מדרש >> בראשית רבה

פרשה כט – סימן ה

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כט סימן ה ה אמר ר' סימון מצינו שהקב"ה עושה חסד עם האחרונים בזכות הראשונים, ומנין שהקב"ה עושה עם הראשונים בזכות האחרונים, ונח מצא חן בעיני ה', באיזו זכות בזכות תולדותיו.

פרשת שבוע >> שמות >> בא

לחיות עם פרשת השבוע – להיגאל מההתמכרויות

בהתבוננות בשלוש הפרשיות הפותחות את ספר שמות – "שמות", "וארא", "בא", ניכר שיש שלושה כוחות שפועלים בתהליך של יציאת מצרים. כמובן, הקב"ה מעל כל הכוחות והוא מפעיל את הכוחות השונים. הכח האחד הוא בני ישראל. הם הנושא המרכזי. הם משועבדים במצרים, ואותם מוציא הקב"ה ממצרים. מול בני ישראל יש שני כוחות. משה רבינו ופרעה מלך מצרים. כל פרשה עוסקת בעיקר בכח אחד, והדבר ניכר בפתיחת הפרשות. פרשת שמות פותחת (שמות א', א'): וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כט – סימן ד

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כט ד רבי הונא ור' פנחס ורבי חנין ורבי הושעיא לא מפרשין ר' יוחנן ורבי שמעון בן לקיש ורבנן מפרשין, רבי יוחנן אמר לאחד שהיה מהלך בדרך וראה אחד ודבקו עד היכן עד שקשר עמו אהבה, כך נאמר כאן חן ונאמר להלן (בראשית לט) וימצא יוסף חן בעיניו, ר"ש בן לקיש אמר לאחד שהיה מהלך וראה אחד ודבקו, עד היכן עד שהשליטו, כך נאמר כאן חן ונאמר להלן (אסתר ב) ותהי אסתר נשאת חן, […]

פרשת שבוע >> שמות >> וארא

לחיות עם פרשת השבוע – להתחבר לשורש

הפסוק הראשון בפרשה הוא פסוק מיוחד ומרכזי מאוד, אף כי שמה של הפרשה בא מן הפסוק הבא אחריו (שמות ו', ב'): וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'. בולט בפסוק המעבר ממידת הדין למידת הרחמים. תחילת הפסוק כתובה בלשון של מידת הדין: "וידבר" – הוא לשון קשה. "אלהים" – הוא שם של מידת הדין. "אל משה" – מוזכר בשמו, שזו התייחסות חיצונית. ולעומת זאת חלקו השני של הפסוק הוא במידת הרחמים: "ויאמר" – לשון רכה, של רחמים. "אליו" – […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כט – סימן ג

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כט סימן ג ג אמר רבי סימון שלש מציאות מצא הקדוש ברוך הוא, אברהם, דכתיב (נחמיה ט) ומצאת את לבבו נאמן לפניך, דוד, דכתיב (תהלים פט) מצאתי דוד עבדי, ישראל, דכתיב (הושע ט) כענבים במדבר מצאתי ישראל, איתיבון חבריא לרבי סימון והא כתיב ונח מצא חן, אמר להון הוא מצא הקדוש ברוך הוא לא מצא, והא כתיב (ירמיה לא) מצא חן במדבר בזכות דור המדבר, ומצאת את לבבו נאמן לפניך.

פרשת שבוע >> שמות >> שמות

לחיות עם פרשת השבוע – איך נוצר עם ישראל?

בסיום ספר בראשית קראנו על ירידת בני ישראל למצרים. יוסף הוא המשנה למלך, והוא דואג למשפחה למגורים טובים בארץ גושן (בראשית מ"ז, כ"ז): וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד. ובמעבר חד לספר שמות, עם ישראל מתחיל את השעבוד (שמות א', י"ב-י"ד): וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ. וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ. יש מקום לשאול, מה פשר הדבר שעם […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כט – סימן ב

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ט סימן ט ט א"ר יוחנן משפט דור המבול שנים עשר חודש, נטלו דינם ויהיה להם חלק לעולם הבא, דאמר רבי יוחנן כל טיפה וטיפה שהקב"ה מוריד עליהם היה מרתיחה בגיהנם ומוציאה ומורידה עליהם הדא הוא דכתיב (איוב ו) בעת יזורבו נצמתו, זריבתם לחלטנית היתה, (קהלת ט) גם אהבתם, שהיו אוהבים לעבודת כוכבים שלהם, גם שנאתם שהיו שונאים להקב"ה, גם קנאתם שהיו מקנאים להקב"ה בעבודת כוכבים שלהם, כבר אבדה, וחלק אין להם […]

פרשת שבוע >> בראשית >> ויחי

לחיות עם פרשת השבוע – בין פוליטיקה למנהיגות

בתוך ברכותיו של יעקב לבניו, מעניין לעמוד – בעקבות הרש"ר הירש – על ההבדל שבין שבט יהודה לשבט דן, ששניהם נמצאים בקריאה של היום, יום רביעי. בשבוע של פרשת "ויחי", יש חשיבות מיוחדת "לחיות עם פרשת השבוע", ולראות מהן ההשלכות של הדברים הללו על החיים. בכמה מישורים אנו מוצאים את יהודה ודן כמשלימים זה את זה. בסדר מחנה ישראל במדבר, יהודה בראש המחנה (במדבר י', י"ד): וַיִּסַּע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי יְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה לְצִבְאֹתָם. ומחנה דן בסוף (במדבר י', כ"ה): וְנָסַע […]

פרשת שבוע >> בראשית >> ויגש

לחיות עם פרשת השבוע – זהירות, מים עמוקים

פרשת "ויגש" היא פרשה מופלאה, ששיאה במפגש הדרמטי שבין יוסף ליהודה. חכמים רואים במפגש זה שורש למערכת היחסים המורכבת שבין יוסף ליהודה לאורך הדורות, עד להתקיימות הנבואה (יחזקאל ל"ז, ט"ו-י"ז): וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר. וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ. למרות המחלוקות הקשות שבין השבטים, שהגיעו עד רצונם של […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ט

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ט סימן ט ט א"ר יוחנן משפט דור המבול שנים עשר חודש, נטלו דינם ויהיה להם חלק לעולם הבא, דאמר רבי יוחנן כל טיפה וטיפה שהקב"ה מוריד עליהם היה מרתיחה בגיהנם ומוציאה ומורידה עליהם הדא הוא דכתיב (איוב ו) בעת יזורבו נצמתו, זריבתם לחלטנית היתה, (קהלת ט) גם אהבתם, שהיו אוהבים לעבודת כוכבים שלהם, גם שנאתם שהיו שונאים להקב"ה, גם קנאתם שהיו מקנאים להקב"ה בעבודת כוכבים שלהם, כבר אבדה, וחלק אין להם […]

פרשת שבוע >> בראשית >> וישב

לחיות עם פרשת השבוע – איפה האחדות?

השבת אנו מתחילים את הסיפור הארוך והמורכב של יוסף ואחיו, שהביא בהמשך לירידת ישראל למצרים. ננסה לפתוח פתח להתבוננות בפרשיות אלו. סיפור יוסף ואחיו נושא בקרבו יסודות רבים בבנין האומה הישראלית, וגם לקחים רבים שיש ללמוד ממנו. חז"ל לומדים ממעשיהם של האבות לקחים לכל אדם ואדם בבנין ביתו (שבת י' ע"ב): ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו […]

פרשת שבוע >> בראשית >> וישלח

לחיות עם פרשת השבוע – על הפנים

לפעמים, תוך כדי קריאת "שנים מקרא ואחד תרגום", שמים לב למילה שחוזרת על עצמה כמה פעמים בפסוק. תופעה כזאת "מדליקה נורה אדומה", וגורמת להתבונן עוד בהופעתה של המילה בפרשה. כך ניתן לשים לב למילים שהתורה מדגישה אותן. בפרשתנו המילה "פנים" חוזרת פעמים רבות. כבר בתחילת הפרשה נאמר (בראשית ל"ב, ד'): וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם. ה"שם משמואל" עומד על המילה "לפניו" בפסוק (וישלח, תרע"ב): ויש לדקדק בתיבת "לפניו" שנראית לכאורה מיותרת, שלפניו לא יצדק […]

פרשת שבוע >> בראשית >> ויצא

לחיות עם פרשת השבוע – איפה המפתח?

ה"שפת אמת" מביא דבר מעניין, שמיוחד בפרשת "ויצא" (ויצא תר"נ): בסדר ויצא לא נמצא שום פרשה פתוחה וסתומה. וכן הוא בספרי מסורות, כי לא יש סדר כזה בתורה זולת ויצא. ונראה דהרמז שלא פסק אבינו יעקב ולא הוסח דעתו מיציאתו לחו"ל עד שחזר "ויפגעו בו מלאכי" כו'. פרשת ויצא היא הפרשה היחידה שאין בה הפסקה של פרשה סתומה או פתוחה, וכולה רצף אחד. משמעות הדברים, נראה שקשורה לדברי המהר"ל (נצח ישראל פי"א): ודבר שהוא על ענין שתחלתו טוב וסופו טוב, […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ו

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ו ו רבי יודן ורבי פנחס, ר"י אמר משל למלך שמסר את בנו לפדגוג, והוציאו לתרבות רעה, כעס המלך על בנו והרגו אמר המלך כלום הוציא את בני לתרבות רעה, אלא זה, בני אבד הוא וזה קיים, לפיכך מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים, רבי פנחס אמר משל למלך שהיה משיא את בנו ועשה לו חופה סיידה וכיירה וציירה, כעס המלך על בנו והרגו, מה עשה נכנס לתוך החופה התחיל […]

פרשת שבוע >> בראשית >> תולדות

לחיות עם פרשת השבוע – לחיות בלי מבצעים

הרצי"ה קוק זצ"ל היה חוזר הרבה על כך שפרשיות ספר בראשית מחולקות לזוגות. פרשות בראשית ונח עוסקות בראשיתו של העולם. פרשות לך לך וירא – באברהם אבינו. פרשות חיי שרה ותולדות – ביצחק. פרשות ויצא וישלח – ביעקב. בפרשיות הללו, בהן אנו עוסקים בדמותו של יצחק אבינו, מביא הרצי"ה את דברי הגמרא (שבת פ"ט ע"ב): אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מאי דכתיב "כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' אבינו גואלנו מעולם […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ה

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ה ה אמר רבי אבא בר כהנא נעשה בעשרת השבטים, מה שלא נעשה בדור המבול, כתיב בדור המבול (בראשית ו) וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, ובי' השבטים כתיב (מיכה ב) הוי חושבי און ופועלי רע על משכבותם, ה"ז בלילה ומנין אף ביום, ת"ל באור הבוקר יעשוה, אותן לא נשתייר מהם פליטה ואלו נשתייר מהן, אלא בזכות הצדיקים והצדיקות שהן עתידין לעמוד מהן, הה"ד (יחזקאל יד) והנה נותרה בה פליטה […]

פרשת שבוע >> בראשית >> חיי שרה

לחיות עם פרשת השבוע – הגמל של המשיח

בכל שנה מחדש, כשקוראים את פרשת חיי שרה, אנו משתוממים על האריכות הרבה שיש בפרשה, בסיפורו של עבד אברהם ההולך לחפש אשה ליצחק. אמנם אנו זוכרים זאת משנים קודמות, ובכל זאת זה מרשים בכל פעם מחדש, ובעיון נוסף מגלים בכל שנה דברים חדשים. התורה מתארת את מעשיו של העבד באריכות ובפירוט, ולאחר מכן העבד חוזר שוב על כל הסיפור, וכבר עמדנו על כך בשנים קודמות. בתוך האריכות הרבה, יש לשים לב לביטויים מיוחדים ולעמוד על משמעותם. השנה שמתי לב לדרך […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ד

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כח סימן ד ד אמחה, אני ממחה על בריותי, ואין בריותי ממחים על ידי, א"ר אלעזר משל למלך שהיו לו אוצרות בלוסים, והיו בני המדינה מליזין אחרי המלך, לאמר מזגו של מלך רעה, מה עשה המלך פתח להם המאושרים שבהם, ומלאו את כל המדינה סריות, התחילו גורפים ומשליכים ליאור כך אלו החשובים שבהם כך עשו, הגרועים שבהם על אחת כו"כ, (קהלת ז) אדם אחד מאלף מצאתי, כהדא דתנן אלפא ליין, אמחה את האדם אשר […]

פרשת שבוע >> בראשית >> וירא

לחיות עם פרשת השבוע – טראמפ או ביידן? זה לא משנה

"פרשת השבוע" היא הבחירות לנשיאות ארצות הברית. לא שמעתי עדיין מי נבחר, וכנראה עדיין אין הכרעה. זה בדיוק הדבר שיש ללמוד מן הפרשה – זה לא כל כך משנה מי יהיה הנשיא. רבים בתוכנו רצו מאוד שייבחר שוב הנשיא טראמפ, וימשיך במה שעשה – יגמור עם המשטר באיראן, יאשר את החלת הריבונות ביהודה ושומרון, ויבנה את בית המקדש… כך אנו היינו מציעים לקב"ה להנהיג את העולם – תדאג שטראמפ ייבחר, והכל יסתדר. יהיה נהדר. לאחרונה, כשדברו על כך שהסיכויים גבוהים […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כח – סימן ג

בראשית רבה כח, ג: "ויאמר ה' אמחה את האדם" ר' לוי בשם ר' יוחנן אמר אפי' אסטרובלין של רחיים נמחה ר"י בר סימון בשם ר' יוחנן אמר אפי' עפרו של אדה"ר נמחה כד דרשה ר"י בציפורי בצבורא ולא קיבלו מיניה רבי יוחנן בשם ר"ש בן יהוצדק אמר אפילו לוז של שדרה שממנו הקדוש ברוך הוא מציץ את האדם לעתיד לבא נמחה אדריאנוס שחיק עצמות שאל את רבי יהושע בן חנניא א"ל מהיכן הקב"ה מציץ את האדם לעתיד לבא א"ל מלוז […]


אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים

דילוג לתוכן