נעשה ונשמע – כלל ופרטים
לחיות עם פרשת השבוע – יתרו – נעשה ונשמע – כלל ופרטים מעמד הר סיני עומד במרכז הפרשה. נעמוד על פסקא אחת מדבריו של הרב קוק זצ"ל, שבה אומר הרב רעיון חשוב לחיים, ומיישם אותו ביחס למעמד הר סיני (שמונה קבצים א', תכ"ג): ההשגות הולכות בדרך הופעה ועבודה. כלומר, הופעה פתאומית המזרחת אור על תכנים ידועים, ולפעמים מזרחת הופעה אחת עולמות מלאים, ואחר כך בא זמן העבודה לברר את הפרטים הכלולים בההופעה. וכשם שאצל כל יחיד באה הופעה המצריכה אחר […]
לחיות עם פרשת השבוע – יוצאים, יוצאים ויוצאים
לחיות עם פרשת השבוע – בשלח – יוצאים, יוצאים ויוצאים פרשת השבוע כוללת עניינים רבים – יציאת ישראל ממצרים, קריעת ים סוף ושירת הים, המעשה במרה, מסה ומריבה, ירידת המן, השבת, מלחמת עמלק. הרצי"ה זצ"ל מתייחס לענין זה (שיחות הרצי"ה שמות, עמ' 158): כל האומר והשפע הגדול הזה של דבר ד' מרוכז בפרשה שלנו, הנקראת פרשת שירה מאז ועד הנה. כל הענינים שבה הם ענין אחד המרוכז סביב השירה. הפסוק הראשון בפרשה מלמד את האתגר המיוחד שעם ישראל מתמודד איתו […]
לחיות עם פרשת השבוע – על "תכנית המאה"
לחיות עם פרשת השבוע – בא – על "תכנית המאה" אנו חיים בתקופה מיוחדת. איננו מספיקים לעכל אירוע אחד – ומגיע אירוע אחר, והכל בקנה מידה היסטורי. בשבוע שעבר הגיעו לישראל רבים ממנהיגי העולם, לכנס בענין השואה, והשבוע – ההכרזה על "תכנית המאה" של נשיא ארצות הברית. הזכרנו פעמים רבות, שהקב"ה דואג להסתיר קצת את האור של התקופה, כדי שנוכל לקלוט אותו, ולכן זה מלווה בקשיים ובבעיות. שוב אנו חווים את התקיימות הפסוקים (תהלים קכ"ו, ב'-ג'): אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל […]
פרשה כה – סימן ב
המדרש: [ה, כט] ויקרא את שמו נח לאמר, ר' יוחנן ורבי שמעון בן לקיש רבי יוחנן אמר לא המדרש הוא השם ולא השם הוא המדרש, לא הוה צריך קרא למימר אלא נח זה יניחנו או נחמן זה ינחמנו, אלא בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון השליטו על הכל, הפרה היתה נשמעת לחורש, והתלם נשמע לחורש, כיון שחטא אדם מרדו עליו, הפרה לא היתה נשמעת לחורש, והתלם לא היה נשמע לחורש, כיון שעמד נח נחו, ומנא לן נאמר כאן […]
לחיות עם פרשת השבוע – הגאולה תלויה בנו!
לחיות עם פרשת השבוע – וארא – הגאולה תלויה בנו! הפרשה שלנו מתחילה לעסוק בצורה מפורשת בגאולתם של ישראל. אנו יכולים ללמוד מן הפרשה גם על הגאולה שאנו נמצאים בתוכה (מיכה ז', ט"ו): "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". יציאת מצרים מלמדת אותנו על הצורה שבה נזכה להיגאל, ויש מקום להעמיק בפרשה ולנסות להבין את תהליכי הגאולה המופיעים בה. בתחילת הפרשה משה נשלח לדבר עם בני ישראל ולומר להם את ארבע לשונות הגאולה (שמות ו', ו'-ז'): לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל […]
לחיות עם פרשת השבוע – על מה מתווכחים?
לחיות עם פרשת השבוע – שמות – על מה מתווכחים? אנו מתחילים השבוע לקרוא את ספר שמות. הנקודה המיוחדת בספר שמות היא היצירה של עם ישראל. בספר בראשית אנו עוסקים ביחידים, החל מאדם ונח, ואחר כך האבות – אברהם, יצחק ויעקב, ולבסוף השבטים. ספר בראשית מסתיים בשבעים הנפש של משפחת יעקב, וכך גם פותח ספר שמות (שמות א', א'-ה'): וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה. יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן. דָּן וְנַפְתָּלִי גָּד […]
לחיות עם פרשת השבוע – לגלות את הקץ המגולה
לחיות עם פרשת השבוע – ויחי – לגלות את הקץ המגולה במדרש שואלים חז"ל שאלה על פתיחת הפרשה: למה פרשה זו סתומה? כך מובא במדרש (בראשית רבה פרשה צ"ו, א'): "ויחי יעקב בארץ מצרים", למה פרשה זו סתומה מכל הפרשיות של תורה, אלא כיון שנפטר אבינו יעקב התחילה שעבוד מצרים על ישראל. דבר אחר, למה הוא סתומה, מפני שבקש יעקב אבינו לגלות את הקץ ונסתם ממנו. דבר אחר, למה היא סתומה, מפני שסתם ממנו כל צרות שבעולם. בכל פרשיות השבוע, […]
לחיות עם פרשת השבוע – לצלול בעמוקים
לחיות עם פרשת השבוע – ויגש – לצלול בעמוקים חז"ל קושרים את ההתרחשויות בפרשת השבוע בשלוש דרכים שונות, לפסוק במשלי (משלי כ', ה'): מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה. יש במציאות ובאדם מים עמוקים – כוחות, תכונות וכשרונות שנמצאים בצורה עמוקה. איש תבונה יודע לדלות מהאדם את הכשרונות והדברים הטובים שנמצאים אצלו בצורה עמוקה, ולהוציא אותם אל הפועל. כשם שדולים בדלי מים טובים ורעננים מן הבאר, כך ניתן לדלות מהאדם את כוחותיו – על ידי חבר טוב, הרב […]
לחיות עם פרשת השבוע – "לזאת יקרא תפילה"
לחיות עם פרשת השבוע – וישב – "לזאת יקרא תפילה" פרשת "וישב" מתחילה את הסיפור של יוסף ואחיו, שממשיך גם לפרשות הבאות, כמעט עד סיום חומש בראשית. נעמוד על היבט אחד בסיפור זה, לאור דבריו של הרב קוק זצ"ל. הרב מבאר את הפסוק (תהלים ל"ד, ד'): גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו. וכך הם דבריו (עולת ראי"ה ח"א, עמ' ש"ו): ההכרה את דרכי השגחת ד' תמצא אפשרות, מצד הגיון חקירת השכל והנסיון, בחקור האדם תכלית המעשים, וימצא שגם המעשים הטפלים, […]
פרשה כד – סימן ד
המדרש: דבר אחר זה ספר תולדות אדם, כתיב (ישעיה נז) כי לא לעולם אריב עם אדם הראשון, ולא לנצח אקצוף, עם תולדותיו, כי רוח מלפני יעטוף, אמר רבי הונא הרוח הזה בשעה שהוא יוצא לעולם הוא מבקש להחריב את העולם, והקדוש ב"ה מרשלו בהרים ומשברו בגבעות, ואומר לו הזהר שלא תזיק בריותי, מאי טעמיה כי רוח מלפני יעטוף, מה הוא יעטוף משלהי ליה, היך מה דאת אמר (יונה ב) בהתעטף עלי נפשי את ה' זכרתי, אמר רבי הונא ג' רוחות […]
לחיות עם פרשת השבוע – "מפני יעקב אחיו"
לחיות עם פרשת השבוע – וישלח – "מפני יעקב אחיו" יש פסוקים בפרשה, שבכל שנה מחדש כשאני קורא אותם הם מעוררים למחשבה, ובכל שנה המבט קצת משתנה, לאור השינויים במציאות. בסוף הפרשה מאריכה התורה בתולדות עשו (בראשית ל"ו, א'-ג'): וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו מִבְּנוֹת כְּנָעַן אֶת עָדָה בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי. וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת. התורה מדגישה שנשותיו של עשו באו מארץ כנען – ארצם של אברהם […]
פרשה כד – סימן ג
המדרש: בר קפרא פתח (שם /תהלים/ סט) ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו, ימחו מספר חיים, מספר תולדות של מטה, ועם צדיקים אל יכתבו מספר תולדות של מעלה, תני בר קפרא בכל מקום שנאמר חי, צדיק, ארפכשד חי שלח חי, דבר אחר ימחו מספר חיים, מספר תולדות של אדם.
פרשה כד – סימן ב
המדרש: דבר אחר זה ספר תולדות אדם, כתיב (תהלים קלט) גלמי ראו עיניך ועל ספרך כולם יכתבו ימים יוצרו ולא אחד בהם, רבי יהושע בר נחמיה ורבי יהודה בר סימון בשם ר"א בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון מלא כל העולם כולו בראו, ממזרח למערב מניין שנאמר (שם /תהלים קל"ט/) אחור וקדם צרתני, ומצפון לדרום מניין שנאמר (דברים ד) ולמקצה השמים ועד קצה השמים, ומניין אף בחללו של עולם ת"ל (תהלים קלט) ותשת עלי כפכה, רבי תנחומא בשם […]
לחיות עם פרשת השבוע – האם לעלות בסולם?
לחיות עם פרשת השבוע – ויצא – האם לעלות בסולם? בשני מדרשים מציגים חכמים שתי גישות ביחס לסולם יעקב. ננסה לעמוד על משמעות הדברים. א. ויקרא רבה פרשה כ"ט, ב': ר' נחמן פתח (ירמיה ל'): "ואתה אל תירא עבדי יעקב", מדבר ביעקב, דכתיב (בראשית כ"ח): "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה". אמר ר' שמואל בר נחמן: אלו שרי אומות העולם… אמר רבי ברכיה ור' חלבו ור' שמעון בן יוחאי בשם ר' מאיר: מלמד שהראה הקב"ה ליעקב שרה של בבל עולה ויורד, […]