לחיות עם פרשת השבוע – בין פוליטיקה למנהיגות
בתוך ברכותיו של יעקב לבניו, מעניין לעמוד – בעקבות הרש"ר הירש – על ההבדל שבין שבט יהודה לשבט דן, ששניהם נמצאים בקריאה של היום, יום רביעי. בשבוע של פרשת "ויחי", יש חשיבות מיוחדת "לחיות עם פרשת השבוע", ולראות מהן ההשלכות של הדברים הללו על החיים. בכמה מישורים אנו מוצאים את יהודה ודן כמשלימים זה את זה. בסדר מחנה ישראל במדבר, יהודה בראש המחנה (במדבר י', י"ד): וַיִּסַּע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי יְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה לְצִבְאֹתָם. ומחנה דן בסוף (במדבר י', כ"ה): וְנָסַע […]
לחיות עם פרשת השבוע – זהירות, מים עמוקים
פרשת "ויגש" היא פרשה מופלאה, ששיאה במפגש הדרמטי שבין יוסף ליהודה. חכמים רואים במפגש זה שורש למערכת היחסים המורכבת שבין יוסף ליהודה לאורך הדורות, עד להתקיימות הנבואה (יחזקאל ל"ז, ט"ו-י"ז): וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר. וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ. למרות המחלוקות הקשות שבין השבטים, שהגיעו עד רצונם של […]
פרשה כח – סימן ט
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ט סימן ט ט א"ר יוחנן משפט דור המבול שנים עשר חודש, נטלו דינם ויהיה להם חלק לעולם הבא, דאמר רבי יוחנן כל טיפה וטיפה שהקב"ה מוריד עליהם היה מרתיחה בגיהנם ומוציאה ומורידה עליהם הדא הוא דכתיב (איוב ו) בעת יזורבו נצמתו, זריבתם לחלטנית היתה, (קהלת ט) גם אהבתם, שהיו אוהבים לעבודת כוכבים שלהם, גם שנאתם שהיו שונאים להקב"ה, גם קנאתם שהיו מקנאים להקב"ה בעבודת כוכבים שלהם, כבר אבדה, וחלק אין להם […]
לחיות עם פרשת השבוע – איפה האחדות?
השבת אנו מתחילים את הסיפור הארוך והמורכב של יוסף ואחיו, שהביא בהמשך לירידת ישראל למצרים. ננסה לפתוח פתח להתבוננות בפרשיות אלו. סיפור יוסף ואחיו נושא בקרבו יסודות רבים בבנין האומה הישראלית, וגם לקחים רבים שיש ללמוד ממנו. חז"ל לומדים ממעשיהם של האבות לקחים לכל אדם ואדם בבנין ביתו (שבת י' ע"ב): ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו […]
לחיות עם פרשת השבוע – על הפנים
לפעמים, תוך כדי קריאת "שנים מקרא ואחד תרגום", שמים לב למילה שחוזרת על עצמה כמה פעמים בפסוק. תופעה כזאת "מדליקה נורה אדומה", וגורמת להתבונן עוד בהופעתה של המילה בפרשה. כך ניתן לשים לב למילים שהתורה מדגישה אותן. בפרשתנו המילה "פנים" חוזרת פעמים רבות. כבר בתחילת הפרשה נאמר (בראשית ל"ב, ד'): וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם. ה"שם משמואל" עומד על המילה "לפניו" בפסוק (וישלח, תרע"ב): ויש לדקדק בתיבת "לפניו" שנראית לכאורה מיותרת, שלפניו לא יצדק […]
לחיות עם פרשת השבוע – איפה המפתח?
ה"שפת אמת" מביא דבר מעניין, שמיוחד בפרשת "ויצא" (ויצא תר"נ): בסדר ויצא לא נמצא שום פרשה פתוחה וסתומה. וכן הוא בספרי מסורות, כי לא יש סדר כזה בתורה זולת ויצא. ונראה דהרמז שלא פסק אבינו יעקב ולא הוסח דעתו מיציאתו לחו"ל עד שחזר "ויפגעו בו מלאכי" כו'. פרשת ויצא היא הפרשה היחידה שאין בה הפסקה של פרשה סתומה או פתוחה, וכולה רצף אחד. משמעות הדברים, נראה שקשורה לדברי המהר"ל (נצח ישראל פי"א): ודבר שהוא על ענין שתחלתו טוב וסופו טוב, […]