לחיות עם פרשת השבוע – השמחה שבקביעות ובהתחדשות
לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – השמחה שבקביעות ובהתחדשות מילה אחת חוזרת בפרשה פעמים רבות בהקשרים שונים – היום.בפעם הראשונה, מופיעה מילה זו בפרשת ביכורים (דברים כ"ו, א'-ג'): וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם […]
פרשה ט – פסקה יג – החזיר הטהור
המדרש: אמר רבי שמעון בן לקיש הנה טוב מאד, זו מלכות שמים, והנה טוב מאד, זו מלכות הרומיים, וכי מלכות הרומיים טוב מאד אתמהא, אלא שהיא תובעת דקיון של בריות, שנאמר (ישעיה מה) אנכי עשיתי ארץ ואדם עליה בראתי.
לחיות עם פרשת השבוע – שלום – הדרך הנכונה
לחיות עם פרשת השבוע – כי תצא – שלום – הדרך הנכונה המילה הראשונה בפרשה – "כי" – מהווה לכאורה מילת קישור פשוטה. אולם חז"ל במדרש מלמדים שגם למילה זו יש משמעות.על הפסוק (ויקרא ז', י"א): "וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר יַקְרִיב לַה'", דורשים חכמים דרשות רבות בשבח השלום, שהוא עניינו של קרבן השלמים. נעמוד על אחת הדרשות הקשורה למילה הפותחת את הפרשה (ויקרא רבה פרשה ט', ט'): חזקיה אמר: גדול שלום, שכל המצות כתיב בהו (שמות כ"ג): "כי תראה", […]
פרשה ט – פסקה יב – התרוממות המציאות ע"י האדם
המדרש: רבנן אמרי לה בשם רבי חנינא בר אידי ורבי פנחס ורבי חלקיה הוא מאד הוא אדם, הינון אותיות דדין הינון אותיות דדין, הה"ד (בראשית א) וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד זה אדם.
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת שופטים
לחיות עם פרשת השבוע – שופטים פרשת שופטים היא פרשת המנהיגות בישראל. הפרשה עוסקת בכל סוגי המנהיגות. ראשיתה בציווי על מינוי הסנהדרין, ובהמשך – פרשת המלך, פרשת הנביא, והכהנים. "לחיות עם פרשת השבוע", פירושו לעסוק במשמעות של המנהיגות. אמנם אין אנו עוסקים במנהיגים אלא בעצמנו, וננסה לראות מהי משמעות הדברים אלינו. המנהיגות בישראל היא ביטוי להופעה שלמה של הכלל. אנו סמוכים ליום הזכרון של הרב קוק זצ"ל (בג' באלול), שלימד אותנו ששיבת עם ישראל לארצו היא שיבה אל מושג הכלל, […]
פרשה ט – פסקה יא
המדרש: אמר ר' שמעון בר אבא הנה טוב מאד זו מדת הטוב, והנה טוב מאד זו מדת הפורענות, וכי מדת הפורענות טובה היא מאד, אלא שוקד על הפורענות היאך להביאה, אמר רבי סימון בשם רבי שמעון בר אבא כל המדות בטלו מדה כנגד מדה לא בטלה, רבי הונא בשם ר' יוסי מתחלת ברייתו של עולם צפה הקדוש ברוך הוא שבמדה שאדם מודד בה מודדין לו, לפיכך אמרו חכמים והנה טוב מאד, זו מדה טובה.
לחיות עם פרשת השבוע – לימוד מהמנהרות בעזה
לחיות עם פרשת השבוע – דברים – לימוד מהמנהרות בעזה הפסוק האחרון בפרשה (דברים ג', כ"א-כ"ב): וְאֶת יְהוֹשׁוּעַ צִוֵּיתִי בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר עֵינֶיךָ הָרֹאֹת אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹקֵיכֶם לִשְׁנֵי הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה כֵּן יַעֲשֶׂה ה' לְכָל הַמַּמְלָכוֹת אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר שָׁמָּה. לֹא תִּירָאוּם כִּי ה' אֱלֹקֵיכֶם הוּא הַנִּלְחָם לָכֶם. פסוק נפלא, במיוחד לתקופה שאנו נמצאים בה. דיברנו בשיחות האחרונות על הצורך להודות לה', ולראות את הסייעתא דשמיא שמלוה אותנו. אף כי כל דבר עלה בדמים יקרים של חיילים קדושים […]
לחיות עם פרשת השבוע – לא חסים על זאבים
לחיות עם פרשת השבוע – מסעי – לא חסים על זאבים בפרשת השבוע נמצאת מצות המלחמה על ארץ ישראל (במדבר ל"ג, נ"ג): וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ. הרמב"ן ראה בפסוק זה את המקור למצוה זו, כפי שהוא כותב בפירושו לחומש וכן בהשגותיו לספר המצוות.נעיין בהקשר הפסוקים (במדבר ל"ג, נ'-נ"ו): וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל אֶרֶץ כְּנָעַן. […]
לחיות עם פרשת השבוע – מלחמה ללא תכלית ותיקון ערכים
לחיות עם פרשת השבוע – מטות – מלחמה ללא תכלית ותיקון ערכים בפרשת השבוע אנו מוצאים שתי מלחמות. בתחילת הפרשה מופיעה המלחמה נגד מדין. בסוף הפרשה מתחייבים בני גד ובני ראובן לצאת חלוצים למלחמה על כיבוש הארץ ורק לאחר סיום הכיבוש לשוב לבתיהם. לכל מלחמה היתה מגמה שונה. מלחמת מדין איננה מלחמה לכיבוש שטח, אלא נגד אנשי מדין. הרמב"ן (במדבר ל"א כ"ג) מבאר, לשיטתו, שלנקמת מדין לא היה ההגדרה ההלכתית של "מלחמה", כיון שמלחמה היא רק כדי לכבוש קרקע1. על […]
פרשה ט – פסקה י' – מלאך החיים ומלאך המוות
המדרש: אמר רבי שמואל בר יצחק הנה טוב מאד זה מלאך חיים, והנה טוב מאד זה מלאך המות, וכי מלאך המות טוב מאד אתמהא, אלא למלך שעשה סעודה וזימן את האורחים והכניס לפניהם תמחוי מלא כל טוב, אמר כל שהוא אוכל ומברך את המלך יאכל ויערב לו, וכל מי שהוא אוכל ואינו מברך את המלך יותז ראשו בסייף, כך כל מי שהוא מסגל במצות ומעשים טובים הרי מלאך חיים, וכל מי שאינו מסגל במצות ומעשים טובים הרי מלאך המות.
לחיות עם פרשת השבוע – תיקון חטאי הציונות
לחיות עם פרשת השבוע – פינחס – תיקון חטאי הציונות תחילת הפרשה מלמדת אותנו כיצד מגיעים לשלום (במדבר כ"ה, י"א-י"ב): פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי. לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם. פינחס הוא נכדו וממשיך דרכו של אהרן, שהיה "אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (אבות פ"א מי"ב). חז"ל מתארים כיצד היה אהרן משקיע כדי להשכין שלום בין […]
פרשה ט – פסקה ט' – כל הדרכים מובילות לגן עדן
המדרש: אמר ר' זעירא הנה טוב מאד זו גן עדן, והנה טוב מאד זו גיהנם, וכי גיהנם טוב מאוד, אתמהא, משל למלך שהיה לו פרדס והכניס לתוכו פועלים, ובנה אוצר על פתחו, אמר כל מי שהוא מתכשר במלאכת הפרדס יכנס לאוצרו, וכל מי שאינו מתכשר במלאכת הפרדס אל יכנס לאוצרו, כך כל מי שהוא מסגל במצות ומעשים טובים הרי גן עדן וכל מי שאינו מסגל במצות ומעשים טובים הרי גיהנם.
לחיות עם פרשת השבוע – מלחמה גשמית ומלחמה רוחנית
לחיות עם פרשת השבוע – בלק – מלחמה גשמית ומלחמה רוחנית הפרשה הקודמת עסקה במלחמה נגד סיחון ועוג. מתוך כך מגיעה פרשת בלק, המתארת את תגובתם של בלק ובלעם למלחמות אלו.בזוה"ק דרשו את הפסוק (תהלים ס"ח, כ"ג): אָמַר ה' מִבָּשָׁן אָשִׁיב… זו לשון הזוה"ק (ח"ג, בלק קפ"ה ע"א, בתרגום): "אמר ה'", לעתיד לבוא עתיד הקב"ה להתעורר ולהשיב מבשן כל אלו שהרגו אותם חיות השדה ואכלו אותם. לאור אירועי השבוע, עלינו לדעת כי אויבינו הם חיות אכזריות, שהורגות וטורפות את נערינו. […]
פרשה ט – פסקה ח' – ייסורין מביאים לחיי העולם הבא
המדרש: אמר רב הונא הנה טוב מאד, זו מדת הטוב, והנה טוב מאד זו מדת יסורין, וכי מדת יסורין טובה מאד, אתמהא, אלא שעל ידיה הבריות באים לחיי העולם הבא, וכן שלמה אומר (משלי ו) ודרך חיים תוכחת מוסר, אמרת צא וראה איזהו דרך מביאה את האדם לחיי העולם הבא, הוי אומר זו מדת יסורין.
לחיות עם פרשת השבוע – בארץ ישראל מדברים בנועם
לחיות עם פרשת השבוע – חוקת – בארץ ישראל מדברים פרשת חוקת היא פרשת ה"התקפלות" מהמדבר, ותחילת ההכנות לכניסה לארץ ישראל. מיד לאחר פרשת פרשה אדומה מופיע (במדבר כ', א'-ב'): וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה מִדְבַּר צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם. וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן. מות מרים והיעלמות בארה של מרים, ובהמשך מות אהרן, הם תחילת עזיבת שלושת הרועים שליוו את ישראל במדבר – אהרן, מרים ומשה. מות אהרן […]
פרשה ט – פסקה ז' – תפקידו של יצר הרע בעולם
המדרש: רבי נחמן בר שמואל בר נחמן בשם רב שמואל בר נחמן אמר הנה טוב מאד זה יצר טוב והנה טוב מאד זה יצר רע, וכי יצר הרע טוב מאד, אתמהא, אלא שאלולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אשה, ולא הוליד ולא נשא ונתן, וכן שלמה אומר (קהלת ד) כי היא קנאת איש מרעהו.
לחיות עם פרשת השבוע – ערכים, תורה ותפילה בעניין החטופים
לחיות עם פרשת השבוע – קרח – ערכים, תורה ותפילה בעניין החטופים "פרשת השבוע" מבחינה אקטואלית היא ודאי החטיפה של שלושת הנערים, שאנו מתפללים ומייחלים לשובם במהרה, בריאים ושלמים. נעמוד על שתי נקודות בענין. א. הצד הלאומי והצבאי של המאבק מול אויבינו. ב. חלקנו בענין. א.אירוע זה מבטא, ללא ספק, את השחיקה המתמשכת בכח ההרתעה של צה"ל מול אויבינו.במלחמה בכלל ומול טרור בפרט, עיקר הענין הוא כח ההרתעה. זה מה שימנע פעולות נגד מדינת ישראל ואזרחיה.איך בונים כח הרתעה? גם […]
פרשה ט – פסקה ו' – השינה – כוחות ממציאות עליונה
המדרש: אמר רבי שמעון בן אלעזר הנה טוב מאד והנה טובה שינה, וכי שינה טובה מאד, אתמהא, לא כן תנינן יין ושינה לרשעים נאה להם ונאה לעולם אלא מתוך שאדם ישן קימעא הוא עומד ויגע בתורה הרבה.
לחיות עם פרשת השבוע – לשון הרע, מחלוקת וריחוק הגאולה
לחיות עם פרשת השבוע – שלח – לשון הרע, מחלוקת וריחוק הגאולה עיקר מניינה ובניינה של פרשת שלח הוא חטא המרגלים. חז"ל מבארים, שאחת הנקודות העיקריות בחטא זה היא חטא לשון הרע. מדברי המרגלים למדו חכמים על דרכו של בעל לשון הרע, המשלב בדבריו אמת ושקר כדי שיתקבלו.הרצי"ה זצ"ל (לנתיבות ישראל ב' עמ' ג') עוסק בדמותו של ה"חפץ חיים", ובמפעלו הגדול – הלכות לשון הרע.וכך כותב: את יסודו ושרשו של מפעל-קודש זה מגלה הוא בהקדמת הספר: "נראה פשוט שהטעם שהחמירה […]
פרשה ט – פסקה ה' – הטוב שבמוות
המדרש: בתורתו של רבי מאיר מצאו כתוב, והנה טוב מאד והנה טוב מות, א"ר שמואל בר נחמן רכוב הייתי על כתפו של זקני ועולה מעירו לכפר חנן דרך בית שאן, ושמעתי את ר"ש בן אלעזר יושב ודורש בשם רבי מאיר, הנה טוב מאד הנה טוב מות, רבי חמא בר חנינא ורבי יונתן, רבי חמא בר חנינא אמר ראוי היה אדם הראשון שלא לטעום טעם מיתה ולמה נקנסה בו מיתה אלא צפה הקדוש ברוך הוא שנבוכדנצר וחירם מלך צור עתידין לעשות […]