שמות – דור גדול וכואב – לעילוי נשמת יאיר יעקב שושן הי"ד
קישור לדף מקורות: https://did.li/IuhOf
"והיה ברכה" קירוב הרחוקים של אברהם – פרשה לט פסקה יא (חלק ז')
קישור לדף מקורות: https://did.li/IuhOf
ויחי-מוקדם ומאוחר בסיפור מות יעקב
ויחי – מוקדם ומאוחר בסיפור יעקב חתימת ספר בראשית – פרידה מבני יעקב, בברכות. ברכת מנשה ואפרים מעוררת שאלה: " ח וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-בְּנֵי יוֹסֵף וַיֹּאמֶר מִי-אֵלֶּה. ט וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אָבִיו בָּנַי הֵם אֲשֶׁר-נָתַן-לִי אֱלֹהִים בָּזֶה וַיֹּאמַר קָחֶם-נָא אֵלַי וַאֲבָרְכֵם. " מה זה "מי אלה"? ייתכן לומר, שבגלל ש"ועיני ישראל כבדו מזוקן לא יוכל לראות". אבל זה עדיין מוזר, הרי לפני רגע הוא אמר "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי". בגלל הקושי הזה רש"י בעקבות חז"ל הולך בפרשנות אחרת, נבחין […]
הנביא שהתחפש
הנביא שהתחפש אחרי שני סבבים במערכות מול בן הדד מלך ארם, וניצחונות גדולים על ידי אחאב בסיוע מפתיע של הנביא, שבא לעזור לאחאב עובד הע"ז הגדול. בסוף אחאב חס על בן הדד ומשלח אותו בברית, מלכים א' פרק כ': לה וְאִישׁ אֶחָד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים אָמַר אֶל-רֵעֵהוּ בִּדְבַר יְהוָה הַכֵּינִי נָא וַיְמָאֵן הָאִישׁ לְהַכֹּתוֹ. לו וַיֹּאמֶר לוֹ יַעַן אֲשֶׁר לֹא-שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה הִנְּךָ הוֹלֵךְ מֵאִתִּי וְהִכְּךָ הָאַרְיֵה וַיֵּלֶךְ מֵאֶצְלוֹ וַיִּמְצָאֵהוּ הָאַרְיֵה וַיַּכֵּהוּ. לז וַיִּמְצָא אִישׁ אַחֵר וַיֹּאמֶר הַכֵּינִי נָא וַיַּכֵּהוּ […]
כפיה במצוות
לדף מקורות: https://did.li/CLsgT כפייה במצוות קצות החושן סימן רצ ס"ק ג ועיין מ"ש בזה בסימן ל"ט סק"א דאפילו היכא דליכא שעבוד נכסי כיון דמצוה הוא וכופין אותו בשוטים לקיים המצוה, גם זה הוא כפייתו להוריד לנכסיו, וכמ"ש הרמב"ן בחידושיו סוף פרק בתרא דב"ב (קעה, ב ד"ה הא דאמר) דאפילו למאן דאמר שעבודא לאו דאורייתא ופריעת בע"ח מצוה נמי נחתינן לנכסיה מדין כפיה ומקיימין מצות עשה שלו בעל כרחו ע"ש. ומש"ה שלא בפניו דליתיה בדין כפיה כיון דליתיה קמן לית לן […]
ויחי – לישועתך קיויתי ה' – האם ציפית לישועה???
לחיות עם פרשת השבוע – ויחי – האם ציפית לישועה? בספר "עבודת ישראל" מביא הערה מעניינת. מתחילת פרשת מקץ עד לפרשת ויחי לא מופיע שם הוי"ה, בכל הסיפור של יוסף וירידת יעקב למצרים. הפעם הראשונה שמופיע שם הוי"ה היא בפסוק (בראשית מ"ט, י"ח): "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'". נראה, שיש לדברים אלו משמעות עמוקה. ירידת ישראל למצרים היתה בבחינת גאולה. הירידה למצרים גאלה את יעקב והמשפחה מהצער על אבדן יוסף, ומהצער של הרעב. במצרים היו למשפחת יעקב חיים טובים ושלווים (בראשית מ"ז, […]
נאום יהודה – תיאור אובייקטיבי וסובייקטיבי
נאום יהודה – תיאור אובייקטיבי וובייקטיבי נאום יהוה, הדיבור הכי רצוף בכל ספר בראשית שבעקבותיו יוסף נשבר. מטרת הנאום, שיהודה יישאר עבד במקום בנימין. מעניין לראות איך יהודה בנה את הדברים כדי להגיע לתוצאה הזו. ניכר שיש כאן הבדלים רבים בין הדברים שמתאר יהודה, ובין המציאות שקרתה. דוגמה אחת: "אדוני שאל את עבדיו לאמור היש לכם אב או אח" – אך במקור לא נראה שיוסף שאל אותם את זה, אלא שהם נידבו את המידע. " י וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו לֹא אֲדֹנִי […]
המלחמה בין בן הדד לאחאב – מערכה שנייה
המלחמה בין הדד לאחאב – מערכה שנייה בשיעור הקודם ראינו את הקרב הראשון שבו היה ניצחון מפתיע של אחאב מלך ישראל על בן הדד מלך ארם. עוד דבר שהפתיע, הסיוע המדויק של הנביא לאחאב, עובד העבודה הזרה הגדול. נקודות חשובות, יחסי הכוחות – מלך ארם הרבה יותר חזק מישראל, והמלחמה התקיימה בשלב בו יש מצור על שומרון בירת ישראל, כלומר שכבר כבשו הרבה מישראל. אחאב היה מוכן להיכנע בהתחלה עד שביקשו לקחת גם את התורה, וגם העובדה שדווקא אחאב מקבל […]
ויגש – כוחה של מחילה
ויגש – כוחה של מחילה פעמים רבות אנו עוסקים בפרשת "ויגש" בענין מעלתה של המחילה, בעקבות דמותו המופלאה של יוסף, שמחל לאחיו על כל אשר עשו לו. בדרך כלל אנו לומדים את דברי הזוה"ק שעוסקים בכך, וראוי לעיין בהם, אך הפעם נעסוק בכך מתוך עיון בדברי הרב קוק זצ"ל. בפרשיות של השבועות האחרונים, בולטת מאוד דרכו של יוסף, שמחל לאחיו לחלוטין על כל הדברים הנוראים שהם עשו לו. הוא מחל על השלכתו אל הבור ומכירתו למצרים, למרות שזה גרם לו […]
עולם שנה ונפש במצוות החנוכה
עולם שנה ונפש במצוות חנוכה תלמוד בבלי מסכת שבת דף כג עמוד א אמר רב חייא בר אשי אמר רב: המדליק נר של חנוכה צריך לברך. ורב ירמיה אמר: הרואה נר של חנוכה צריך לברך. אמר רב יהודה: יום ראשון – הרואה מברך שתים, ומדליק מברך שלש. מכאן ואילך – מדליק מברך שתים, ורואה מברך אחת. מאי ממעט? ממעט זמן. ונימעוט נס! – נס כל יומי איתיה. מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה יש כאן […]
מקץ וחנוכה: הלל והודאה – יוסף ויהודה
מקץ – הלל והודאה, יוסף ויהודה ב"שפת אמת" מביא בשם זקנו, חידושי הרי"מ, משפט הקושר את פרשת השבוע לימי החנוכה שאנו נמצאים בפתחם (שפת אמת חנוכה, תרל"א, ליל ג'): ענין הלל והודאה. ולכאורה אחד הוא. ומאא"ז מו"ר זצלה"ה שמעתי קיצורי דברים כי הם נגד יהודה ויוסף. בגמרא נאמר ביחס לחנוכה (שבת כ"א ע"ב): לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה. בהסתכלות שטחית נראים הלל הודאה שני עניינים קרובים ודומים. אך בהסתכלות מעמיקה ניתן לעמוד על ההבדל בין שני […]
מקץ- השוני בין חלומות פרעה לסיפור החלומות ליוסף
מקץ – השוני בין חלומות פרעה לסיפור החלומות ליוסף א וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר. ב וְהִנֵּה מִן-הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. ג וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן-הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה. ה וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. ו וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת […]
יחס לבנים שהתרחקו – חלק ב'
דף מקורות לשיעור https://drive.google.com/open?id=1zdfHnw_COTsKaGT0SpadlpAHbA-Snc8V
למה אחאב הסכים רק לדברי השליחים הראשונים?
למה אחאב הסכים רק לדברי השליחים הראשונים מלכים א' כ': א וּבֶן-הֲדַד מֶלֶךְ-אֲרָם קָבַץ אֶת-כָּל-חֵילוֹ וּשְׁלֹשִׁים וּשְׁנַיִם מֶלֶךְ אִתּוֹ וְסוּס וָרָכֶב וַיַּעַל וַיָּצַר עַל-שֹׁמְרוֹן וַיִּלָּחֶם בָּהּ. ב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-אַחְאָב מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל הָעִירָה. ג וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה אָמַר בֶּן-הֲדַד כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ לִי-הוּא וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ הַטּוֹבִים לִי-הֵם. ד וַיַּעַן מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר כִּדְבָרְךָ אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ לְךָ אֲנִי וְכָל-אֲשֶׁר-לִי. ה וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים וַיֹּאמְרוּ כֹּה-אָמַר בֶּן-הֲדַד לֵאמֹר כִּי-שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ לִי תִתֵּן. ו כִּי אִם-כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֶת-עֲבָדַי אֵלֶיךָ וְחִפְּשׂוּ אֶת-בֵּיתְךָ […]
וישב – פוטיפר
וישב- פוטיפר "א וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה. ב וַיְהִי יְהוָה אֶת-יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי. ג וַיַּרְא אֲדֹנָיו כִּי יְהוָה אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה יְהוָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ. ד וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ וַיַּפְקִדֵהוּ עַל-בֵּיתוֹ וְכָל-יֶשׁ-לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ. ה וַיְהִי מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ וְעַל כָּל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֶת-בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף וַיְהִי בִּרְכַּת יְהוָה בְּכָל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ בַּבַּיִת וּבַשָּׂדֶה. ו וַיַּעֲזֹב כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ בְּיַד-יוֹסֵף […]
וישב- מיזוג התלמודים מביא שלום בעולם
וישב – מיזוג התלמודים מביא שלום לעולם פרשת השבוע קשורה למה שעובר עלינו בשנתיים האחרונות. בפרשה נמצאת ההתחלה של מושג המחלוקת, המריבה והקטטה בעם ישראל. כל המחלוקות בין תנועות ובין אנשים – מקורן במחלוקת יוסף ואחיו שבפרשת השבוע. לאחר שיעקב חוזר מחרן, הוא מתחיל לבנות את עם ישראל בארץ ישראל (בראשית ל"ז, א'-ב'): וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב… ומה הדבר הראשון שקורה? מחלוקת, קנאה ושנאה. זה ממש מזעזע את הלב. כאילו השנאה והמחלוקות הן חלק […]
מדוע זכה אחאב למלוך 22 שנה?
מדוע זכה אחאב למלוך 22 שנה? ראינו בשיעור הקודם שבאמת אליהו לא הצליח להשיג את כל מה שרצה במהלך שלו במעמד הר הכרמל, ומבחינתו הוא מבין שהוא נכשל, " ג וַיַּרְא וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-נַפְשׁוֹ וַיָּבֹא בְּאֵר שֶׁבַע אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיַּנַּח אֶת-נַעֲרוֹ שָׁם." אליהו נשאר לבד, עם ישראל מתכחש בכניסה לארץ בזה שה' הוא המכניס אותם לארץ, ראינו את זה על ידי שליחת היד בשלל ביריחו ובזה שעכשיו בנו את יריחו מחדש. עד עכשיו אליהו, "החזיר את המדבר לארץ" לנסות להחזיר […]