קיימים במאגר 7506 שיעורים  // שיעורים הבאים  //  שיעורים קודמים
מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ו

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ו ו רבי יודן ורבי פנחס, ר"י אמר משל למלך שמסר את בנו לפדגוג, והוציאו לתרבות רעה, כעס המלך על בנו והרגו אמר המלך כלום הוציא את בני לתרבות רעה, אלא זה, בני אבד הוא וזה קיים, לפיכך מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים, רבי פנחס אמר משל למלך שהיה משיא את בנו ועשה לו חופה סיידה וכיירה וציירה, כעס המלך על בנו והרגו, מה עשה נכנס לתוך החופה התחיל […]

פרשת שבוע >> בראשית >> תולדות

לחיות עם פרשת השבוע – לחיות בלי מבצעים

הרצי"ה קוק זצ"ל היה חוזר הרבה על כך שפרשיות ספר בראשית מחולקות לזוגות. פרשות בראשית ונח עוסקות בראשיתו של העולם. פרשות לך לך וירא – באברהם אבינו. פרשות חיי שרה ותולדות – ביצחק. פרשות ויצא וישלח – ביעקב. בפרשיות הללו, בהן אנו עוסקים בדמותו של יצחק אבינו, מביא הרצי"ה את דברי הגמרא (שבת פ"ט ע"ב): אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מאי דכתיב "כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' אבינו גואלנו מעולם […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ה

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ה ה אמר רבי אבא בר כהנא נעשה בעשרת השבטים, מה שלא נעשה בדור המבול, כתיב בדור המבול (בראשית ו) וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, ובי' השבטים כתיב (מיכה ב) הוי חושבי און ופועלי רע על משכבותם, ה"ז בלילה ומנין אף ביום, ת"ל באור הבוקר יעשוה, אותן לא נשתייר מהם פליטה ואלו נשתייר מהן, אלא בזכות הצדיקים והצדיקות שהן עתידין לעמוד מהן, הה"ד (יחזקאל יד) והנה נותרה בה פליטה […]

פרשת שבוע >> בראשית >> חיי שרה

לחיות עם פרשת השבוע – הגמל של המשיח

בכל שנה מחדש, כשקוראים את פרשת חיי שרה, אנו משתוממים על האריכות הרבה שיש בפרשה, בסיפורו של עבד אברהם ההולך לחפש אשה ליצחק. אמנם אנו זוכרים זאת משנים קודמות, ובכל זאת זה מרשים בכל פעם מחדש, ובעיון נוסף מגלים בכל שנה דברים חדשים. התורה מתארת את מעשיו של העבד באריכות ובפירוט, ולאחר מכן העבד חוזר שוב על כל הסיפור, וכבר עמדנו על כך בשנים קודמות. בתוך האריכות הרבה, יש לשים לב לביטויים מיוחדים ולעמוד על משמעותם. השנה שמתי לב לדרך […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ד

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ד ד אמחה, אני ממחה על בריותי, ואין בריותי ממחים על ידי, א"ר אלעזר משל למלך שהיו לו אוצרות בלוסים, והיו בני המדינה מליזין אחרי המלך, לאמר מזגו של מלך רעה, מה עשה המלך פתח להם המאושרים שבהם, ומלאו את כל המדינה סריות, התחילו גורפים ומשליכים ליאור כך אלו החשובים שבהם כך עשו, הגרועים שבהם על אחת כו"כ, (קהלת ז) אדם אחד מאלף מצאתי, כהדא דתנן אלפא ליין, אמחה את האדם אשר […]

פרשת שבוע >> בראשית >> וירא

לחיות עם פרשת השבוע – טראמפ או ביידן? זה לא משנה

"פרשת השבוע" היא הבחירות לנשיאות ארצות הברית. לא שמעתי עדיין מי נבחר, וכנראה עדיין אין הכרעה. זה בדיוק הדבר שיש ללמוד מן הפרשה – זה לא כל כך משנה מי יהיה הנשיא. רבים בתוכנו רצו מאוד שייבחר שוב הנשיא טראמפ, וימשיך במה שעשה – יגמור עם המשטר באיראן, יאשר את החלת הריבונות ביהודה ושומרון, ויבנה את בית המקדש… כך אנו היינו מציעים לקב"ה להנהיג את העולם – תדאג שטראמפ ייבחר, והכל יסתדר. יהיה נהדר. לאחרונה, כשדברו על כך שהסיכויים גבוהים […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ג

בראשית רבה כח, ג: "ויאמר ה' אמחה את האדם" ר' לוי בשם ר' יוחנן אמר אפי' אסטרובלין של רחיים נמחה ר"י בר סימון בשם ר' יוחנן אמר אפי' עפרו של אדה"ר נמחה כד דרשה ר"י בציפורי בצבורא ולא קיבלו מיניה רבי יוחנן בשם ר"ש בן יהוצדק אמר אפילו לוז של שדרה שממנו הקדוש ברוך הוא מציץ את האדם לעתיד לבא נמחה אדריאנוס שחיק עצמות שאל את רבי יהושע בן חנניא א"ל מהיכן הקב"ה מציץ את האדם לעתיד לבא א"ל מלוז […]

פרשת שבוע >> בראשית >> לך לך

לחיות עם פרשת השבוע – אפשר לספור או אי אפשר לספור?

אנו פוגשים בפרשה את אברהם אבינו כבונה האומה הישראלית. הקב"ה מבטיח לאברהם בתחילת דרכו (בראשית י"ב, ב'): "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל". בהמשך, הקב"ה מפרט את הריבוי והעוצמה שיהיו לעם ישראל בעתיד. על כך מובאים שני דימויים בפרשה. הדימוי הראשון מופיע אחרי שאברהם נפרד מלוט (בראשית י"ג, י"ד-י"ז): וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה. כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם. וְשַׂמְתִּי […]

לחיות עם פרשת השבוע – מה דרשו בברית של פלג?

יש תופעה מעניינת – אנשים וקבוצות קוראים לעצמם בשמות שיש להם משמעות שלילית. הדוגמא הבולטת היא "המתנגדים" – למה קבוצה קוראת לעצמה בשם שמבטא שלילה? מדוע לא לקרוא לעצמכם על שם מה שאתם בעדו, אלא על שם ההתנגדות? יש ישיבה שבה יש שתי קבוצות שנאבקות זו בזו. שם האחת "מחבלים" ושם השניה "שונאים". איך אדם יכול לקרוא לעצמו "מחבל" או "שונא"? כך יש גם קבוצה המכנה את עצמה "הפלג הירושלמי". לקרוא לעצמך "פלג", על שם הפילוג והמחלוקת?! בפרשה רואים שהם […]



אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים

דילוג לתוכן