לחיות עם פרשת השבוע – איפה מתחבא המשיח?
לחיות עם פרשת השבוע – וישב – איפה מתחבא המשיח? השבת אנחנו מתחילים לקרוא את סיפורו של יוסף. הפרשה הראשונה – פרשת "וישב" – היא פרשה שכולה מציאות של ירידה. זו גם מילה שחוזרת על עצמה בפרשה כמה פעמים (בראשית ל"ח, א'): וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו… ולגבי יוסף (בראשית ל"ט, א'): וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה… וגם יעקב אומר (בראשית ל"ז, ל"ה): וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה. יהודה יורד, יוסף יורד, יעקב יורד. ירידה אחר ירידה. האוירה […]
פרשה טו – פסקה ג
המדרש: מקדם, אמר רבי שמואל בר נחמן את סבור קודם לברייתו של עולם, ואינו אלא קודם לאדם הראשון, אדם נברא בששי גן עדן בשלישי, הה"ד (תהלים עד) ואלהים מלכי מקדם פועל ישועות בקרב הארץ, ראו פועלא טבא שהתקין הקדוש ברוך הוא שכרי עד שלא עמדתי לפעול.
לחיות עם פרשת השבוע – להסתכל קדימה ולדפוק בדלת
לחיות עם פרשת השבוע – וישלח – להסתכל קדימה ולדפוק בדלת בשבוע שעבר ניסינו ללמוד הדרכות מהתמודדותו של יעקב עם לבן. השבוע אנו קוראים על התמודדותו של יעקב עם עשו, וננסה ללמוד הדרכות גם מכאן. בזוה"ק עומדים חז"ל על דרכו של יעקב, ויש בדברים מסר משמעותי עבורנו. נעמוד על כמה דרשות על הפרשה שהולכות בכיוון דומה. דרשה אחת היא על הפסוק (משלי י"ב, ט'): טוֹב נִקְלֶה וְעֶבֶד לוֹ מִמִּתְכַּבֵּד וַחֲסַר לָחֶם. עדיף אדם שמתבזה, אבל בפועל יש לו עבדים ושליטה […]
פרשה טו – פסקה ב – גן גדול מעדן, עדן גדול מגן
המדרש: גן בעדן, רבי יהודה ורבי יוסי, רבי יהודה אומר גן גדול מעדן שנאמר (יחזקאל לא) ויקנאוהו כל עצי עדן אשר בגן אלהים, ורבי יוסי אומר עדן גדולה מגן שנאמר ויטע ה' אלהים גן בעדן, והכתיב ונהר יוצא מעדן להשקות, על דעתיה דר"י מתמצית בית כור תרקב שותה, על דעתיה דרבי יהודה כפיגי שהיא נתונה בגינה, ומשקה את כל הגינה, והא רבי יהודה יש לו שני מקראות, ור"י אין לו אלא מקרא אחד, אמר רבי חנין דציפורי האיר הקדוש ברוך […]
לחיות עם פרשת השבוע – איך יוצאים?
לחיות עם פרשת השבוע – ויצא – איך יוצאים? פרשת "ויצא יעקב" מלמדת אותנו כיצד יוצאים – ממקום בטוח ומוגן, מבית אבא – אל מהומת החיים, אל המאבקים המלווים את החיים. יעקב הולך לבד, בנו של עשו לוקח לו את כל רכושו והוא נשאר עם מקלו בלבד, עשו מאחוריו מבקש להורגו, לבן מלפניו מחפש לרמותו – והוא לבד. מה יהיה? איך יצליח להתמודד? יעקב חושש מאוד, "מאין יבוא עזרי"? איך יצליח להתמודד? במחשבה שניה יעקב סומך עצמו על הקב"ה, ומכח […]
פרשה טו – פסקה א -"ויטע ה' אלוקים גן בעדן מקדם"
המדרש: [ב, ח] ויטע ה' אלהים גן בעדן מקדם, דבי רבי ינאי אמרין למה הוא מזכיר שם מלא בנטיעת הגן שמתחלת ברייתה היא צריכה כוון, קודם עד שלא נוצרה ממעי אמה, אדם צריך לכוון את רוחותיה, הה"ד (תהלים קד) ישבעו עצי ה' ארזי לבנון אשר נטע, אמר רבי חנינא כקרני חגבים היו, ועקרן הקדוש ברוך הוא ושתלן בתוך גן עדן, ישבעו עצי ה' וגו', אמר ר' חנינא ישבעו חייהם, ישבעו מימיהם, ישבעו מטעתן, אמר ר' יוחנן לא היה העולם ראוי […]
לחיות עם פרשת השבוע – יצחק אבינו, הבארות וחג הסיגד
לחיות עם פרשת השבוע – תולדות – יצחק אבינו, הבארות וחג הסיגד מעיון בפרשה עולה תופעה מעניינת – אף שהפרשה עוסקת בעיקר בדמותו של יצחק – מוזכרים בה שלושת האבות. כבר בתחילת הפרשה (בראשית כ"ה, י"ח, כ"ו): וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק… וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וְיִצְחָק בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה בְּלֶדֶת אֹתָם. וכך גם בהמשך הפרשה, הקב"ה מזכיר את אברהם כמה פעמים בדבריו ליצחק, ובסיום הפרשה בולט הדבר כשיעקב […]
פרשה יד – פסקה י' – תפקידו של האדם בעולם החומר
המדרש: ויהי האדם לנפש חיה, רבי יהודה אמר מלמד שעשה לו עוקץ כחיה, וחזר ולקחו ממנו מפני כבודו, ר"ה אמר עשאו עבד מכורן בפני עצמו דאי לא לעי לא נגיס, הוא דעתיה דרבי חנינא דאמר (איכה א) נתנני ה' בידי לא אוכל קום לעי באורייתא בלילא וביממא לא מטי, ר' שמואל חתניה דרבי חנינא חברהון דרבנן אמר כאן הוא עושה נשמה נפש, ולהלן הוא עושה נשמה רוח, מנין ליתן את האמור כאן להלן, ואת האמור להלן כאן, תלמוד לומר חיים […]
לחיות עם פרשת השבוע – מלחמת התרבות: הנצח ינצח
לחיות עם פרשת השבוע – חיי שרה – מלחמת התרבות: הנצח ינצח בפרשת השבוע יש שתי פרשיות שמצטיינות בפירוט גדול. האחת – קניית מערת המכפלה. התורה מאריכה בתיאור המשא ומתן של אברהם עם בני חת ועם עפרון, ומפרשי התורה מנסים להבין מה קרה בדיוק בכל שלב במשא ומתן. לשם מה יש צורך להאריך כל כך? מן הסתם גם כשיעקב קנה את שכם נערך משא ומתן, והתורה לא טורחת לפרט לנו את כל שלביו. למה כאן זה כל כך חשוב? הפרשה […]
פרשה יד – פסקה ט – חמש משמעויות לנפש
המדרש: חמשה שמות נקראו לה, נפש, רוח, נשמה, יחידה, חיה, נפש, זה הדם שנאמר (דברים יב) כי הדם הוא הנפש, רוח, שהיא עולה ויורדת שנאמר (קהלת ג) מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה, נשמה, זו האופיה, דברייתא אמרין האופיתא טבא, חיה, שכל האברים מתים והיא חיה בגוף, יחידה, שכל האברים משנים שנים, והיא יחידה בגוף, הה"ד (איוב לד) אם ישים אליו לבו רוחו ונשמתו אליו יאסוף, רבי יהושע בר נחמיה ורבנן, רבי יהושע בר נחמיה אמר אם ישים […]