דילוג לתוכן
פרשת שבוע >> במדבר >> פנחס

לחיות עם פרשת השבוע – אחריות אישית והתמדה

לחיות עם פרשת השבוע – פנחס – אחריות אישית והתמדה בפרשת פינחס מופיע פסוק מיוחד. הפסוק הפוך מהפסוקים שאנו רגילים לפגוש בכל התורה כולה (במדבר כ"ז, ט"ו): וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר. "וידבר" הוא לשון קשה, ובדרך כלל היא באה על ציוויים ופקודות של ה'. כאן משה פונה אל ה' בלשון זו. מהם דבריו של משה לה'? יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' […]

מוסר

פרשת שלח לך – חטא המרגלים ועין טובה

פרשת שלח לך – חטא המרגלים ועין טובה בשיחות האחרונות עסקנו בנושא "עין טובה". נראה שבפרשת השבוע יש לימוד בענין זה. בגמרא מובא (סנהדרין ק"ד ע"ב): "פצו עליך פיהם", אמר רבא אמר רבי יוחנן: בשביל מה הקדים פ"א לעי"ן, בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם. הדרשה מבוססת על העובדה שפרקי מגילת איכה מסודרים לפי סדר הא"ב, אולם בפרקים ב, ג, ד – הוקדמה האות פ לאות ע. כך, למשל, בפרק ב' (ט"ז-י"ז, ועי' במדרש איכה רבה, פרשה ב', […]

תגיות:

פרשת שבוע >> במדבר >> שלח

לחיות עם פרשת השבוע – תורה וחול במדינה

לחיות עם פרשת השבוע – שלח – תורה וחול במדינה פרשת שלח היא פרשת הקשר שלנו לארץ ישראל. השאלה הגדולה שיש לעסוק בה בלימוד הפרשה היא: מה בדיוק היה חטאם של המרגלים? בהקשר לכך יש להבין גם את חטאם של המעפילים. אנו רגילים למילה מעפילים בהקשר חיובי, אולם התרגום מתרגם את המילים (במדבר י"ד, מ"ד): וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר" – "וארשיעו למסק לריש טורא". התרגום רואה בהם רשעים.יש להבין, אפוא, במה חטאו המעפילים בעקבות חטא המרגלים. כבר עמדנו על […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ה – פסקה ט' – חטא הארץ

המדרש: [א, יא] ויאמר אלהים תדשא הארץ, תני בשם ר' נתן ג' נכנסו לדין וד' יצאו מחוייבין, ואלו הן אדם וחוה ונחש נכנסו לדין, ונתקללה הארץ עמהן, שנאמר (בראשית ג) ארורה האדמה בעבורך, שתהא מעלה לך דברים ארורים, כגון יתושים וזבובין פרעושין, א"ר יצחק מגדלאה אף הן יש בהן הנאה, ולמה נתקללה, ר"י ב"ר (שמעון) [שלום] ור"פ, ר"י בר' (שמעון) [שלום] אמר שעברה על הצווי שכך אמר לה הקדוש ברוך הוא תדשא הארץ דשא וגו', מה הפרי נאכל אף העץ […]

מוסר

הכל לשם שמים

הכל לשם שמים בפרקי אבות מובא (פ"ב מי"ב): רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: יְהִי מָמוֹן חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ. וְהַתְקֵן עַצְמָךְ לִלְמוֹד תּוֹרָה, שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לָךְ. וְכָל מַעֲשֶׂיךָ יִהְיוּ לְשֵׁם שָׁמָיִם. שלוש המימרות שבמשנה בנויות בהדרגה – מן החוץ אל הפנים. ההתחלה היא ב"ממון חברך" – המלמד את ההתייחסות שמה שנמצא מחוץ לאדם. ההמשך עוסק באדם עצמו – "התקן עצמך". ולבסוף – מה שיוצא מהאדם, פעולותיו ומעשיו – "וכל מעשיך". יהי ממון חברך חביב עליך כשלך יש תכלית לבריאה, ולכל דבר יש […]

תגיות:

מדרש >> בראשית רבה

פרשה ה – פסקה ג'

המדרש: א"ר לוי המים היו אומרים אלו לאלו נלך ונעשה קילוסין להקב"ה, הה"ד (תהלים צג) נשאו נהרות ה' נשאו נהרות קולם וגו' ר' לוי אמר דרך הים דרך הים, ר' אבא בר כהנא אמר לדוכתא פלונית ולזוית פלוניתא גלגלא פלניתא, רב הונא אמר להדך ימא להדך ימא, ר' יהושע בר חנינא אמר לדוכסאים לדוכסאים, ר"א אמר קלטן הים, היך מד"א (איוב לח) הבאת עד נבכי ים עד קלוטין דימא, רבנן אמרי דוכים קבלונו מדוכנים אנו קבלונו, א"ר יהושע ב"ר נחמיה […]


אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים