לחיות עם פרשת השבוע – ללכת עם הלב
לחיות עם פרשת השבוע – ויגש – ללכת עם הלב בתחילת הפרשה עומד יהודה מול יוסף, ומנסה לשכנע אותו לשחרר את בנימין. חכמים ראו במעמד זה מעבר למפגש בין שני אנשים – מפגש בין שתי תרבויות, בין שני עולמות שונים. בעתיד נאמר על כך (יחזקאל ל"ז, י"ז): "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ". אולם כעת יש כאן מאבק בין האחים, בין יוסף ליהודה ובין העולמות שהם מייצגים.בדרכים רבות הגדירו חכמים את כל אחד מהכוחות, למשל: משיח בן יוסף ומשיח בין דוד1. נעמוד כאן […]
פרשה טו – פסקה ד – מקומו של האדם בגן עדן
המדרש: וישם שם רבי יהודה ורבי נחמיה ר"י אמר עילה אותו היך מה דאת אמר (דברים יז) שום תשים עליך מלך, רבי נחמיה אמר פיתה אותו, למלך שעשה סעודה והזמין אורח, כך הזמין הקדוש ברוך הוא את אדם בזכותו של אברהם הה"ד (תהלים קלט) אתה ידעת שבתי וקומי בנת לרעי מרחוק, שבתי בתוך גן עדן, וקומי טירופי מתוכה, בנתה לרעי מרחוק באיזה זכות יעצת לבראני בזכות אותו שהוא בא מרחוק, הה"ד (ישעיה מו) קורא ממזרח עיט מארץ מרחק איש עצתו.
לחיות עם פרשת השבוע – איפה מתחבא המשיח?
לחיות עם פרשת השבוע – וישב – איפה מתחבא המשיח? השבת אנחנו מתחילים לקרוא את סיפורו של יוסף. הפרשה הראשונה – פרשת "וישב" – היא פרשה שכולה מציאות של ירידה. זו גם מילה שחוזרת על עצמה בפרשה כמה פעמים (בראשית ל"ח, א'): וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו… ולגבי יוסף (בראשית ל"ט, א'): וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה… וגם יעקב אומר (בראשית ל"ז, ל"ה): וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה. יהודה יורד, יוסף יורד, יעקב יורד. ירידה אחר ירידה. האוירה […]
פרשה טו – פסקה ג
המדרש: מקדם, אמר רבי שמואל בר נחמן את סבור קודם לברייתו של עולם, ואינו אלא קודם לאדם הראשון, אדם נברא בששי גן עדן בשלישי, הה"ד (תהלים עד) ואלהים מלכי מקדם פועל ישועות בקרב הארץ, ראו פועלא טבא שהתקין הקדוש ברוך הוא שכרי עד שלא עמדתי לפעול.
לחיות עם פרשת השבוע – להסתכל קדימה ולדפוק בדלת
לחיות עם פרשת השבוע – וישלח – להסתכל קדימה ולדפוק בדלת בשבוע שעבר ניסינו ללמוד הדרכות מהתמודדותו של יעקב עם לבן. השבוע אנו קוראים על התמודדותו של יעקב עם עשו, וננסה ללמוד הדרכות גם מכאן. בזוה"ק עומדים חז"ל על דרכו של יעקב, ויש בדברים מסר משמעותי עבורנו. נעמוד על כמה דרשות על הפרשה שהולכות בכיוון דומה. דרשה אחת היא על הפסוק (משלי י"ב, ט'): טוֹב נִקְלֶה וְעֶבֶד לוֹ מִמִּתְכַּבֵּד וַחֲסַר לָחֶם. עדיף אדם שמתבזה, אבל בפועל יש לו עבדים ושליטה […]
פרשה טו – פסקה ב – גן גדול מעדן, עדן גדול מגן
המדרש: גן בעדן, רבי יהודה ורבי יוסי, רבי יהודה אומר גן גדול מעדן שנאמר (יחזקאל לא) ויקנאוהו כל עצי עדן אשר בגן אלהים, ורבי יוסי אומר עדן גדולה מגן שנאמר ויטע ה' אלהים גן בעדן, והכתיב ונהר יוצא מעדן להשקות, על דעתיה דר"י מתמצית בית כור תרקב שותה, על דעתיה דרבי יהודה כפיגי שהיא נתונה בגינה, ומשקה את כל הגינה, והא רבי יהודה יש לו שני מקראות, ור"י אין לו אלא מקרא אחד, אמר רבי חנין דציפורי האיר הקדוש ברוך […]
לחיות עם פרשת השבוע – איך יוצאים?
לחיות עם פרשת השבוע – ויצא – איך יוצאים? פרשת "ויצא יעקב" מלמדת אותנו כיצד יוצאים – ממקום בטוח ומוגן, מבית אבא – אל מהומת החיים, אל המאבקים המלווים את החיים. יעקב הולך לבד, בנו של עשו לוקח לו את כל רכושו והוא נשאר עם מקלו בלבד, עשו מאחוריו מבקש להורגו, לבן מלפניו מחפש לרמותו – והוא לבד. מה יהיה? איך יצליח להתמודד? יעקב חושש מאוד, "מאין יבוא עזרי"? איך יצליח להתמודד? במחשבה שניה יעקב סומך עצמו על הקב"ה, ומכח […]
פרשה טו – פסקה א -"ויטע ה' אלוקים גן בעדן מקדם"
המדרש: [ב, ח] ויטע ה' אלהים גן בעדן מקדם, דבי רבי ינאי אמרין למה הוא מזכיר שם מלא בנטיעת הגן שמתחלת ברייתה היא צריכה כוון, קודם עד שלא נוצרה ממעי אמה, אדם צריך לכוון את רוחותיה, הה"ד (תהלים קד) ישבעו עצי ה' ארזי לבנון אשר נטע, אמר רבי חנינא כקרני חגבים היו, ועקרן הקדוש ברוך הוא ושתלן בתוך גן עדן, ישבעו עצי ה' וגו', אמר ר' חנינא ישבעו חייהם, ישבעו מימיהם, ישבעו מטעתן, אמר ר' יוחנן לא היה העולם ראוי […]
לחיות עם פרשת השבוע – יצחק אבינו, הבארות וחג הסיגד
לחיות עם פרשת השבוע – תולדות – יצחק אבינו, הבארות וחג הסיגד מעיון בפרשה עולה תופעה מעניינת – אף שהפרשה עוסקת בעיקר בדמותו של יצחק – מוזכרים בה שלושת האבות. כבר בתחילת הפרשה (בראשית כ"ה, י"ח, כ"ו): וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק… וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וְיִצְחָק בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה בְּלֶדֶת אֹתָם. וכך גם בהמשך הפרשה, הקב"ה מזכיר את אברהם כמה פעמים בדבריו ליצחק, ובסיום הפרשה בולט הדבר כשיעקב […]
פרשה יד – פסקה י' – תפקידו של האדם בעולם החומר
המדרש: ויהי האדם לנפש חיה, רבי יהודה אמר מלמד שעשה לו עוקץ כחיה, וחזר ולקחו ממנו מפני כבודו, ר"ה אמר עשאו עבד מכורן בפני עצמו דאי לא לעי לא נגיס, הוא דעתיה דרבי חנינא דאמר (איכה א) נתנני ה' בידי לא אוכל קום לעי באורייתא בלילא וביממא לא מטי, ר' שמואל חתניה דרבי חנינא חברהון דרבנן אמר כאן הוא עושה נשמה נפש, ולהלן הוא עושה נשמה רוח, מנין ליתן את האמור כאן להלן, ואת האמור להלן כאן, תלמוד לומר חיים […]
לחיות עם פרשת השבוע – מלחמת התרבות: הנצח ינצח
לחיות עם פרשת השבוע – חיי שרה – מלחמת התרבות: הנצח ינצח בפרשת השבוע יש שתי פרשיות שמצטיינות בפירוט גדול. האחת – קניית מערת המכפלה. התורה מאריכה בתיאור המשא ומתן של אברהם עם בני חת ועם עפרון, ומפרשי התורה מנסים להבין מה קרה בדיוק בכל שלב במשא ומתן. לשם מה יש צורך להאריך כל כך? מן הסתם גם כשיעקב קנה את שכם נערך משא ומתן, והתורה לא טורחת לפרט לנו את כל שלביו. למה כאן זה כל כך חשוב? הפרשה […]
פרשה יד – פסקה ט – חמש משמעויות לנפש
המדרש: חמשה שמות נקראו לה, נפש, רוח, נשמה, יחידה, חיה, נפש, זה הדם שנאמר (דברים יב) כי הדם הוא הנפש, רוח, שהיא עולה ויורדת שנאמר (קהלת ג) מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה, נשמה, זו האופיה, דברייתא אמרין האופיתא טבא, חיה, שכל האברים מתים והיא חיה בגוף, יחידה, שכל האברים משנים שנים, והיא יחידה בגוף, הה"ד (איוב לד) אם ישים אליו לבו רוחו ונשמתו אליו יאסוף, רבי יהושע בר נחמיה ורבנן, רבי יהושע בר נחמיה אמר אם ישים […]
לחיות עם פרשת השבוע – צוחק מי שצוחק אחרון
לחיות עם פרשת השבוע – וירא – צוחק מי שצוחק אחרון אנו עסוקים בימים אלה בבירורים ביחס לאחיזתנו בארץ ישראל. יש מי שמנסה להילחם בהתיישבות של עם ישראל בארצו, והדברים מובילים למאבקים ובירורים, שכרגע מתמצים ב"חוק ההסדרה" העומד על הפרק.כשעוסקים בארץ ישראל, קשה להיות אובייקטיבי. אנו נוגעים בדבר. דוגמא לכך יש בדרשתו של הרמב"ן לראש השנה, אותה דרש בעכו. הדרשה עוסקת, כמובן, בענייני שופר ותשובה ויום הדין, אך חלק נכבד ממנה עוסק בארץ ישראל. מה הקשר של ארץ ישראל לדרשה […]
פרשה יד – פסקה ח – יצירת האדם ומהותו
המדרש: מן האדמה, רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר נחמן אמרו ממקום כפרתו נברא, היך מה דאת אמר (שמות כ) מזבח אדמה תעשה לי, אמר הקדוש ברוך הוא הרי אני בורא אותו ממקום כפרתו והלואי יעמוד, ויפח באפיו, מלמד שהעמידו גולם מן הארץ ועד הרקיע, וזרק בו את הנשמה, לפי שבעולם הזה בנפיחה לפיכך מת, אבל לעתיד בנתינה, שנאמר (יחזקאל לז) ונתתי רוחי בכם וחייתם.
לחיות עם פרשת השבוע – על הבחירות בארצות הברית
לחיות עם פרשת השבוע – לך לך – על הבחירות בארצות הברית הזכרנו כבר כמה פעמים בעבר, שלחיות בדור שלנו זו חויה מיוחדת, מרתקת מאין כמוה. להתבונן בדרך שבה מנהיג הקב"ה את עולמו זה מרתק ומלמד הרבה מאוד.חז"ל אומרים (אליהו רבה י"ד): כך אמר להם הקב"ה לישראל… שליש היום אני קורא ושונה, ושליש היום אני דן את הדין, ושליש היום אני עושה צדקה, דן אני ומכלכל ומפרנס את כל העולם כולו ואת כל מעשה ידיי שבראתי בעולמי, ואין לפני שחוק […]
פרשה יד – פסקה ז – הנשמה הניצחית
המדרש: עפר, ר"י בר סימון אומר עופר, עולם על מליאתו נברא אר"א בר שמעון אף חוה על מליאתה נבראת, אמר רבי יוחנן אדם וחוה כבני עשרים שנה נבראו, רבי הונא אמר עפר זכר, אדמה נקבה, היוצר הזה מביא עפר זכר, ואדמה נקבה, כדי שיהיו כליו בריאין, מעשה בא' בציפורי שמת בנו, אית דאמר מינאי הוה יתיב גביה, סלק רבי יוסי בר חלפתא למחמי ליה אנפין, חמתיה יתיב ושחיק, א"ל למה אתה שחיק, א"ל אנן רחיצן במרי שמיא, דאתחמי לאפויי לעלמא […]
פרשה יד – פסקה ו – אברהם כסימן לאיזון
המדרש: את האדם, בזכותו של אברהם, א"ר לוי האדם הגדול בענקים, זה אברהם, למה קורא אותו גדול שהיה ראוי להבראות קודם לאדם הראשון, אלא אמר הקדוש ברוך הוא שמא יקלקל ואין מי שיבא לתקן תחתיו, אלא הרי אני בורא את האדם תחלה שאם יקלקל יבא אברהם ויתקן תחתיו, אמר רבי אבא בר כהנא בנוהג שבעולם אדם יש לו קורה שופעת היכן הוא נותנה לא באמצע טרקלין כדי שתסבול קורות שלפניה וקורות שלאחריה, כך למה ברא הקדוש ברוך הוא את אברהם […]
לחיות עם פרשת השבוע – איך זוכים להיות נצבים?
לחיות עם פרשת השבוע – נצבים -איך זוכים להיות נצבים? אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל (דברים כ"ט, ט'). בזוה"ק אמרו, שכשנאמר בתנ"ך "היום", רומז הדבר לראש השנה (עי' למשל ח"ג פינחס רל"א ע"א). בחסידות קשרו את דברי הזוה"ק הללו לפסוק הפותח את פרשת נצבים, הנקראת תמיד לפני ראש השנה: אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם… בראש השנה אנו נצבים לפני ה'. נעיין בדברי רבותינו על המילים הללו, ונלמד מדבריהם כיצד אנו נצבים לפני […]
לחיות עם פרשת השבוע – אתם לא רואים?
לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – אתם לא רואים? פרשת "כי תבוא" מקיפה נושאים רבים. הפתיחה בנושאים חגיגיים כמו ביכורים, ובהמשך התוכחות הקשות. ננסה לעשות סדר בנושאי הפרשה. פרשת ביכורים, שאיתה פותחת פרשת השבוע, מבטאת בצורה מיוחדת את סגולתה של ארץ ישראל.המשנה אומרת (ביכורים פ"א מ"י): רבי יוסי הגלילי אומר: אין מביאין בכורים מעבר הירדן שאינה "ארץ זבת חלב ודבש". ובירושלמי הסבירו (פ"א ה"ח): תני, "אשר נתתה לי", לא שנטלתי לי מעצמי. עבר הירדן איננה ארץ שאפשר לומר […]
פרשה יד – פסקה ה – מחלוקת בית שמאי ובית הלל
המדרש: וייצר ב' יצירות, יצירה בעולם הזה, ויצירה לעולם הבא, ב"ש וב"ה, ב"ש אומרים לא כשם שיצירתו בעוה"ז, כך יצירתו לעולם הבא, בעולם הזה מתחיל בעור ובבשר וגומר בגידים ובעצמות, אבל לעתיד לבא מתחיל בגידים ובעצמות וגומר בעור ובבשר, שכך הוא אומר במתי יחזקאל (יחזקאל לז) ראיתי והנה עליהם גידים ובשר עלה, אמר רבי יונתן אין למדין ממתי יחזקאל, ולמה היו מתי יחזקאל דומים, לזה שהוא נכנס למרחץ מה שהוא פושט ראשון הוא לובש אחרון, ב"ה אומרים כשם שיצירתו בעוה"ז, […]