מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן י' – חלק ב'- גוף מתקן והשיבה אל העפר

המדרש: [ג, יט] בזעת אפיך תאכל לחם א"ר אבהו זה אחד מה' דברים שהן סימן יפה לחולה, ואלו הן, עיטוש, וזיעה, ושינה, וחלום, וקרי, עיטוש מנין, שנאמר (איוב מא) עטישותיו תהל אור, וזיעה מניין, שנאמר בזעת אפיך תאכל לחם, שינה מניין, שנאמר (שם /איוב/ ג) ישנתי אז ינוח, חלום מניין, שנאמר (ישעיה לח) ותחלימני ותחייני, קרי מניין, שנאמר (שם /ישעיהו/ נג) יראה זרע יאריך ימים, רבנן דקסרין אמרין אף הלוך מעים בדרך הארץ, מה טעמיה (שם /ישעיהו/ נא) מהר צועה […]

פרשת שבוע >> בראשית >> וירא

לחיות עם פרשת השבוע – למה לא 'ארץ חדשה'?

לחיות עם פרשת השבוע – וירא – למה לא "ארץ חדשה"? כבר שנים רבות אני חש שדברי הזוה"ק על הפרשה הם ענין מרכזי, שאי אפשר שלא לעסוק בו, וננסה למצוא בכך פנים חדשות. חז"ל עוסקים בהשוואה בין התייחסותה של התורה לישמעאל, התייחסותו של אברהם והתייחסותה של שרה. נפתח בהשוואה בין תיאור התורה את לידת ישמעאל לתיאור התורה את לידת אברהם.בפרשת לך לך נאמר, על לידת ישמעאל (בראשית ט"ז, ט"ו-ט"ז): וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם בֵּן וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם בְּנוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן י' – חלק א'- קוץ ודרדר תצמיח לך

המדרש: [ג, יח] וקוץ ודרדר תצמיח לך, קוץ זה קנרים, דרדר אלו עכביות, ויש מחליפין קוץ אלו עכביות דרדר זה קנרים, שהיא עשוייה דרין דרין, ואכלת את עשב השדה, רבי יהודה ור' נחמיה, ר' יהודה אמר אלו זכית היתה מעלת לך מכל אילני ג"ע =גן עדן=, עכשיו שלא זכית וקוץ ודרדר תצמיח לך, א"ר נחמיה אלו זכית היית נוטל עשבים מתוך גן עדן, וטועם בהם כל מעדנים שבעולם, עכשיו שלא זכית ואכלת את עשב השדה, אמר רבי יצחק על הדורות […]

פרשת שבוע >> בראשית >> לך לך

לחיות עם פרשת השבוע – הגיע זמן האור!

לחיות עם פרשת השבוע – לך לך – הגיע זמן האור! בתוך פרשת "לך לך", יש פרשה מופלאה, שיש לעמוד על עניינה – מלחמת ארבעת המלכים את החמישה. לכאורה, פרשה זו לא תורמת לסיפור הדברים על אברהם. ניתן היה להמשיך מסיום הפרשיה הקודמת (בראשית י"ג, י"ד-י"ח): וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה. כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם. וְשַׂמְתִּי […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ט' – הקושי והגדולה שבפרנסה

המדרש: בעצבון תאכלנה, א"ר אסי קשה היא הפרנסה כפליים כלידה בלידה כתיב בעצב תלדי בנים, ובפרנסה כתיב בעצבון תאכלנה, ר' אליעזר ור' שמואל בר נחמן, רבי אליעזר אמר הקיש גאולה לפרנסה, ופרנסה לגאולה, שנאמר (תהלים קלו) ויפרקנו מצרינו וסמיך ליה (שם /תהלים קל"ו/) נותן לחם לכל בשר, מה גאולה פלאים אף פרנסה פלאים, מה פרנסה בכל יום אף גאולה בכל יום, רבי שמואל בר נחמן אמר וגדולה מן הגאולה, שהגאולה ע"י מלאך והפרנסה ע"י הקדוש ברוך הוא, גאולה על ידי […]

פרשת שבוע >> בראשית >> נח

לחיות עם פרשת השבוע – כיצד שומעים?

לחיות עם פרשת השבוע – נח – כיצד שומעים? בדרך מקרה – רק מה' – הגיע אלי מקור מופלא מכתבי הנזיר הירושלמי, ר' דוד כהן, שהיה מתלמידיו המובהקים של הרב קוק זצ"ל – הערות שרשם הרב הנזיר לעצמו על ספר "עץ חיים" של ר' חיים ויטאל, מתורתו של האר"י ז"ל1. בספר "עץ חיים" מובא: והנה שמיעה גימטריא תכ"ה, ראשי תיבות "כל הנשמה תהלל". כתב על כך הרב הנזיר: השמיעה של הבינה היא הכאת העניינים זה על זה, תנועה, גל על […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ח' – מקור החטא, התהליך והתכלית

המדרש: [ג, יז] ולאדם אמר כי שמעת לקול אשתך, רבי שמלאי אומר בישוב הדעת באת עליו, א"ל מה את סבר שאני מתה וחוה אחרת נבראת לך (קהלת א) אין כל חדש תחת השמש, מה את סבור שאני מתה ואתה יושב לך הטליס (ישעיה מה) לא תוהו בראה לשבת יצרה, רבנן אמרין התחילה מיללת עליו בקולה הה"ד ולאדם אמר כי שמעת לדברי אשתך אין כתיב כאן אלא לקול אשתך וגו', ותאכל מן העץ, הדא מסייעא לההיא דאמר רבי אבא דעכו אתרוג […]

פרשת שבוע >> דברים >> ניצבים

לחיות עם פרשת השבוע – עשרת השבטים חוזרים!

לחיות עם פרשת השבוע – ניצבים – עשרת השבטים חוזרים! בפרשה מוזכר הנושא של קיבוץ גלויות. כבר הזכרנו פעמים רבות את דברי הרמב"ם בהלכות מלכים, ביחס לאמונה בביאת המשיח (הל' מלכים פי"א ה"א): וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו, שנאמר: "ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך וגו' אם יהיה נדחך בקצה השמים וגו' והביאך ה'". משיח זה קיבוץ גלויות. דברי […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ז'- "ואל אישך תשוקתך"

המדרש: ואל אישך תשוקתך, ארבע תשוקות הן אין תשוקתה של אשה אלא לאישה, שנאמר ואל אישך תשוקתך, אין תשוקתו של יצה"ר אלא על קין וחביריו שנאמר ואליך תשוקתו, אין תשוקתן של גשמים אלא על הארץ שנאמר (תהלים סה) פקדת הארץ ותשוקקה, ואין תשוקתו של הקדוש ברוך הוא אלא על ישראל שנאמר (שיר /השירים/ ז) ועלי תשוקתו, ד"א תשוקתו תשים אנו, ואפי' שאנו תשים אנו מקוים לתשועתו של הקדוש ברוך הוא, ומיחדים שמו בכל יום, ד"א ואל אישך תשוקתך, בשעה שהאשה […]

פרשת שבוע >> דברים >> כי תבוא

לחיות עם פרשת השבוע – הכלל ואני

לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – הכלל ואני בתחילת הפרשה יש שתי פרשיות של אמירה – פרשת מקרא ביכורים ופרשת וידוי מעשרות.מקרא ביכורים (דברים כ"ו, א'-י"א): וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹהֶיךָ […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ו' חלק ג'- עונש האישה- הצער בגידול ילדים

המדרש: עצבונך זה צער העיבור, והרונך, זה צער העדוי, בעצב, זה צער הנפלים, תלדי, זה צעד /צער/ הלידה, בנים, זה צער גידול בנים, א"ר אליעזר בר"ש נוח לו לאדם לגדל לגיון אחד משל זיתים בגליל, ולא לגדל תינוק אחד בארץ ישראל.

פרשת שבוע >> דברים >> כי תצא

לחיות עם פרשת השבוע – בן סורר ומורה לימינו

לחיות עם פרשת השבוע – כי תצא – בן סורר ומורה לימינו בפרשת כי תצא יש פרשיה שבדור שלנו קשה מאוד לקרוא אותה ולהבין אותה כראוי – פרשת בן סורר ומורה (דברים כ"א, י"ח-כ"ג): כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל שַׁעַר מְקֹמוֹ. וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ זוֹלֵל וְסֹבֵא. וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ו' ח"ב – יצירתו של הולד

המדרש: הרבה ארבה עצבונך והרונך, רבי אבא בר כהנא בשם רבי שמואל אומר כל שהוא הרבה ארבה כל שהוא במאתים ושנים עשר יום חי, רבי הונא אמר נוצר לתשעה ונולד לז' אינו חי, לח' אינו חי, נוצר לז' ונולד לשמונה חי קל וחומר לתשעה, בעון קמיה דרבי אבהו מניין שהנולד לשבעה חי, אמר להן מן דידכון אנא ממטי לכון, זיט"ה אפט"א, איט"א אוכטא, רבי ברכיה בשם ר' שמואל אמר לעולם אין האשה יולדת או למאתים ושבעים ואחד, או לרע"ב, או […]

פרשת שבוע >> דברים >> שופטים

לחיות עם פרשת השבוע – לימוד הלכות לשון הרע

לחיות עם פרשת השבוע – שופטים – לימוד הלכות לשון הרע – זה הבסיס! פרשת שופטים עוסקת באופן כללי במנהיגות של עם ישראל. הפרשה עוסקת בשופטים ושוטרים, בסנהדרין ובמלך, בנביאים ובכהנים – כל מדרגות המנהיגות והכלים של הנהגת עם ישראל. אנו רוצים "לחיות עם פרשת השבוע". מהם האירועים שהיו השבוע? אין ספק שהאירוע המרכזי הוא פתיחת שנת הלימודים בישיבות… באחד באלול ראש השנה לישיבות, ואנו מתחילים שנה חדשה, אנשים חדשים, משב רוח רענן. כיצד קשורה הפרשה להוספת הספסלים בבית המדרש, […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ו' – חלק א'

המדרש: [ג, טז] אל האשה אמר הרבה ארבה עצבונך והרונך, רבי יהודה ברבי סימון ורבי יוחנן בשם רבי אלעזר ברבי סימון מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אשה, אלא עם אותה הצדקת ואף היא על ידי עילה, רבי אבא בר כהנא בשם רבי יצחק אמר כמה כירכורין כרכר בשביל להשיח עמה, ויאמר לא כי צחקת, והכתיב (בראשית טז) ותקרא שם ה' הדבר אליה, רבי יהושע בר רבי נחמיה בשם רבי אידי אמר על ידי מלאך והכתיב (שם /בראשית/ […]

פרשת שבוע >> דברים >> דברים

לחיות עם פרשת השבוע – האבן הראשונה בבית המקדש

לחיות עם פרשת השבוע – דברים – האבן הראשונה בבית המקדש אנו מסיימים את "זמן קיץ" ואת שנת הלימודים בישיבה, ויחד עם זאת מתחילים ספר חדש – חומש דברים.נתבונן בדבריו של רש"י בתחילת פירושו לספר דברים, ונשוה זאת לדבריו בפתיחת כל החומשים. כך פותח רש"י את פירושו לחומש בראשית: בראשית – אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא (שמות י"ב) מ"החודש הזה לכם", שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהלים קי"א): "כח […]

פרשת שבוע >> במדבר >> מטות - מסעי

לחיות עם פרשת השבוע – 'ארץ כנען' או 'ארץ ישראל'?

לחיות עם פרשת השבוע – מטות-מסעי – "ארץ כנען" או "ארץ ישראל"? פרשיות מטות ומסעי מסיימות את ספר במדבר, והן מכוונות לארץ ישראל – הכנה למלחמה על הארץ, המסעות לארץ ישראל, ועוד.בתוך ענין זה יש פסוק קשה, שיש מקום לעיין בו (במדבר ל"ד, א'-ב'): וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם בָּאִים אֶל הָאָרֶץ כְּנָעַן זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּפֹּל לָכֶם בְּנַחֲלָה אֶרֶץ כְּנַעַן לִגְבֻלֹתֶיהָ. א. "צו את בני ישראל" – ביטוי זה נדרש בספרי […]

פרשת שבוע >> במדבר >> פנחס

לחיות עם פרשת השבוע – לקחת אחריות!

לחיות עם פרשת השבוע – פינחס – לקחת אחריות! בכל שנה בפרשת פינחס, אני מתרגש מפסוק מיוחד שנמצא בפרשה (במדבר כ"ז, ט"ו-ט"ז): וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר. יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. משה כביכול פונה את הקב"ה ומצוה אותו מה לעשות.מיד אחר כך מגיעה "תגובה" של הקב"ה (במדבר כ"ח, א'-ב'): וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי רֵיחַ נִיחֹחִי תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ. הציווי מופנה אל בני ישראל, […]

מדרש >> בראשית רבה

פרשה כ – סימן ה' – עונשו של נחש – הליכה על גחון

המדרש: על גחונך תלך, בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא על גחונך תלך, ירדו מלאכי השרת וקצצו ידיו ורגליו והיה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו בא נחש ללמד על מפלתה של מצרים ונמצא למד ממנה שנאמר (ירמיה מו) קולה כנחש ילך, רבי יודן ורבי הונא חד מנהון אמר אתה גרמת לבריות שיהו מהלכי גחונים על מתיהם, אף אתה על גחונך תלך, א"ר אליעזר אף קללתו של הקדוש ברוך הוא יש בה ברכה אמר אלולי שאמר לו הקדוש ברוך הוא […]

פרשת שבוע >> במדבר >> בלק

לחיות עם פרשת השבוע – מה הם רוצים מאיתנו?

לחיות עם פרשת השבוע – בלק – מה הם רוצים מאיתנו? אנו בערב ההילולא של האור החיים הקדוש (בט"ו בתמוז), ונאמר דברים בהשראת דבריו בפירושו לפרשה. בלק, שעל שמו נקראת הפרשה, וכן בלעם, שהוא ה"גיבור" המרכזי שלה, היו מכשפים גדולים, כפי שאומרים חז"ל. בלעם התחיל את דרכו עוד כיועץ של פרעה, שיעץ לגזור "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א', כ"ב), וגרם לכך שעבד לא יכול היה לצאת ממצרים. כשבלק שולח לקרוא לבלעם, הוא אומר לו (במדבר כ"ב, ה'): וַיִּשְׁלַח […]


אינדקס השיעורים ואפשרויות החיפוש השונות באתר

חיפוש שיעורים

  • שם הרב

  • מסכתות

  • נושאים

  • תגיות

  • סוג מדיה



חיפוש מתקדם


נושאים

דילוג לתוכן