פרשה ז – פסקה ד' – בהמות ולוויתן
המדרש: [א, כא] ויברא אלהים את התנינים, רבי פנחס בשם רבי אחא אמר תנינם כתיב, זה בהמות ולויתן שאין להם בן זוגות, אמר רבי שמעון בן לקיש בהמות יש לו בן זוג ואין לו תאוה, שנאמר (איוב מ) גידי פחדיו ישורגו.
להקדים את המשבר
להקדים את המשבר הגמרא בברכות אומרת (ברכות ה' ע"א): …אלא מה תלמוד לומר "ומתורתך תלמדנו", אל תקרי "תלמדנו" אלא "תלמדנו", דבר זה מתורתך תלמדנו, קל וחומר משן ועין. מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם עבד יוצא בהן לחרות, יסורין שממרקין כל גופו של אדם על אחת כמה וכמה. את העובדה שיסורים הם "של אהבה", ניתן ללמוד מהתורה. עבד כנעני שנפגע מאדונו בשן או בעין, יוצא לחירות. הגמרא לומדת מכאן קל וחומר ליסורים, שממרקים כל גופו של אדם, שמוציאים […]
לחיות עם פרשת השבוע – שיחתם של עבדי אבות היא גאולתם של בנים
לחיות עם פרשת השבוע – חיי שרה – שיחתם של עבדי אבות היא גאולתם של בנים בפרשת חיי שרה יש כמה נושאים – מות שרה, מות אברהם ועוד, אך החלק העיקרי של הפרשה עוסק בשליחותו של העבד למצוא אשה ליצחק.האריכות בסיפור זה היא מובנית. התורה מלמדת כאן פרק ב"הלכות אריכות". ראשית מספרים מה בדיוק היה, לפרטי פרטים – מה לקח העבד, ומה נתן, את המספוא שאכלו גמליו, את רחיצת רגליו ורגלי אנשיו ושתייתם מים – ובהמשך העבד חוזר שוב על […]
פרשה ז – פסקה ב' – המשך
המדרש: יעקב איש כפר נבוראי הורה בצור מותר למול בנה של עבודת כוכבים בשבת, שמע רבי חגי שלח ליה תא לקי אמר בר נש דאמר מלתא דאורייתא לקי, א"ל ומן היא דאורייתא א"ל (שם /במדבר/ א) ויתילדו על משפחותם לבית אבותם משפחת אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה, א"ל לא הורית טב, אמר ליה ומנין את מודע לי, אמר ליה רביע ואנא מודע לך, אמר אם אתי בר עבודת כוכבים לגבך ויאמר לך אנא בעי מתעבדה יהודי על […]
לחיות עם פרשת השבוע – למי הזכות להיות ממשיכו של אברהם?
לחיות עם פרשת השבוע – וירא – למי הזכות להיות ממשיכו של אברהם? בפרשה הקודמת למדנו שהקב"ה משנה את שמו של אברהם, "כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ". אברהם היה קשור גם לאומות העולם. בעקבות כך, אחד הנסיונות הגדולים של אברהם הוא גירושו של ישמעאל המופיע בפרשתנו. ליחסו של אברהם לישמעאל יש השלכה לדורות רבים, כפי שנראה בהמשך. אף כי אברהם הוא "אב המון גויים", הרי שהוא נצטוה לעזוב את ארץ מולדתו, ובהמשך נולד לו בנו הממשיך אותו – יצחק. ובכל […]
פרשה ז – פסקה א' וב'
המדרש: א [א, כ] ויאמר אלהים ישרצו המים, כתיב (תהלים פו) אין כמוך באלהים וגו', בנוהג שבעולם ב"ו =בשר ודם= צר צורה ביבשה, אבל הקדוש ברוך הוא צר צורה במים שנאמר ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה. ב יעקב איש כפר נבוראי הורה בצור, דגים טעונין שחיטה, שמע ר' חגי שלח ליה תא לקי, א"ל בר אינש דאמר מלתא מן אורייתא לקי, אמר ליה מנין היא דאורייתא, אמר ליה מן הדא דכתיב ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה […]
לחיות עם פרשת השבוע – לדמותו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל
לחיות עם פרשת השבוע – לך לך המאורע המרכזי שעברנו השבוע הוא פטירתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. ננסה לדלות מתוך הפרשה נקודות להתבוננות בדמותו. אנו נמצאים בין פרשת נח לפרשת לך לך, וחז"ל ראו שיש כאן רצף אחד שיש לעמוד עליו. העיון בכך מעורר שאלה. בסוף פרשת נח נאמר: וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיִּהְיוּ […]
פרשה ו – פסקה ט' – השליטה על המציאות
המדרש: [א, יח] ולמשול ביום ובלילה וגו', א"ר אילפא אם לענין המאורות הלא כבר נאמר את המאור הגדול לממשלת היום, ומה ת"ל ולמשול ביום ובלילה אלא אלו הצדיקים שהן שולטין במה שנברא להאיר ביום ובמה שנברא להאיר בלילה, הה"ד (יהושע י) וידם השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו הלא היא כתובה על ספר הישר, מאי ספר הישר, ספר אברהם יצחק ויעקב, ואמאי קרי ליה ספר הישר דכתיב (במדבר כג) תמות נפשי מות ישרים, ר' חלפתא מייתי ליה מן הכא […]
פרק כ"ו
פרק כ"ו נפתח בתוספת לסיפור נבל מהשיעורים הקודמים.שאלנו מדוע חשוב לומר שאנשיו של דוד נחים: (שמואל א', כ"ה, ט') וַיָּבֹאוּ נַעֲרֵי דָוִד וַיְדַבְּרוּ אֶל נָבָל כְּכָל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּשֵׁם דָּוִד וַיָּנוּחוּ: דוד שולח את הנערים הללו לבקש אוכל. הם באים מהשטח אחרי שמירה שביצעו, אחרי שלא ישנו, והם צריכים לנוח. הנביא מדגיש לנו שהם באים אל נבל בעיצומה של עבודת השמירה הגדולה על כל המרחב. בהנגדה אליהם, מי שממש לא צריך לנוח, נבל, מתואר שהוא דווקא הולך לישון. הרמיזה הזו […]
לחיות עם פרשת השבוע – עם ישראל יקח אחריות – יהיה בסדר
לחיות עם פרשת השבוע – נח – עם ישראל יקח אחריות – יהיה בסדר פרשת בראשית מאחורינו, ופרשת נח לפנינו. חז"ל רואים בשתי פרשות אלו יחידה הסטורית אחת (סנהדרין צ"ז ע"א): אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב (ששת אלפי שנים הוא העולם, ואלף אחד יחרב)… תנא דבי אליהו: ששת אלפים שנה הוי עלמא: שני אלפים תוהו, שני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח. בסיומן של אלפיים שנות תוהו, אברהם אבינו בן 52. לפי חלק מהדעות, בגיל […]
פרשה ו – פסקה ח' – תורה ומדע שמש וגלגל
המדרש: ויתן אותם אלהים ברקיע השמים, כיצד גלגל חמה ולבנה שוקעים ברקיע, ר' יהודה בר אלעאי ורבנן, רבנן אמרין מאחורי הכיפה ולמטה, ור' יהודה בר אלעאי אמר מאחורי הכיפה ולמעלה, א"ר יוחנן נראין דברי ר"י בר אלעאי דהוא אמר מאחורי הכיפה ולמעלה בימות החמה, שכל העולם כולו רותח, ומעיינות צוננין, ומלהון דרבנן דאמרינן מאחורי הכיפה ולמטה בימות הגשמים, שכל העולם כולו צונן ומעיינות פושרין, אמר רבי שמעון בן יוחאי אין אנו יודעין אם פורחין הן באויר, ואם שפין ברקיע ואם […]
פרשה ו – פסקה ז'
המדרש: אמר רבי לוי ג' דברים קולן הולך מסוף העולם ועד סופו, והבריות בינתים ואינם מרגישים, ואלו הן, היום, והגשמים, והנפש בשעה שהיא יוצאת מן הגוף, היום מנין, א"ר יהודה את סבור שהוא שף ברקיע, ואינו אלא כמסר הזה שהוא נוסר בעץ, הגשמים מנין, אמר רבי לוי (שם /תהלים/ מב) תהום אל תהום קורא לקול וגו', והנפש בשעה שהיא יוצאת מן הגוף מנין, דרבי שמואל אחוי דרבי פנחס ב"ר חמא הוי דמיך בצפורי והוין חבריה יתיבין גביה, אתת מלתא ושרין […]
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת ניצבים וילך
לחיות עם פרשת השבוע – נצבים וילך – משהו חדש מתחיל פרשות "נצבים וילך" נקראות יחד ברוב השנים, ויש הרואים בהם פרשה אחת, שלפעמים מחולקת לשנים. צורת הסתכלות זו היא סיבה נוספת להרהר בשמה המיוחד של הפרשה – "נצבים וילך", המאחד שתי מילים שמשמעותן הפוכה. "נצבים" – לשון יציבות ועמידה, "וילך" – לשון הליכה והתקדמות.הצירוף המיוחד הזה מופיע גם בפסוק בפרשה, שיכול להעמידנו על משמעות הענין: וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הֵן קָרְבוּ יָמֶיךָ לָמוּת קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְהִתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד […]
פרשה ו – פסקה ו'
המדרש: היכן גלגל החמה ולבנה נתונים, ברקיע השני, שנא' (בראשית א) ויתן אותם אלהים ברקיע השמים, רבי פנחס בשם רבי אבהו אמר מקרא מלא הוא, ואנשי כנסת הגדולה פירשו אותו (נחמיה ט) אתה הוא ה' לבדך אתה עשית את השמים שמי השמים וכל צבאם וגו', היכן הוא כל צבאם נתונים ברקיע שהוא למעלה מן השמים, ומן הארץ ועד הרקיע מהלך ה' מאות שנה, ועוביו של רקיע מהלך ת"ק שנה, ומרקיע עד הרקיע מהלך ת"ק שנה, ראה כמה הוא גבוה, ותנן […]
פרשה ו – פסקה ה'
המדרש: [א, יז] ויתן אותם אלהים ברקיע השמים, אמר רבי יוחנן ג' דברים נתנו מתנה לעולם, ואלו הן התורה, והמאורות, והגשמים, התורה מנין, שנאמר (שמות לא) ויתן אל משה וגו', המאורות מנין, שנא' (בראשית א) ויתן אתם אלהים ברקיע השמים, גשמים מנין, שנאמר (ויקרא כו) ונתתי גשמיכם בעתם, רבי עזריה בשם רבי יהודה ב"ר סימון אומר אף השלום שנאמר (שם /ויקרא כ"ו/) ונתתי שלום בארץ, רבי יהושע ב"ר נחמיה אמר אף הישועה, שנאמר (תהלים יח) ותתן לי מגן ישעך, רבי […]
לחיות עם פרשת השבוע – זאב נשאר זאב
לחיות עם פרשת השבוע – כי תצא – זאב נשאר זאבגם כשהוא יונק חלב עזים… אנו קוראים השבת את פרשת "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ". הפרשה עוסקת הרבה ביציאה החוצה, ביחס אל מה שמחוץ לנו. מובאים בה עניינים רבים של מלחמה, בתחילה – "כי תצא למלחמה", בסופה – מחיית עמלק, ובתווך קדושת המחנה והיחס לעמון ומואב ודינים נוספים הקשורים למלחמה וליחס לעמים אחרים.בענין זה, הפרשה כתובה בתוקפנות. על עמלק נאמר: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם". על עמון ומואב נאמר: […]
פרשה ו – פסקה ד'
המדרש: ואת הכוכבים א"ר אחא משל למלך שהיו לו שני אפוטרופין אחד שולט בעיר, ואחד שולט במדינה, אמר המלך הואיל ומיעט עצמו זה להיות שולט בעיר, גוזר אני עליו בשעה שהוא יוצא תהא כל אוכלסא יוצאה עמו, ובשעה שיהא נכנס תהא בולי ודימוס נכנסה עמו, כך אמר הקדוש ברוך הוא הואיל והלבנה הזו מיעטה עצמה להיות שולטת בלילה, גוזר אני עליה, בשעה שהיא יוצאת שיהו הכוכבים יוצאין עמה, בשעה שהיא נכנסת יהו הכוכבים נכנסים עמה, ודכוותה (בראשית י) ושם אחיו […]
לחיות עם פרשת השבוע – פנים אל פנים
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת שופטים פרשת שופטים עוסקת במנהיגות בישראל.כל סוגי המנהיגות של עם ישראל מופיעים בפרשה. תחילתה בדיינים ובסנהדרין: שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק. בהמשך, בהקשר לסנהדרין, מופיעים הכהנים: כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם […]
פרשה ו – פסקה ג' – לעשות מהקשיים אתגרים
המדרש: רבי יודן בשם רבי תנחום ב"ר חייא ורבי פנחס בשם ר' סימון אמר מאחר שהוא קורא אותן גדולים, הוא חוזר ופוגם אותם את המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה, אתמהא, אלא על ידי שנכנס בתחומו של חבירו, אמר רבי פנחס בכל הקרבנות כתיב שעיר עזים אחד חטאת, ובראש חדש כתיב שעיר עזים אחד חטאת לה', אמר הקדוש ברוך הוא הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח, שאני הוא שגרמתי לו להכנס בתחומו של חבירו, ומה אם זה […]
לחיות עם פרשת השבוע – ספר דברים – ספר המוסר
לחיות עם פרשת השבוע – דברים – ספר דברים – ספר המוסר ספר דברים נקרא גם בשם משנה תורה.מצאנו התייחסות דומה לספר דברים, הן מהצד הליטאי – מדברי הנצי"ב, שהיה ראש ישיבת וולוז'ין, והן מהצד החסידי, מדברי ר' צדוק הכהן מלובלין. הנצי"ב בהקדמתו לפירושו לספר דברים, מביא מדרש (בראשית רבה פרשה ו', ט'): דאמר ר' שמעון בן יוחאי: ספר משנה תורה היה סיגנון ליהושע (שגור אצל יהושע), בשעה שנגלה עליו הקב"ה מצאו יושב וספר משנה תורה בידו, אמר לו (יהושע […]