הכלל: אין הרמב"ם מביא הלכות בספר המצוות. במקרים בהם מובאת הלכה, יש בה תוספת מהותית להגדרת המצוה.
דוגמאות ליישום:
הכלל: בספר המצוות כולל הרמב"ם גם דברים שאינם להלכה, אם הם נוגעים להגדרת המצוה או הם חלק מן המצוה.
דוגמאות ליישום:
הכלל: השוואת לשון הרמב"ם בכל המקומות שבהם מנה את המצוות, מלמדת על בחינות שונות ועניינים שונים במצוות.
דוגמאות ליישום:
- מצוה כ' – בית המקדש ובית הבחירה
- מצוה כ"א – הר הבית ובית המקדש
- מצוה כ"ב – השומרים הם הכהנים והלויים
- מצוה כ"ג – לשונות הרמב"ם
- מצוה כ"ד – עולם שנה נפש
- מצוה כ"ה – להדליק נרות בכל יום
- מצוה כ"ז – שלושה עניינים בלחם הפנים
- מצוה כ"ט – העצים, האש והמזבח
- מצוה ל' – שני פנים למצוה
- מצוה ל"ב – הגדרת המצוה
- מצוה ל"ג – לשונות הרמב"ם
- מצוה ל"ה – לשונות הרמב"ם
- מצוה ל"ו – לשונות הרמב"ם
- מצוה ל"ז – טומאה או אבלות
- מצוה ל"ח – בתולה או נערה
לימוד מצוות ככלי לעיון בסוגיות
הכלל: לימוד המצוות הקשורות למסכת או לסוגיה מרחיב את המבט ומעורר לחשיבה מזוית נוספת.
דוגמאות ליישום:
- מצוות קמ"ח – שילוח הקן
- מצוות קע"ה – הליכה אחר הרוב
- מצוה קע"ב – קע"ו – בשיטת הרמב"ם בעניין בית הדין הגדול
- מצוה קע"ח – פתיחה לפרק "שבועת העדות"
- מצוה קע"ח – מוציא שם רע
- מצוה רי"ב – רי"ג – פתיחה למסכת קידושין
- מצוה רכ"א – מצוות אשת יפת תואר
- מצוה רל"ז – רמ"א – המצוות הקשורות לנזיקין
- מצוה רמ"ו – מצות טוען ונטען
הכלל: הכשר מצוה הוא עיסוק במצוה עצמה. עיסוק בדברים אחרים המביא לקיומה של מצוה איננו נחשב.
דוגמאות ליישום:
הכלל: כאשר ענין המובא בפסוק נמנה כמצוה – הפסוק כולו מהווה מצוה מתרי"ג המצוות.
דוגמאות ליישום:
הכלל: יש לדקדק בלשונו של הרמב"ם, אימתי פתח את ההלכות בלשון: "מצות עשה לעשות כך וכך", ואימתי בלשון: "עשיית כך וכך מצות עשה".
דוגמאות ליישום: