א. "שתיק רב"
הכלל: כאשר ישנה בגמרא שאלה ללא תשובה עליה, מלמד הדבר על עומק שיש בדברים, שאין דרך לאומרו בסגנון התלמוד, ועל כן לא ניתנה תשובה לשאלה זו.
- דוגמאות ליישום:
שביעית (ירושלמי) – תוספת שביעית
סוכה ה' ע"ב – כל הפסוק לשיעורין נאמר
כתובות י"ג ע"א – מה טיבו של עובר זה
קידושין י"א ע"א – קידושי כסף לבית שמאי
קידושין י"ד ע"ב – "שכיר" "שכיר"
בבא קמא י"א ע"א – שמין לשואל
בבא מציעא ו' ע"א – "תקפו כהן"
בבא בתרא ד' ע"א – חזית
בבא בתרא ט"ו ע"א – "משה כותב בדמע"
סנהדרין ב' ע"א – דיני ממונות בשלושה
סנהדרין צ"ז ע"ב – גאולה ותשובה
ב. קשר בין הדין לדרך בה הוא נלמד
הכלל: יש קשר בין המידה (ממידות שהתורה נדרשת בהן) שבה לומדים את הדין, למהותו של הדין ותוכנו.
- דוגמאות ליישום:
סוכה נ' ע"ב – ממה עשויה המנורה
קידושין ד' ע"ב – המקור לקניין כסף
בבא קמא ס"ב ע"ב – כלל ופרט וכלל בתשלומי כפל
ספר המצוות להרמב"ם, עשה ל"א – שילוח טמאים מן המחנה
הכלל: דעות החכמים החולקים עומדות, בדרך כלל, זו מול זו. כאשר אין הדבר כן – עלינו להעמיק בלשון חכמים וכך לעמוד על שורש העניין.
- דוגמאות ליישום:
ברכות ד' ע"ב – סמיכת גאולה לתפילה
ברכות י"ג ע"א – קריאת שמע ככתבה
פאה פ"ה מ"ד – "עני היה באותה שעה"
סוכה ו' ע"ב – אם למקרא ואם למסורת
בבא קמא מ"ו ע"ב, בבא מציעא ב' ע"ב – מחלוקת סומכוס וחכמים
ד. משנת תנאים
דרך הלימוד: יש לעסוק בדברי התנאים השונים בנושא הסוגיא, במשניות, בתוספתות ובמדרשי ההלכה, ומתוכם לשוב אל הסוגיא ולעמוד על פרטיה.
- דוגמאות ליישום:
קידושין פרק ראשון – קנין אשה
בבא בתרא ג' ע"ב – בית כנסת
בבא בתרא ה' ע"א – "הקובע זמן לחבירו"
דרך הלימוד: הסדר שבו סידר רבי את פרקי המסכת מלמד על משמעותם הפנימית של נושאי הפרקים.
- דוגמאות ליישום:
מבוא למסכת סנהדרין
דרך הלימוד: גדר מרכזי בנושא מסויים שאיננו מופיע בסוגיות העיקריות של הנושא – יש בזה מקום לעיון.
- דוגמאות ליישום:
פסחים ד' ע"א – מזוזה חובת הדר
חגיגה י' ע"ב – מלאכת מחשבת אסרה תורה
תמיד פ"ה מ"ו – ראש מעמד
ז. כללים ופרטים
הכלל: יסודות מהותיים בתורה עשויים לבאר כמה סוגיות. יש להעמיק במקורם הרוחני, ומתוך כך בפרטי הדינים המתבארים מתוכם.
דוגמאות ליישום:
ז 1. חלק הכלל בממון
- דוגמאות ליישום:
מתנות עניים – פאה (ירושלמי)
בבא קמא מ"ו ע"ב, בבא מציעא ב' ע"ב – מחלוקת סומכוס וחכמים
בבא מציעא ו' ע"א – "תקפו כהן"
פתיחה למסכת בבא בתרא
ז 2. האדם גופו וממונו
- דוגמאות ליישום:
בבא קמא מ"ו ע"ב, בבא מציעא ב' ע"ב – מחלוקת סומכוס וחכמים
בבא מציעא ג' ע"א – הודאת בעל דין
ח. נשמת התורה
הכלל: הנגלה שבתורה הוא לבוש לנסתר, והנסתר בונה ומחיה את הנגלה.
דוגמאות ליישום:
הכלל: הנסתר הוא מקורו הרוחני של הנגלה, ומקורות מן החכמה הפנימית שופכים אור על סוגיות ומבארים את משמעותן.
- דוגמאות ליישום:
ירושלמי שביעית פ"א ה"ד – שדה אילן
פסחים ק"ח ע"ב – ארבע כוסות
סוכה ז' ע"ב – סוכה העשויה ככבשן
בבא קמא ב' – תולדותיהן כיוצא בהן או לאו כיוצא בהן
בבא קמא ד' ע"א – ארבע אבות נזיקין – ואדם
ח 2. יחס הנגלה והנסתר
דרך הלימוד: הנגלה דן בדרך התגובה המתאימה למציאות, והנסתר מברר את מקורה הרוחני של המציאות, מדוע היא בנויה כפי שהיא.
- דוגמאות ליישום:
קדושין ח' – קדושין במשכון
בבא בתרא ה' ע"א – "הקובע זמן לחבירו"
אונס ומפתה
שמירה בבעלים
הכלל: קושיות רבות בסוגיה הן כחורים דרכם ניתן להציץ פנימה אל העומק הפנימי. דיוק בפשט מוליך אל הסוד.
- דוגמאות ליישום:
שבת קי"א ע"ב – מלאכת קושר
פסחים – קרבן פסח – קרבן יחיד או קרבן ציבור
בבא מציעא ח' ע"א – המגביה מציאה לחברו
בבא מציעא ח' ע"ב – גמל במשיכה וחמור בהנהגה
שמירה בבעלים
הלכה כבתראי
ח 3 א. מושגים ומשפטים מיוחדים
הכלל: יש לשים לב לביטויים מיוחדים בלשון הגמרא, ולעמוד על העומק הגנוז בהם.
- דוגמאות ליישום:
בבא מציעא ט' ע"ב – מגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה
הכלל: הרמב"ם פוסק כירושלמי כאשר המימרא בבבלי נאמרה בדורות שהיו בהם שמדות, שאז התלמוד הירושלמי מבורר יותר.
- דוגמאות ליישום:
שבת ל"ח ע"א – החזרה לכירה בשבת
שבת ל"ט ע"א – ולא יטמיננה בחול
הכלל: הירושלמי מקצר יותר מן הבבלי בגלל קישורו אל הנבואה.
- דוגמאות ליישום:
שבת קט"ז ע"ב – מצילין תיק הספר עם הספר