. מדברי המרגלים למדו חכמים על דרכו של בעל לשון הרע, המשלב בדבריו אמת ושקר כדי שיתקבלו.הרצי"ה זצ"ל (לנתיבות ישראל ב' עמ' ג') עוסק בדמותו של ה"חפץ חיים", ובמפעלו הגדול – הלכות לשון הרע.וכך כותב: את יסודו ושרשו של מפעל-קודש זה מגלה הוא בהקדמת הספר: "נראה פשוט שהטעם שהחמירה […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ט – פסקה ה' – הטוב שבמוות

המדרש: בתורתו של רבי מאיר מצאו כתוב, והנה טוב מאד והנה טוב מות, א"ר שמואל בר נחמן רכוב הייתי על כתפו של זקני ועולה מעירו לכפר חנן דרך בית שאן, ושמעתי את ר"ש בן אלעזר יושב ודורש בשם רבי מאיר, הנה טוב מאד הנה טוב מות, רבי חמא בר חנינא ורבי יונתן, רבי חמא בר חנינא אמר ראוי היה אדם הראשון שלא לטעום טעם מיתה ולמה נקנסה בו מיתה אלא צפה הקדוש ברוך הוא שנבוכדנצר וחירם מלך צור עתידין לעשות […]


אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים

דילוג לתוכן