לחיות עם פרשת השבוע – לצלול בעמוקים
לחיות עם פרשת השבוע – ויגש – לצלול בעמוקים חז"ל קושרים את ההתרחשויות בפרשת השבוע בשלוש דרכים שונות, לפסוק במשלי (משלי כ', ה'): מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה. יש במציאות ובאדם מים עמוקים – כוחות, תכונות וכשרונות שנמצאים בצורה עמוקה. איש תבונה יודע לדלות מהאדם את הכשרונות והדברים הטובים שנמצאים אצלו בצורה עמוקה, ולהוציא אותם אל הפועל. כשם שדולים בדלי מים טובים ורעננים מן הבאר, כך ניתן לדלות מהאדם את כוחותיו – על ידי חבר טוב, הרב […]
פרשה כד – סימן ה
המדרש: ד"א זה ספר תולדות כתיב (איוב כח) אז ראה ויספרה, רבנן ורבי אחא, רבנן אמרין כל דיבור ודיבור שהיה הקדוש ברוך הוא אומר למשה היה אומרו שתי פעמים בלבו ואח"כ היה אומר למשה ומ"ט אז ראה ויספרה חד, הכינה וגם חקרה חד, ואח"כ ויאמר לאדם זה משה, ורבי אחא אמר ד' אז ראה חד, ויספרה חד, הכינה חד, וגם חקרה חד, ואח"כ ויאמר לאדם זה משה, א"ר יהודה ב"ר סימון ראוי היה אדה"ר =אדם הראשון= שתנתן תורה על ידו, […]
לחיות עם פרשת השבוע – "לזאת יקרא תפילה"
לחיות עם פרשת השבוע – וישב – "לזאת יקרא תפילה" פרשת "וישב" מתחילה את הסיפור של יוסף ואחיו, שממשיך גם לפרשות הבאות, כמעט עד סיום חומש בראשית. נעמוד על היבט אחד בסיפור זה, לאור דבריו של הרב קוק זצ"ל. הרב מבאר את הפסוק (תהלים ל"ד, ד'): גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו. וכך הם דבריו (עולת ראי"ה ח"א, עמ' ש"ו): ההכרה את דרכי השגחת ד' תמצא אפשרות, מצד הגיון חקירת השכל והנסיון, בחקור האדם תכלית המעשים, וימצא שגם המעשים הטפלים, […]
פרשה כד – סימן ד
המדרש: דבר אחר זה ספר תולדות אדם, כתיב (ישעיה נז) כי לא לעולם אריב עם אדם הראשון, ולא לנצח אקצוף, עם תולדותיו, כי רוח מלפני יעטוף, אמר רבי הונא הרוח הזה בשעה שהוא יוצא לעולם הוא מבקש להחריב את העולם, והקדוש ב"ה מרשלו בהרים ומשברו בגבעות, ואומר לו הזהר שלא תזיק בריותי, מאי טעמיה כי רוח מלפני יעטוף, מה הוא יעטוף משלהי ליה, היך מה דאת אמר (יונה ב) בהתעטף עלי נפשי את ה' זכרתי, אמר רבי הונא ג' רוחות […]
לחיות עם פרשת השבוע – "מפני יעקב אחיו"
לחיות עם פרשת השבוע – וישלח – "מפני יעקב אחיו" יש פסוקים בפרשה, שבכל שנה מחדש כשאני קורא אותם הם מעוררים למחשבה, ובכל שנה המבט קצת משתנה, לאור השינויים במציאות. בסוף הפרשה מאריכה התורה בתולדות עשו (בראשית ל"ו, א'-ג'): וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו מִבְּנוֹת כְּנָעַן אֶת עָדָה בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי. וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת. התורה מדגישה שנשותיו של עשו באו מארץ כנען – ארצם של אברהם […]
פרשה כד – סימן ג
המדרש: בר קפרא פתח (שם /תהלים/ סט) ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו, ימחו מספר חיים, מספר תולדות של מטה, ועם צדיקים אל יכתבו מספר תולדות של מעלה, תני בר קפרא בכל מקום שנאמר חי, צדיק, ארפכשד חי שלח חי, דבר אחר ימחו מספר חיים, מספר תולדות של אדם.
פרשה כד – סימן ב
המדרש: דבר אחר זה ספר תולדות אדם, כתיב (תהלים קלט) גלמי ראו עיניך ועל ספרך כולם יכתבו ימים יוצרו ולא אחד בהם, רבי יהושע בר נחמיה ורבי יהודה בר סימון בשם ר"א בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון מלא כל העולם כולו בראו, ממזרח למערב מניין שנאמר (שם /תהלים קל"ט/) אחור וקדם צרתני, ומצפון לדרום מניין שנאמר (דברים ד) ולמקצה השמים ועד קצה השמים, ומניין אף בחללו של עולם ת"ל (תהלים קלט) ותשת עלי כפכה, רבי תנחומא בשם […]
לחיות עם פרשת השבוע – האם לעלות בסולם?
לחיות עם פרשת השבוע – ויצא – האם לעלות בסולם? בשני מדרשים מציגים חכמים שתי גישות ביחס לסולם יעקב. ננסה לעמוד על משמעות הדברים. א. ויקרא רבה פרשה כ"ט, ב': ר' נחמן פתח (ירמיה ל'): "ואתה אל תירא עבדי יעקב", מדבר ביעקב, דכתיב (בראשית כ"ח): "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה". אמר ר' שמואל בר נחמן: אלו שרי אומות העולם… אמר רבי ברכיה ור' חלבו ור' שמעון בן יוחאי בשם ר' מאיר: מלמד שהראה הקב"ה ליעקב שרה של בבל עולה ויורד, […]